Het leuke van ons landje is dat we lekker eigenwijs zijn. Nog steeds praten wij over ICT, terwijl de wereld om ons heen eigenlijk altijd de term IT gebruikt. Deze eigenwijsheid is de kracht van ons Nederlanders. Zo was het vroeger, zo is het nu en hopelijk zal dat altijd zo blijven. Eigenwijsheid als onderscheidend vermogen.
ICT of IT, what’s in the name. Het gaat niet om de naam, maar om de inhoud. En wat je ermee doet. I(C)T gaat eigenlijk om verbinden. Het verbinden van bedrijven, mensen, processen, data en informatie. En daarom is ICT de bron voor waar het uiteindelijk om gaat: kennis. Om je te kunnen blijven onderscheiden in de markt die continu blijft globaliseren, is het hebben van de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste mensen van cruciaal belang.
Met deze kennis kunnen we als Nederlands bedrijfsleven namelijk blijven doen waar we goed in zijn: innovatieve producten en diensten blijven ontwikkelen. En dat laatste is wat Nederland in deze tijd echt moet blijven onderscheiden. We zijn een kenniseconomie. Of met andere woorden: wie klein is, moet slim zijn. Voor Nederlandse bedrijven is cruciaal dat we ons blijven onderscheiden met kennis. Alleen daarmee kunnen we onze vooraanstaande positie in de wereldeconomie vasthouden.
En daarmee is het cruciale belang van ICT ook direct kraakhelder. Alleen door voorop te blijven lopen in innovatie en relevantie van ICT, zorgen we er voor dat we onze voorsprong qua kennis behouden. Laten we daarom ons economische nadeel (we zijn een heel klein landje op ‘Planet Earth’) direct ombuigen naar de allergrootste kans: dankzij de kleinschaligheid van Nederland is onze infrastructuur voor data en communicatie zeer goed geregeld. De dekking van glasvezel en 4G zijn inmiddels vergevorderd. En de nieuwe technieken staan al voor de deur.
En gelukkig combineren we ook onze kennis steeds meer aan de mogelijkheden van ICT. Kijk alleen al naar alle Internet of Things-diensten die als een continue productstroom worden gelanceerd op gebieden als zorg, veiligheid en amusement. Daarin worden de diverse onderscheidende vermogens van het Nederlandse bedrijfsleven direct gecombineerd: innovatief, technisch vooruitstrevend en ondernemend.
Zoals al wel vaker vanuit mijn visie hier onderbouwd, is ICT voor mij geen doel op zich. Sterker nog, ik zie ICT als het geheime wapen – onder de spreekwoordelijke motorkap – als katalysator en platform om onze positie in de kenniseconomie en als innovatief handelsland te behouden. En daarom moeten we ICT nog centraler stellen. Het is de motor voor succes.
Mark Hekkelman is eigenaar van Value2sales.
Reageren? mark@value2sales.nl
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]