Supermarktketen Jumbo start een proef met een zogeheten slimme winkelwagen. De winkelwagen is uitgevoerd met camera’s en een aanraakscherm. Het systeem herkent automatisch producten die klanten in het wagentje gooien.
De proef vindt deze maand plaats in de Jumbo Foodmarkt in Veghel. De supmarkt wil uitzoeken of deze technologie toegevoegde waarde heeft voor klanten. Het bedrijf wil uitzoeken hoe zo’n geavanceerde winkelwagen in de toekomst het beste kan worden ingezet.
Dankzij de camera’s herkent de slimme winkelwagen automatisch producten die klanten in het wagentje leggen. Een scherm toont producten in de wagen, prijzen en een boodschappenlijstje. Verder toont het scherm welke producten in de aanbieding zijn.
Het systeem is eerder getraind in een gesimuleerde omgeving, waardoor het onder meer verschillende groenten en fruit herkent. Nu wil Jumbo het in de praktijk testen om te ontdekken waar kansen en beperkingen liggen. Automatisch afrekenen is nog niet mogelijk, maar voor de toekomst wordt hier wel aan gedacht.