Jordy Kool, voormalig CEO Infotheek Group
Per 1 juli legt Jordy Kool zijn functie als CEO van Infotheek Group neer en wordt opgevolgd door, van HPE, afkomstige Hans Daniels. Kool heeft in de negen jaar aan het roer Infotheek getransformeerd van een bescheiden pc-leverancier met een omzet van 55 miljoen euro naar een Europese topspeler die door overnames en autonome groei het afgelopen jaar goed was voor 750 miljoen euro. Aan Daniels de dankbare taak om die samen met de Zweedse eigenaar en investeerder Altor de komende jaren te laten doorgroeien naar een omzet van 1 miljard euro.
Kool blijft als non-executive lid van de board van Infotheek Holding verbonden aan het bedrijf, waar hij verder nog één dag per week zijn expertise op het gebied van M&A beschikbaar stelt. Voor een exitinterview spraken we met de meervoudig onderscheiden ondernemer pur-sang in het recent geheel gerenoveerde bedrijfspand aan de Zaalbergweg in Leiden. Vanwege de tropische temperaturen was er een ‘kortebroekendag’ afgekondigd waarvan ook Kool dankbaar gebruikmaakte. Gedurende de tijdreis die we door de carrière van Kool bij Infotheek Group maakten, bleek nog eens overduidelijk hoe deze gedreven ondernemer in staat is om zijn zakelijke visie en doelstellingen over te brengen op investeerders, managementteam en medewerkers.
Afbouwen
“Mijn opvolger Hans Daniels start per 1 juli en al ben ik dan niet meer dagelijks op kantoor, ik ben uiteraard beschikbaar om een soepele overdracht te realiseren”, zegt Kool. “Mijn adviseursfunctie voor M&A aangelegenheden stopt in principe na één jaar, dan laat ik het aan Hans over of hij dat nog wil doorzetten, normaal doe je dat dan liefst met je eigen team.
Afbouwen blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk – voor je het weet is er weer een dag voorbij – maar wel zeer verstandig, ook met het oog op de twee auto-immuunziektes die mijn gezondheid periodiek aantasten. Maar het is me inmiddels gelukt om de maandag vrij te nemen voor andere dingen. Op vrijdagen werkte ik al vanuit huis, en ik neem nu de laatste maanden ook de woensdagen ‘vrij’, al heb ik dan soms ook nog afspraken voor het werk. In vergelijking met de tropenjaren die ik als CEO toch wel heb gehad heb ik nu een normale werkweek. Gelukkig heb ik het afgelopen jaar alle operationele taken al kunnen overdragen. Stephan Derksen is verantwoordelijk voor de distributiedivisie, Luuk Slaats leidt de end-userdivisie en Brian Speelman is Chief Digital Officer. Dit driemanschap staat voor de schone taak om de drie bedrijven – Infotheek, Scholten Awater en Central Point – volledig te integreren.
We zijn nog druk bezig om een nieuwe merknaam te lanceren, maar vanwege onze internationale footprint moeten daar nog de nodige juridische hobbels worden genomen. De streefdatum voor annoncering van de rebranding is ergens in Q3.”
Groei en groeistuipen
Kool: “In de voorbije jaren heb ik – uiteraard met mijn team – veel successen mogen vieren, maar uiteraard ook minder leuke dingen meegemaakt. Maar daar word je wijzer van. We hebben in 25 landen kantoren geopend (en soms ook weer gesloten), de rental business opgetuigd, de logistiek verhuisd, logistiek geopend in Engeland en Polen en daarbij veel zelf moeten uitvinden. Maar dat zijn de uitdagingen waar ik van hou. Om een tegenslag te noemen: de Brexit, die ons een kwart miljoen per maand kostte en waarvoor je niet een- twee-drie compensatie vindt. Dan moet je soms hard ingrijpen, maar dat is onvermijdelijk. Aan de andere kant leer je ontzettend veel, zo heb ik de eerste grote bank- leningen – zulke dikke pakken papier – zelf gedaan. We hebben nu vanzelfsprekend een CFO, maar ik weet hoe de contracten in elkaar zitten.”
