Pc- en printerfabrikanten hebben al enkele jaren last van de trend dat zakelijke gebruikers minder afdrukken om kosten te besparen en dat consumenten van de pc overstappen naar een of meer mobiele apparaten. Lexmark verzelfstandigde zijn inkjet printer business in 2013 en heeft zich sindsdien gefocust op de verkoop van zijn enterprise software oplossingen. De overname van Kofax moet Lexmark’s Perceptive Software business helpen om het beoogde omzetdoel van 500 miljoen dollar in 2016 te realiseren, aldus Lexmark.
Perceptive Software levert software om allerlei documenten te scannen, van spreadsheets tot medische documenten en levert diensten aan de bankensector, gezondheidszorg, verzekeringsbranche en de retail. Die activiteiten waren goed voor ca. 8 procent van de omzet van Lexmark in 2014 en is de afgelopen twee jaar met ruim 30 procent gegroeid. Kofax is met name actief in de financiële wereld, de verzekeringsbranche en de gezondheidszorg.
Lexmark verwacht dat de overname ‘significant zal bijdragen’ om de operatonele marges in de enterprise software business te vergroten, die nu rond 700 miljoen dollar waard zou zijn. De winst per aandeel over 2015 zou stijgen met rond 10 dollarcent. Naar verwachting zou de overname in de loop van het tweede kwartaal kunnen worden afgerond.