Het afgelopen jaar heeft 82 procent van alle zorgaanbieders die Internet of Things (IoT)-technologie gebruiken te maken gehad met cyberaanvallen. In 30 procent van de gevallen zorgde dat voor schade. Dat staat in een rapport van IT-beveiliger Irdeto.
De introductie van IoT kan de zorg voor patiënten verbeteren, maar levert ook nieuwe gevaren op. Irdeto ondervroeg 700 beslissers in de gezondheidszorg. 82 procent zei dat er afgelopen jaar aanvallen waren geweest op IoT-apparatuur.
In 43 procent van de gevallen zorgde dat voor downtime, mogelijk met gevolgen voor de veiligheid van patiënten. Ook was er vaak sprake van buitgemaakte klantgegevens (42 procent) en merk- of reputatieschade (31 procent).
Het onderzoek toont verder aan dat zorginstellingen bewust zijn van kwetsbaarheden, maar niet de middelen hebben om problemen te voorkomen. Het IT-netwerk wordt het vaakst genoemd als zwakke plek (50 procent), gevolgd door mobiele devices met apps (45 procent) en IoT-devices (42 procent).
Maar liefst 98 procent van de fabrikanten en gebruikers van IoT-apparatuur zegt dat de beveiliging van IoT-apparatuur in meer of mindere mate verbeterd kan worden. Een geslaagde aanval kan ingrijpende gevolgen hebben. Een cyberaanval in de zorg levert al gauw een schade op van 340.000 dollar, aldus het onderzoek.
Bijna alle ondervraagden zeiden dat beveiliging van IoT onderdeel moet zijn van het achterliggende businessmodel. Security moet dus niet slechts als kostenpost worden gezien. Volgens Irdeto toont dit aan dat de houding ten opzichte van IoT-beveiliging aan het veranderen is. Informatie over het rapport is hier te vinden.