Het jaar 2019 was een topjaar voor smart personal audio-apparaten, meldt onderzoeksbureau Canalys. Het totaal aantal verkochte apparaten kan de 350 miljoen exemplaren overstijgen.
In de categorie smart personal audio vallen draadloze oordopjes en hoofdtelefoons, inclusief True Wireless Stereo (TWS)-devices zoals Apple AirPod. Alleen al in het derde kwartaal werden er wereldwijd 96,7 miljoen personal audio devices verkocht, een groei van 53 procent.
De groei is vooral te danken aan de populariteit van streaming audiodiensten, zeggen de onderzoekers. Ook het grote aanbod van korte online video’s zorgt voor de stijging. Komende vijf jaar zal de groei aanhouden, verwacht Canalys. Door nieuwe ontwikkelingen zoals machine learning en slimme assistenten zal audio populair blijven. Zo komen er slimmere mogelijkheden voor audio content discovery.
Met name Apple doet het goed met de AirPods. Andere bedrijven met TWS-technologie zijn Samsung, Huawei en Xiaomi. Fabrikanten zien de audio-apparaatjes als een mooie ‘upsell’-mogelijkheid bij de verkoop van smartphones.
Grote audiomerken, zoals Bose, Sennheiser, JBL en Sony, doen het nog altijd goed in deze markt, maar ze voelen de hete nek van smartphonefabrikanten in de nek, waarschuwt Canalys. Traditionele audioleveranciers moeten de nieuwe concurrentie niet onderschatten, waarschuwt een analist. Hij pleit voor meer standaardisatie waardoor audio-apparaten makkelijker gekoppeld kunnen worden aan mobiele devices.