KPN heeft afgelopen kwartaal flink meer omzet gehaald uit uit Internet of Things-diensten. De omzet uit IoT steeg met 40 procent in vergelijking met een jaar geleden. Dat blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers. Op andere onderdelen deed KPN het juist minder goed.
Het gaat om de eerste kwartaalcijfers van de nieuwe CEO Maximo Ibarra. Hij kan niet alleen goede cijfers melden, want de omzet als geheel daalde met 3,4 procent. Oorzaken waren minder internationaal verkeer in Wholesale, prijsdruk bij mobiel en minder omzet uit de verkoop van toestellen.
Op de consumentenmarkt wist KPN 28.000 nieuwe vast-mobielabonnementen te sluiten, terwijl er 48.000 mobiele klanten werden toegevoegd aan de vast-mobielbundels. Desondanks daalde de omzet op de consumentenmarkt met 2,6 procent vergeleken met vorig jaar.
De zakelijke omzet daalde met 2,4 procent, onder meer door een lagere omzet uit traditionele single-play diensten. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door groei in IoT, IT Services en Professional Services & Consultancy.
Vooral de omzetstijging bij IoT valt op: een plus van 40 procent. Het telecombedrijf lanceerde afgelopen herfst KPN Things als geïntegreerd platform voor IoT-diensten. Het platform combineert IoT-connectiviteit met aanvullende diensten zoals data & analytics, consultancydiensten en IoT-hardware.
In het eerste kwartaal realiseerde KPN landelijke dekking van het LTE-M netwerk als aanvulling op bestaande connectiviteitsoplossingen LoRa en M2M. Die laatste oplossing laat ook een stevige groei zijn. In twaalf maanden tijd werden er 1,2 miljoen sim-kaarten toegevoegd aan het M2M-klantenbestand. Daarmee komt het totaal aantal M2M-simkaarten nu uit op 4 miljoen.

Infographic van KPN over omzetcijfers eerste kwartaal 2018