Gerben de Haan en Ron Wiesbrock
Een paar weken geleden lanceerde Ingram Micro het Connectivity Service Center als nieuwe dienst in het Connectivity-portfolio. Daarmee ondersteunt de distributeur de verkoop T-Inside, de complete zakelijke communicatieoplossing van T-Mobile, door de reseller op diverse vlakken te ondersteunen, waardoor deze zich kan focussen op sales en relatiemanagement. Connectivity Service Center is ontwikkeld in samenwerking met Helder Telecom & ICT, al jarenlang een vertrouwde value-added partner van Ingram Micro.
De basis voor deze nieuwe dienst is dat we al jaren een uitstekende samenwerking hebben met T-Mobile op het gebied van hosted telefonie,” legt Gerben de Haan, Senior Business Unit Manager Connectivity bij Ingram Micro uit. “Het product dat we leveren is T-Inside, een complete zakelijke communicatieoplossing met mobiel, volwaardig PBX- en presencefunctionaliteiten, op elk type device, waar dan ook. Het is een volledige softwaregebaseerde oplossing met applicaties voor zowel pc als Mac, tablet en smartphone (iOS, Android en Windows). T-Inside van T-Mobile voldoet bovendien aan de hoogste beschikbaarheidseisen. Onze resellers kunnen dit product zelf installeren en (financieel) beheren. Er zijn op dit gebied ook de nodige white-labelproducten in de markt, maar wij geloven stellig in de meerwaarde van het leveren van A-merkoplossingen zoals van T-Mobile.”
Oplossing voor capaciteitstekort
De Haan: “Wat we hebben gezien, is dat veel van onze klanten T-Inside echt een gaaf product en een mooie oplossing vinden, maar in de praktijk te weinig ‘handjes’ of voldoende kennis in huis hebben om het zelf bij klanten te installeren en te beheren. Onze consultants kunnen hierbij ondersteuning bieden in het offerte- en verkooptraject, de installatie en beheer dient de reseller in principe zelf te doen; wij hebben geen groep met servicewagens op de weg. Deze barrière hebben we op een andere manier ingevuld door samenwerking te zoeken met Helder Telecom & ICT, die bekend staat om de uitstekende service die het bedrijf verleent aan zijn klanten. Bovendien is Helder Telecom & ICT tot op het hoogste niveau gecertificeerd, heeft het bedrijf jarenlange ervaring met het leveren van telecom- en ICT-diensten en is het een Connectivity-partner van het eerste uur. Wij zijn goed in het distribueren, het maken van afspraken en het bij elkaar brengen van partijen, Helder Telecom & ICT is goed in het installeren, beheren en onderhouden van dit soort projecten. De combinatie van onze respectievelijke expertises heeft zo aan de wieg gestaan van het Connectivity Service Center-concept.”
Schoolvoorbeeld van samenwerking

Ron Wiesbrock van Ingram Micro
“De totstandkoming van het CSC- programma past ook helemaal in het kader van het partnerprogramma ‘Your way to collaborate’ dat volledig is geënt op samenwerking, doen waar je goed in bent en het besef dat je niet alles alleen kunt doen”, zegt Ron Wiesbrock, Business Development Manager en Consultant bij Ingram Micro Mobility. “En het is ook een mooi voorbeeld dat je als landenvestiging van een wereldwijde corporate toch ook lokaal ondernemerschap kan hebben. Maanden van intensieve voorbereidingen kunnen dan tot mooie dingen leiden, zoals het Connectivity Service Center dat we, nu twee weken geleden, gelanceerd hebben.”
Stimulans voor IT-resellers
Wiesbrock vervolgt: “Bij ons kun je T-Inside nu op twee manieren afnemen: geheel in eigen beheer nadat je een sales- en een technische training van twee dagen met goed resultaat hebt afgesloten, iets waar vooral echte telecomresellers voor kiezen. Of met gebruikmaking van CSC, waarbij alle implementatie- en serviceactiviteiten rondom T-Inside worden overgedragen aan het CSC, dat zowel de situatie bij de eindklanten als de resellers volledig ondersteunt. Daarmee denken we vooral ook de IT-reseller over de streep te trekken die nog geen of onvoldoende kennis van de telecommarkt heeft. Door gebruik te maken van CSC kan hij zich vooral focussen op het beheer van de salesrelatie met de klant en zich profileren als ‘one-stop-shop’ voor ICT-infra en -diensten, waar vanuit de markt steeds meer vraag naar is.” De Haan: “Nu de CSC-propositie compleet is gaan we die vanzelfsprekend op de van ons bekende manier in de markt promoten. Zo is er een trainingsschema opgesteld en gaan we in samenwerking met T-Mobile diverse demosessies houden, verspreid over Nederland. Dé kans voor resellers die nog geen hosted telefonie aanbieden om daar nu in te stappen met een A-merkoplossing waarvan de prijsstelling je zal verbazen!”
Strippenkaart voor keuzevrijheid
T-Inside draait op het Telepo-platform van Mitel en is al vanaf twee seats beschikbaar. Resellers kunnen naast vast-mobielintegratie desgewenst zelf de internetverbinding leveren, zelf factureren of dat in samenwerking met Ingram Micro doen. Er zit ook veel flexibiliteit in voor de eindgebruiker: zowel vaste als mobiele licenties zijn vanaf één maand te verkrijgen. Via het Connectivity Service Center kunnen onderstaande diensten worden afgenomen: Pre-sales consulting, Site Survey, installatie op locatie, projectmanagement, beheer en support. Voor een zo laagdrempelig mogelijke toegang tot deze diensten heeft Ingram Micro samen met Helder Telecom & ICT een strippenkaartsysteem ontwikkeld die door de reseller kan worden gebruikt om de diensten die hij nodig heeft in te kopen. De service gaat zover dat de reseller bijvoorbeeld een eigen ‘ingang’ voor support kan inkopen, waarna zijn supporttelefoon wordt opgenomen met de naam van de reseller.
De dienst Connectivity Service Center is binnen Ingram Micro Connectivity onderdeel van het programma ‘Your way to Collaborate’ dat IT-resellers helpt bij verbreden van hun dienstverlening. Naast het aanbieden van hosted telefonie en internet kan het portfolio worden uitgebreid met cloudoplossingen zoals Office365, Skype for Business of online cloud file sharing en synchronisatieoplossingen. Ingram Micro Mobility werkt samen met leveranciers zoals Vodafone, Telfort, T-Mobile, Ziggo en Microsoft en heeft als een van de doelstellingen om resellers te begeleiden in hun transitie naar Totalcom te realiseren en te ondersteunen bij het aanbieden van complete ICT-oplossingen aan zakelijke klanten.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine ChannelConnect 4 2018]