‘Ik waarschuw met klem voor het onderschatten van deze buitenlandse bedreiging’
Investeerdersbloed
“Datzelfde speelt bij het kopen van bedrijven, of het ophalen van geld bij investeerders”, vervolgt Kool. “Als aandeelhouder heb ik een aantal keren geld van tafel gehaald, maar dat altijd weer geïnvesteerd; het bloed kruipt waar het niet kan gaan. Zo zit ik in een aantal andere Nederlandse, maar ook buitenlandse bedrijven, tot in Azië aan toe. Bij de Trainmore Groep die erg hard groeit en die in twee jaar tijd verdrievoudigd is, is mijn rol niet die van CEO; ik wil niet meer ‘aan het stuur zitten’, ik zet mijn ervaring in om ze te begeleiden bij hun groei. Ik zie mijn toekomstig functioneren bijvoorbeeld als lid van een RvC of RvA, al dan niet in combinatie met een investering.
‘Wat ik altijd ontzettend graag gedaan heb is het spotten en coachen van potentieel talent’
Maar dan wel in een actieve rol, door bijvoorbeeld een halve of een hele dag per week met zo’n bedrijf meewerken. Dat kan voor een private-equitybedrijf zijn, of een familiebedrijf, of – via een groot private-equitybedrijf – ook voor internationale concerns, zowel binnen als buiten de IT. Maar ik heb mijn vrouw en zakenpartners beloofd dat ik voor
1 januari a.s. geen nieuw hooi meer op mijn vork neem”, lacht Kool.
Grootste voldoening
“We hebben als bedrijf ontzettend veel prijzen en awards in de wacht gesleept, maar waar ik het meest warme gevoel aan heb overgehouden is vier jaar geleden geweest, toen we met Infotheek in verkooponderhandelingen zaten. Mijn twaalf MT-teamleden hebben toen op eigen initiatief een brief geschreven, waarin ze duidelijk uitspraken dat ik degene was met de visie op de markt, onze rol die we moesten vervullen én met welke strategie en dat er naar hun mening maar één persoon was die als kapitein dat schip kon varen. Op datzelfde moment stond ik op het punt om weg te gaan, maar doordat die brief op de onderhandelingstafel belandde kon ik niet anders dan aanblijven. Tegen zo’n overweldigend blijk van vertrouwen kan geen geld op. Dat heeft me ook vrij lang op de been gehouden omdat ik toen ook al wat worstelde met mijn gezondheid. Maar uiteindelijk heb ik toen wel besloten om geleidelijk aan mijn vertrek voor te bereiden en het roer aan een ander over te dragen!”
Talent spotten en laten bloeien
Kool: “Wat ik ook altijd ontzettend graag gedaan heb is het spotten en coachen van potentieel talent. Zoals een jongen die gestopt was met zijn studie en die ik toch heb weten te motiveren om naar de Vlerick Business School en IMD te gaan. Die jongen is nu salesmanager en heeft een man of 70 onder zich en heeft een leuk huis kunnen kopen. Dat levert ook bedankjes op van de ouders, die al vreesden dat er van hun zoon weinig terecht zou komen. Dat soort dingen, daar doe je het voor. Dat merk ik nu ook bij Trainmore, waar ik mijn voorliefde voor fitness en sport én mijn ondernemerskwaliteiten kwijt kan. Ik zit daar dicht op de eigenaren, die van mijn leeftijd zijn, en die zuigen als een spons alles op wat ik vertel, ook al breng ik het verhaal soms wel eens wat direct, maar dat boeit ze niet. Ze willen van mij horen wat ze beter kunnen doen en dan gaan ze weer. Ook dat is dankbaar werk.
Het ‘post-Kool’ tijdperk
Wanneer Hans Daniels per juli zijn entree maakt hoeft hij zich over huisvesting voorlopig geen zorgen meer te maken. Kool: “Vastgoed is een van mijn vele hobby’s en de 20.000 m2 waarover we hier beschikken is ‘future proof’. De kantoor-, productie- en magazijnruimtes zijn allemaal gerenoveerd en aan de eisen van de tijd aangepast. Er werken nu 400 mensen, maar er is voldoende ruimte voor nog eens 200 of 300 mensen. Als je bedenkt dat we het pand in de crisistijd hebben aangekocht dan begrijp je dat we nergens goedkoper kunnen zitten.”
