Veilig communiceren
We zitten nu ruim een half jaar op onze nieuwe plek in Hilversum en zo langzamerhand zijn alle verhuisdozen uitgepakt en hebben alle belangrijke zaken hun plekje gevonden: onze iconische houten vergadertafel (decor van de Grotetafelgesprekken) centraal in het midden, geflankeerd door de voetbaltafel en de kasten met recent verschenen edities van ChannelConnect.
Lees ChannelConnect 5 nu hier online!
Een ding – of beter gezegd, heel veel exemplaren van één apparaat – heeft de verhuizing echter niet overleefd. Standaard stond op ieder bureau een imponerende telefoon, met tal van knipperende lichtjes en handige functies, waarvan je er eigenlijk maar een paar gebruikte. We werken namelijk nu met een communicatie-app, die in feite functioneert als een mobiele telefooncentrale.
Iedereen kan binnenkomende telefoontjes oppakken via zijn of haar smartphone, gesprekken in de wacht zetten en desgewenst doorverbinden. Het is ook mogelijk om te videobellen, bestanden te delen of zelfs een groepschat te starten. Maar wederom geldt: ik heb nog niemand die handige functies zien gebruiken.
Maar dat is het punt niet. Dat we nu allemaal een telefooncentrale op zak hebben en op kantoor, thuis of onderweg met klanten communiceren, past in een grotere trend. Namelijk die van de vervagende grens tussen IT en telecom. Ik app even snel met een collega, gebruik even later Teams om met hem te overleggen en spreek aan het einde van de dag zijn voicemail in. Telecom anno 2021 gaat via talloze schijven. Via een deels publiek netwerk als ik thuiswerk, deels binnen de veilige IT-omgeving op kantoor en deels via de cloud, waarvan het soms nog maar de vraag is hoe goed die is dichtgetimmerd.
Maar hoe monitor je dat verkeer allemaal? En belangrijker nog: hoe houd je alles veilig? WhatsApp kwam onlangs in het nieuws toen bleek dat medewerkers van het chatbedrijf de inhoud van privéberichten kunnen beoordelen. Volgens de dienst is dit slechts bedoeld om ‘ernstige overtreders’ in kaart te brengen en te weren. Apple werkt aan software die de iPhones automatisch en zonder dat de gebruiker daar erg in heeft scant op kinderporno. Natuurlijk, de bedoelingen zijn goed, maar begeven de grote techbedrijven zich op deze manier niet op een hellend vlak?
Nu we weer wat vaker naar kantoor komen en tegelijkertijd ook structureel vanuit huis blijven werken, krijgt de term ‘hybride werken’ gezelschap van ‘hybride communicatie’. Veilig communiceren wordt de komende jaren belangrijker dan ooit. De specials Telecom, VoIP & UC en Networking Monitoring in dit nummer lijken misschien niets gemeen te hebben, de praktijk wijst anders uit…
PS: Nieuwsgierig geworden naar onze nieuwe stek? Kom gerust langs op Arendstraat 33b in Hilversum!
Arnold is Platform Manager van ChannelConnect
arnold.lefebre@imediate.nl
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 5 – 2021]