Marcel van Druten, Manager EMEA bij LiveAction
Netwerken moeten worden gemonitord en gecontroleerd. Maar wat hiermee precies kan worden bereikt, daar lopen de meningen over uiteen. “Met visualisering van netwerken kunnen bedrijven deze goed optimaliseren”, zegt Marcel van Druten van LiveAction.
LiveAction bestaat tien jaar en richt zich op het leveren van software waarmee netwerken geheel worden gevisualiseerd. Dit biedt inzicht en zo kan permanent op optimalisatie worden gestuurd, zodat eindgebruikers en klanten een betere online ervaring hebben met applicaties. Het bedrijf werkt hierbij nauw samen met Cisco. De oplossingen zijn specifiek gericht op netwerken met de hardware van deze leverancier. Cisco is ook een van de aandeelhouders.
Voordelen optimalisatie
De voordelen van optimalisatie begrijpen, begint met een verwijzing naar het ontstaan van LiveAction. “We komen voort uit een specifiek vraagstuk van de Amerikaanse defensie”, zegt Marcel van Druten, manager EMEA van LiveAction. Dat overheden nog tot onze vaste klanten behoren, is logisch. Daarnaast zijn we goed vertegenwoordigd in de bancaire sector, bij verzekeringsmaatschappijen, de farmaceutische industrie en ook in de retail. Dat zijn grote organisaties die afhankelijk zijn van goed functionerende netwerken. Met onze LiveNX zijn IT-beheerders van deze bedrijven in staat deze te optimaliseren. Optimaliseren leidt tot twee positieve effecten. Ten eerste kunnen de kosten naar beneden omdat er geen overbodige capaciteit wordt aangeschaft of aangehouden. Het tweede effect is dat de productiviteit omhoog gaat.”
Flows
LiveAction is niet de enige leverancier van dergelijke tooling, maar het heeft een forse usp. De data die routers en switches genereren, ook wel flows, kan zeer omvangrijk zijn. LiveAction’s oplossingen zijn uitzonderlijk omdat die meer dan 1 miljoen flows per seconde inzichtelijk kunnen maken. Dat verklaart mede waarom het bedrijf zo sterk in de enterprise-markt aanwezig is. Binnen dit marktsegment is meer netwerkdata dan in kleinere organisaties.
Dat betekent niet dat LiveAction slechts in de top van de markt is geïnteresseerd. “Onze huidige licentiestructuur is op implementaties in omgevingen met meer dan 25 devices gebaseerd. We leveren via het partnerkanaal onze dienst dus ook aan kleinere omgevingen, waaronder de advocatuur en accountancysector. Dat zijn omgevingen waarbij naast netwerk- optimalisatie compliance-eisen een rol spelen. Dat tweede punt is trouwens ook voor enterprises zeer belangrijk”, aldus van Druten.
Meer partners
De LiveAction-diensten zitten op dit moment vaak in het portfolio van Cisco Gold Partners. Dat is een bewezen succesvol model. Toch vindt Van Druten dat er ruimte is voor meer partners. Als reden noemt hij dat alle voor enterprises bestemde IT-oplossingen ook door het MKB+ worden gevraagd. Het opnemen van LiveAction in het portfolio is daarbij voor partners zeer interessant. De verkoop van deze dienst levert vanzelfsprekend een goede marge. Maar dat is zeker niet het enige, benadrukt de manager EMEA. “Meer kennis van de netwerken leidt tot meer omzet bij andere diensten, zoals switches, routers en firewall oplossingen. Daarnaast geeft LiveNX zoveel overtuigend inzicht, dat sales-trajecten korter zijn.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4/5-2017]