‘In vergelijking met de tropenjaren die ik als CEO heb gehad, heb ik nu een normale werkweek’
“Mijn opvolger kan zich dus direct volledig focussen op het formeren van zijn eigen team, dat onder meer antwoord moet geven op de consolidatieslag in de reseller- markt. Er staan de nodige bedrijven te koop en we moeten ons best wel zorgen maken over buitenlandse concurrenten. Amazon is bijvoorbeeld in Frankrijk gestart met een b2b-shop op basis van eerdere ervaringen in de VS, waar ze inmiddels de volledige procurement van grote organisaties verzorgen. Dat is nu nog ver van ons bed, we maken nog goede marges op onze circulaire IT en de dienstverlening eromheen, maar op de pure volumebusiness gaan we niet redden tegen spelers van dit kaliber. Ik waarschuw dan ook met klem voor het onderschatten van deze buitenlandse bedreiging, die er hoe dan ook aankomt. Dat wordt momenteel gemaskeerd door de economische groei, maar de kleinere reseller die de laatste crisis heeft overleefd kan in een komende dip een margedaling van twee of drie procent niet meer opvangen. Ook de marges van refurb komen onder druk te staan, het wordt een transparante handel, alle prijzen zijn online te vinden, er komt een kwaliteitskeurmerk en de prijsconcurrentie slaat weer toe. Wat je als kleinere partij moet doen is de automatische piloot uitzetten en je specialiseren in bijvoorbeeld dienstverlening met een recurring businessmodel of een hele andere niche aanboren.
Ik constateer dat er soms te weinig vooruit gekeken wordt en er een bepaalde naïviteit heerst. Het succes dat we met Infotheek hebben opgebouwd is mede te danken aan een grondige analyse van de trends in de markt en de risico’s, en te bedenken hoe we daarop moeten acteren. Voor een ondernemer is niets gevaarlijker dan je huiswerk niet maken voor je een (investerings)beslissing neemt!”
IT4Kids zoekt medefinanciers
Behalve ondernemer is Kool ook de initiatiefnemer van IT4Kids, een stichting die zich inzet om kinderen uit armere gezinnen toch te kunnen laten sporten. Kool: “Ik kwam vijf jaar geleden op het idee toen onze dochter een jaar of vier was. Ons gezin komt niets tekort, maar toen hoorde ik op de radio een item waarin werd gemeld dat de ouders van een kleine 400.000 kinderen uit armere Nederlandse gezinnen geen geld hebben om hun kinderen te laten sporten. Ik besloot op datmoment dat ik daar iets aan wilde doen. Uiteraard werd ik in praktische zin geholpen door een aantal vrijwilligers binnen en buiten Infotheek dat grotendeels voor de funding zorgde middels de inzameling van gebruikte IT-apparatuur voor refurbishing. Dat bracht ieder jaar meer geld in de kas; zo hebben we vorig jaar voor de stichting rond 800.000 euro ingezameld. Dat geld gaat structureel naar de Richard Krajicek Foundation, Schooljudo en enkele ad-hoc projecten. Waar ik me de komende tijd ook voor wil inzetten is het breder trekken van de financiële basis om de continuïteit te waarborgen voor het geval Infotheek om welke reden dan ook zou wegvallen als sponsor. Ik wil niet té afhankelijk blijven van één financier. De stichting heet ‘IT4Kids’ en dus doe ik bij deze een oproep aan andere IT-bedrijven die ook langs de as van de inzameling van gebruikte apparatuur voor refurbishing hun steentje willen bijdragen aan het goede doel. Maar ook donaties of andere vormen van partnerships zijn zeer welkom. IT4Kids is bereikbaar onder 071-8001532 of info@it4kids.nl!”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine ChannelConnect 4 2018]]