Rodney Voogel, managing director ASUS Benelux
ASUS introduceerde eind februari haar line-up van smartphones voor de Benelux en in dit gamma is nu ook de Zenfone 3 verkrijgbaar voor klanten in de Benelux. “Deze smartphone is optimaal aangepast voor de mobiele werkplek”, zegt directeur Benelux Rodney Voogel van ASUS.
De Zenfone 3 van ASUS is sinds eind 2016 al in een aantal wereldregio’s te koop. Sinds kort is de smartphone ook in Nederland verkrijgbaar. “Het is het nieuwste vlaggenschip van ASUS”, zegt directeur Benelux Rodney Voogel van ASUS. De introductie van de Zenfone 3 in de Benelux is zo belangrijk dat zelfs Vice President Eric Chen van ASUS wereldwijd naar Nederland reisde om bij het event aanwezig te zijn. “Dat de grote baas is overgekomen, laat zien dat dit voor ons heel belangrijk is.” Het Zenfone-portfolio van de fabrikant bestaat uit 3 verschillende modellen. Zo is er instapmodel Go, maar ook de Max voor smartphone gebruikers die meer willen en het paradepaardje de Zenfone 3. Eerder dit jaar werd tijdens de CES in Las Vegas de Zenfone AR gepresenteerd voor Augmented Reality. Deze Zenfone AR zal in een later stadium worden toegevoegd aan het portfolio van de Benelux. Alle nieuwe ASUS-toestellen zijn dual-SIM.
Tablet of smartphone
“Mensen gebruiken hun telefoon steeds vaker en op verschillende manieren. Dat is voor ons een reden om ons portfolio daarop aan te passen.” ASUS ontwikkelt allerlei apparaten voor de mobile workspace. “Die mobiele werkplek betekent dat eindgebruikers flexibel willen zijn en lichte spullen bij zich willen hebben. Deze moeten dus makkelijk mee te nemen zijn”, legt de directeur Benelux uit. “Daarnaast zie je dat telefoons steeds krachtiger worden en meer mogelijkheden bieden.” Ook de schermen groeien verder. Van de ASUS smartphones variëren de schermen van 5 tot 5,7”. “In Azië zie je zelfs mensen bellen met 7” telefoons”, aldus Voogel. “Mensen willen overal kunnen werken. Dat kan met deze nieuwe smartphones.” Smartphones krijgen dus steeds grotere schermen, maar tegelijkertijd neemt de tabletmarkt al enige tijd af. De tabletmarkt kromp in het vierde kwartaal van 2016 met ruim 20 procent. Volgens marktonderzoeker IDC hebben tablets zonder toetsenbord hun langste tijd gehad. De markt beweegt zich naar notebooks met afneembaar touchscreen, ofwel tablets met bijbehorend toetsenbord. Mensen kopen dus nog steeds tablets, maar ze gebruiken ze anders dan smartphones. “Tablets met een toetsenbord zijn handig voor het schrijven van langere teksten. Voor korte snelle berichten en e-mail en een beetje internet zijn smartphones enorm populair. Wil je productief zijn met een tablet, dan heb je eigenlijk toch een toetsenbord nodig”, stelt de managing director Benelux. “Niet voor niets heeft ASUS al jaren tablets met fysieke toetsenborden.”
Waar voor hun geld
In het ontwerp van de Zenfone 3 heeft de fabrikant heel goed rekening gehouden met prijsbewuste consumenten. Het design is voor ASUS één van de punten waarmee het wil opvallen. De belangrijkste onderdelen daarvan zijn een goede camera, een heel sterke accu en ruime opslagcapaciteit. “Met de Zenfone 3 krijgen eindgebruikers een highend toestel voor de prijs van een mid-range model. Waar voor hun geld dus. Het toestel heeft de look and feel van een topmodel, maar heeft de prijs van een middenklasse telefoon”, zegt Voogel.
