De combinatie van trends die tijdens en na de pandemie zijn opgekomen en technologische vooruitgang leidt tot een fundamentele verandering in de publieke sector voor de manier waarop digitale diensten worden geleverd en afgenomen. Volgens Mendix, is het tempo van digitalisering de afgelopen jaren ingrijpend toegenomen door de noodzaak voor overheden om snel veilige, toegankelijke kanalen voor burgers en medewerkers te creëren.
De observaties van Mendix worden ondersteund door onderzoek van Gartner waarin wordt aangegeven dat er een snelgroeiend aantal use cases is bij overheden waarbij dienstverlening en planningsprocessen worden gedigitaliseerd. Dit draagt ook bij aan de groeiende vraag naar cloud-gebaseerde oplossingen, AI, Internet of Things, 5G-connectiviteit en hyperautomatisering. Analisten noemen echter ook dat er bottlenecks zijn voor snelle transformatie in de publieke sector zoals de eisen voor overzicht, budgetering en inkoop.
Stijgende verwachtingen
Om goed in te kunnen spelen op de eisen van een nieuw tijdperk is een low-code platform voor software-ontwikkeling met een solide ecosysteem van onschatbare waarde gebleken voor overheidsinstanties die zich op digitaal gebied opnieuw moeten uitvinden.
“Tijdens de pandemie ontwikkelden onze klanten in de publieke sector schaalbare, innovatieve digitale oplossingen die werden omarmd door beleidsmakers”, zegt Mark Smitham, head of public sector EMEA bij Mendix. “Er is geen weg meer terug. Van overheidsinstanties wordt verwacht dat ze snel beslissingen nemen en in realtime waarde leveren. Overheden kunnen niet langer reactief opereren. In deze complexe, vluchtige tijd moet de publieke sector technologie gebruiken om samen te werken in verschillende regio’s en in contact te komen met burgers.”
Volgens Gartner verwacht 60% van de wereldwijde overheidsinstanties tegen 2023 hun digitale dienstverlening aan burgers te verdrievoudigen. Op nationaal niveau moderniseren overheden bedrijfskritische legacy-applicaties om sneller in te kunnen spelen op veranderende eisen. Low-code ontwikkelplatformen zijn bij uitstek geschikt om de publieke sector te helpen beschikbare middelen optimaal te benutten en snel innovatieve oplossingen te ontwikkelen en in gebruik te nemen. Dit zijn vijf manieren waarop geavanceerde platformen voor software-ontwikkeling de publieke sector kunnen helpen digitaal succesvol te zijn.
Samengestelde, op maat gemaakte oplossingen
Onderzoek toont aan dat medewerkers bij de overheid het meest gebruik maken van schaduw-IT. Ze gebruiken deze tijdelijke oplossingen om administratieve rompslomp en andere belemmeringen de aanschaf van de technologie die ze nodig hebben, te omzeilen. Dergelijke ad-hoc oplossingen zorgen echter voor verhoogde beveiligingsrisico’s. Commerciële kant-en-klare systemen kunnen later bovendien kostbaar blijken, wanneer een onverwachte crisis of veranderende gebruiksscenario’s aanpassingen vereisen. Een krachtig platform voor software-ontwikkeling is daarentegen specifiek ontworpen voor iteratieve samenwerking. Een open architectuur met ingebouwde governance en connectiviteitsbeheer kan de levering van digitale diensten stabiliseren ongeacht de timing van de inkoopcyclus of de toewijzing van budgetten.
Analisten van Gartner noemden onlangs het gebruik van samengestelde of ‘composable’ software-apps (modulaire, aanpasbare en herbruikbare digitale oplossingen) als belangrijke succesfactor voor overheidsorganisaties die moeten voldoen aan veranderende verwachtingen vanuit regelgeving, de wetgever en het publiek.
Het openbreken van silo’s
Een uitdaging voor de e-overheid is het verstrekken van een digitaal identiteitsbewijs dat het volledige potentieel van e-overheidsdiensten zal ontsluiten. Hierdoor wordt de toegang uitgebreid en de kosten verlaagd. Er zijn hierbij echter twee uitdagingen die met elkaar samenhangen: ten eerste moet het publiek vertrouwen op de manier waarop instanties gevoelige informatie verzamelen, opslaan, beveiligen, controleren en de toegang beheren. Denk aan belasting- en gezondheidsdossiers, uitkeringen, certificeringen, licenties en meer. Tegelijkertijd moeten overheidsdiensten een manier vinden om ID-referenties te delen en te valideren in de silo’s van instanties.