Huawei kennen we vooral als leverancier van publieke mobiele telecomnetwerken. Maar het bedrijf biedt ook een bijzonder groot aanbod aan producten voor de zakelijke markt. CloudCampus helpt organisaties bij het bouwen van een centraal platform voor netwerkmanagement. Ondanks de wereldwijde chiptekorten kan de leverancier snel onderdelen leveren zodat bedrijven en overheidsinstellingen snel up-and-running zijn met hun netwerk.
De digitale transformatie zorgt voor een steeds diverser aanbod van connected apparaten. In draadloze en bekabelde netwerken bewijzen domotica- en IoT-apparaten hun meerwaarde en de cloud biedt organisaties tal van voordelen. Het netwerk moet al deze ontwikkelingen wel aankunnen. Met CloudCampus biedt Huawei een complete oplossing voor netwerkmanagement, vertelt Dennis Tossijn, Director Solution Sales. “Naast alle componenten bieden we hiermee ook een oplossing voor device management en inzicht in de totale omgeving: de gebruikerservaring, KPI’s, netwerkcomponenten en SLA’s van dienstverleners. Het inrichten, onderhouden en monitoren is niet onnodig ingewikkeld dankzij de CloudCampus-app.”
Drijvende kracht achter wifi
Met de oplossing richt Huawei zich niet alleen op de publieke sector (centrale en lokale overheid, healthcare en educatie), maar ook op enterprise-klanten en zelfs isp’s. “Dankzij de combinatie van oplossingen voor LAN- en WAN-connectiviteit bieden we een compleet pakket.” In die combinatie van connectiemogelijkheden krijgt wifi 6 een steeds prominentere plaats. “Wij zijn een van de drijvende krachten achter de laatste wifi-versie.
De voorzitter van de vorige en de huidige wifi-standaard is een specialist van Huawei. Wij nemen deel aan de standaardisatiecommissie samen met andere chipsetfabrikanten als Broadcom, Qualcomm en Intel. Door de enorme bandbreedte en de sterk toegenomen betrouwbaarheid is wifi 6 steeds meer een goed alternatief voor bedrade netwerken.”
Snel leveren
Wil je als organisatie een (nieuw) netwerk inrichten, dan kunnen de extreem lange levertijden van onderdelen je parten spelen. Wereldwijd zijn er niet alleen chiptekorten, maar ook tekorten aan grondstoffen. Channel Director Kenneth Soechit vertelt dat Huawei nauwelijks last heeft van lange levertijden. “Ons BCM-systeem (Business Continuity Management) hebben we goed ingericht. We ontwikkelen en produceren in huis. R&D is voor ons extreem belangrijk: meer dan de helft van onze medewerkers houdt zich direct bezig met innovaties. Door slimme forecasting van de toeleveringsketen kunnen we slim plannen. We hebben ook fabrieken geopend in Frankrijk en Hongarije, waardoor we een steeds groter deel van het enterprise portfolio in Europa kunnen produceren. Wat we niet produceren, zetten we waar mogelijk op voorraad. Dat is goed nieuws voor onze klanten en partners in het kanaal. Wij kunnen vaak binnen twee weken leveren terwijl een termijn van maanden normaal is. Bovendien kunnen we een aantrekkelijke prijs bieden terwijl je in de markt serieuze prijsverhogingen ziet.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect april 2022]