Alexander Blok, Sales manager Benelux bij Asus
Asus is vooral bekend door zijn consumentenportfolio, maar heeft sinds anderhalf jaar onder de naam AsusPro ook een volledige line-up voor de zakelijke markt. De Taiwanese computerfabrikant focust hiermee met zijn channelpartners op organisaties en bedrijven tot 100 werkplekken. Het succes is volgens sales manager Benelux Alexander Blok te danken aan de persoonlijke aandacht voor de partners.
Asus heeft een breed portfolio voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. Het aanbod varieert van notebooks, desktops en all-in-ones tot servers en workstations en monitoren. Daarnaast maakt het bedrijf ook losse componenten, zoals moederborden en grafische kaarten waarmee professionals en gamers hun PC kunnen afstemmen op hun wensen. “In het zakelijk segment zijn we ook een van de toonaangevende spelers geworden met onze premium-modellen in de prijsklasse boven 500 euro. Het eigentijdse design draagt hieraan bij”, zegt sales manager Alexander Blok. “Ons programma Asus Reliability is een USP die eindgebruikers aanspreekt. Klanten krijgen in dit programma kosteloze reparatie en eventueel het aankoopbedrag retour bij een technisch defect binnen de garantieperiode. En dan hebben we ook nog de twee jaar carry-in garantie op desktopmodellen. Die is uniek in de markt.”
Individuele benadering

Alexander Blok
In de huidige, krimpende markt voor pc’s zijn alleen goede, betrouwbare producten en goede service echter niet meer voldoende om automatisch nieuwe deuren te openen. “Niemand levert meer inferieure apparatuur, dan ben je zo uitgespeeld”, vervolgt Blok. “En nu de markt onder druk staat, moet je bewuste keuzes maken in een groeistrategie. Naast de retail hebben we de afgelopen tijd dus een aantal verticale markten gedefinieerd, zoals het onderwijs, hospitality en de muziekindustrie. Bovendien hebben we POS-oplossingen waarbij onze outbound-sales potentiële klanten identificeert en via channel mapping koppelt aan een van onze resellers. Die onderscheiden we in small, open channelpartners, medium en large resellers.”
Partnerkanaal
Asus bedient de kleinzakelijke markt via distributeurs zoals ALSO, Copaco, Ingram Micro en Tech Data. De medium partners zijn de zogenaamde ‘local heroes’, ofwel resellers met een regionale functie met klanten in het lokale en regionale MKB. De large resellers bedienen het grotere MKB in de breedte maar ook verticale markten die Blok als ‘onze groeibriljanten’ benoemt. “Onze kracht schuilt in de aandacht die we onze partners geven en de directe samenwerking waarmee we trajecten aanvliegen. Daarbij stellen we al onze middelen op het gebied van pre- en aftersales, accountmanagement, marketing, telesales en tech support ter beschikking van partners. We zijn in Nederland met in totaal zeven man sterk en zijn er tenslotte vooral om het leven van onze resellers gemakkelijker te maken”, vindt Blok. “Als lokale organisatie hebben we een meer flexibiliteit dan andere fabrikanten. Wat daarbij helpt zijn onze bekroonde producten, zoals de slechts 13,9 millimeter dunne ZenBook Flip UX360 met een 360-graden draaibaar display. Of de Chromebook C202, de robuuste lichtgewicht Chrome OS-computer voor het onderwijs die speciaal is ontwikkeld voor dagelijks intensief gebruik door studenten en docenten.”
EMEA-servicecenter
Blok vertelt verder dat Asus ook profiteert van het feit dat het EMEA-servicecenter in Emmen is gevestigd. Daar werken momenteel 260 mensen die verantwoordelijk zijn voor de compensatie en DOA-afhandeling voor heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Daar wordt ook de onderdelendistributie naar alle onderhoudspartners in Europa en het Midden-Oosten verzorgd. Ook het support callcenter voor de Benelux staat in Emmen en daar werken elf agents. Kortom: we doen er alles aan om het merk Asus samen met onze bestaande en nieuwe resellers nóg beter op de kaart te zetten in ons land”, zo besluit Blok. «
‘Onze kracht schuilt in de aandacht die we onze partners geven’

Partnerevent Efteling
Asus familiedag 2016
Asus organiseert elk jaar een familiedag voor channelpartners en aanhang en dit jaar verzamelden zich ruim 275 mensen in de Efteling op een zondagochtend begin oktober voor een informatieve en ontspannende dag. Terwijl de aanhang en kinderen alvast het park in gingen kregen de resellers in twee uur de laatste informatie vanuit Asus en Intel over de markt, de line-up van het vierde kwartaal voor het channel en een presentatie over de nieuwe Kaby Lake-processoren.
Na het informatieve gedeelte kregen alle gasten een gezamenlijke lunch, waarna iedereen zich kon vermaken in de diverse attracties. Om zes uur kwam iedereen weer bij elkaar voor het afsluitende Aquanura waterspektakel, dat onder het genot van een drankje en hapje vanaf het VIP-dek kon worden gadegeslagen. “We zijn blij dat we ook dit jaar weer onze resellers en hun achterban hebben kunnen bedanken voor de samenwerking in het afgelopen jaar”, aldus sales manager Alexander Blok van Asus Benelux. “Dat is heel belangrijk want echte samenwerking moet natuurlijk van twee kanten komen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2016]