De Amerikaanse markt voor videotelematica in voertuigen is twee keer zo groot als de Europese. Dat blijkt uit cijfers van Berg Insight. De Europese markt groeit wel iets harder dan de Amerikaanse. In Europa is videotelematica vooral populair in het Verenigd Koninkrijk.
Het aantal videosystemen in Amerikaanse bedrijfsvoertuigen lag in 2020 op 2,1 miljoen stuks, blijkt uit het onderzoek. Dat aantal groeit jaarlijks met 16,2 procent naar 4,4 miljoen in 2025. In Europa zijn nu 800.000 videosystemen in gebruik. Dat aantal zal ieder jaar 17,9 procent stijgen naar 1,8 miljoen in 2025.
Videosystemen in bedrijfswagens worden onder meer gebruikt om het rijgedrag van automobilisten te monitoren, maar er zijn meer toepassingen. Zo is een live videoverbinding met hulpdiensten mogelijk in geval van een calamiteit.
De markt voor videotelematica kent verschillende spelers. Sommige bedrijven leveren een gespecialiseerde oplossing. Anders spelers zijn al langer actief in de markt voor fleet management en hebben zelf een camera-aanbod geïntroduceerd. Volgens Berg Insight zijn Streamax, Lytx en Samsara de belangrijkste spelers in de markt. Ook Omnitracs, SmartWitness en KeepTruckin staan in de top-10, net als Nauto, Howen, Trimble en VisionTrack.