De markt voor gebruikte apparatuur als computers, laptops, tablets, monitors en mobiele telefoons is geëxplodeerd. Steeds meer bedrijven en particulieren kiezen voor jonggebruikte apparaten die eruitzien als nieuw en werken alsof ze zo uit de winkel komen.
De markt voor ‘gebruikt’ is in de Benelux, Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië inmiddels goed voor circa 15 tot 18 miljard euro, in totaal 17 tot 20 procent van de totale hardwaremarkt in die landen. Onder ‘gebruikt’ wordt verstaan zowel opgeknapte computerapparatuur (beter bekend als ‘refurbished devices’) als apparatuur die via webshops is gekocht, maar die retour wordt gestuurd en niet meer als nieuw kan worden verkocht. Van alle niet-nieuwe computerapparatuur die momenteel wordt verkocht is 15 procent eerder als nieuw afgeleverd bij een andere klant.
Een en ander blijkt uit onderzoek van consultancybureau McKinsey & Co. en een analyse van het Nederlandse Infotheek, marktleider in het segment ‘gebruikt’. Uit het marktonderzoek kan worden afgeleid dat de markt voor ‘gebruikt’ verdere groeit met circa twee procent per jaar, daar waar de totale software- en hardwaremarkt juist licht daalt.
De analyse van Infotheek laat zien dat zowel bedrijven als consumenten in Europa zich niet langer steeds maar nieuwe apparatuur laten opdringen door de producenten ervan.
Volgens Infotheek-CEO Jordy Kool zijn er meerdere redenen voor het veranderende aankoopgedrag. “De kwaliteit van computerapparatuur is tegenwoordig zó goed dat het onzin is om het in drie jaar af te schrijven, zoals voorheen gebruikelijk was. Data wordt tegenwoordig opgeslagen in de cloud, dus de opslagcapaciteit van apparaten als laptops is ook al geen reden meer voor vervanging. Daar komt een sterke toename van het aantal apparaten per gebruiker bij: zij vinden het te simpelweg te duur om telkens nieuwe apparaten te kopen.”
Ook in de IT-sector is duurzaamheid de trend. “Liever goed gebruikt, dan wéér een nieuw apparaat kopen. Hergebruik en milieubewustzijn spelen een steeds grotere rol”, aldus Kool. Ook speelt de explosieve toename van retourzendingen van webshops een rol: tien procent van de bestellingen gaat terug en deze apparatuur kan dan niet meer als nieuw worden verkocht. Vaak ontbreekt alleen een kabeltje of de gebruiksaanwijzing en komen deze apparaten terecht bij de afdeling ’terug na verkoop’, waardoor ook de voorraad ‘gebruikt’ toeneemt. Daarvan profiteren bewuste bedrijven en consumenten.
Meer informatie: www.infotheek.com