Beleving staat voorop
De verkoop van de Zenfone 3 in de Benelux verloopt via de distributeurs Global Sat in België en Luxemburg en A&C Systems in Nederland en tevens via vier retailpartners, namelijk Mediamarkt, Coolblue, Bol.com en BCC. “Waar we echt op letten is dat we eruit springen op het schap. Je moet laten zien dat je er bent, anders verdwijn je in de massa”, geeft de ASUS-directeur aan. Daarom gebruikt de smartphonefabrikant werkende samples. Het gaat immers om de beleving die eindgebruikers moeten krijgen. Om deze beleving zo realistisch mogelijk te maken, wordt er gewerkt met een nieuw alarmsysteem waarbij de telefoons in de winkel niet meer aan een draad vastzitten. Dit heeft als voordeel dat eindgebruikers de smartphones in combinatie met een VR-bril kunnen testen. Bij het nieuwe alarmsysteem klinkt er een signaal als de klanten te ver met de smartphones van het rek weglopen.
‘Komende jaren veel investeren in technologie en aanpassingen’
Groei simlockvrij
Naast het schermformaat en het design, is ook de prijsstelling is belangrijk in ASUS-strategie. Volgens Rodney Voogel groeit de verkoop van simlockvrije toestellen. “Mensen zijn meer bewust en de markt wordt volwassener.” Belangrijk hiervoor is dat het Bureau Kredietregistratie (BKR) vanaf 1 januari 2017 de verkoop van dure toestellen met een abonnement als lening registreert. Wie nu een telefoon van 250 euro of meer in combinatie met een abonnement koopt, krijgt automatisch een BKR-aanmelding. “Dat kan lastig zijn bij het afsluiten van een hypotheek, dus zullen mensen eerder een afweging maken om een toestel los te kopen of ineens te betalen omdat ze anders bij het BKR geregistreerd staan. Deze nieuwe regel kan een extra boost geven aan de simlockvrije verkoop. Nu zullen mensen iets beter nadenken en eerder een telefoon direct betalen, want dan is hun abonnement ook voordeliger. Voor ons betekent het dat ook wij nu dit momentum moeten gebruiken en op deze markt moeten instappen”, aldus Voogel. Bij toestellen tussen de 300 en 400 euro kiezen mensen tegenwoordig nét wel of nét niet voor een abonnement. Bij nog duurdere toestellen juist vrijwel altijd in combinatie met een abonnement. Maar hoe consumenten daar nu mee omgaan, is nog onduidelijk. “Een deel zal twijfelen en een toestel los kopen, maar er zullen nog steeds heel veel abonnementen met dure telefoons worden afgesloten. Waarschijnlijk zal een deel van de mensen toch beter gaan kijken wat ze voor een toestel van die 250 euro kunnen krijgen. Daarom heeft ASUS in elk prijssegment een smartphone”, geeft de directeur Benelux aan.
‘De Zenfone 3 is een highend toestel voor een mid-range prijs’
Belang Zenfone
Voor de Nederlandse Zenfone-introductie kwam ASUS Corporate Vice President Eric Chen op 23 februari speciaal naar Amsterdam waar wij hem spraken. “We zijn al jaren wereldwijd een belangrijke speler op het gebied van laptops, desktops, monitoren en componenten”, aldus Chen. “Waar we onder meer goed in zijn, is luisteren naar wat klanten willen. En die willen voor hun mobiele communicatie kunnen kiezen uit verschillende form factors.
In 2011 hebben we onze hybride smartphone/tablet Padfone gelanceerd, later gevolgd door de Zenfone smartphones die in onze belangrijkste markten, China en andere Aziatische landen, behoorlijk succesvol waren. De afgelopen jaren hebben we de Zenfone ook in Europa, Frankrijk, Italië en Rusland geïntroduceerd. Dit jaar staat voor verdere regionale expansie en lanceren we de Zenfone smartphones in alle (Europese) landen waar we met notebooks actief zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat promotie en verkoop bij onze Nederlandse launch partners in goede handen zijn.”
De Zenfone lijkt een highend smartphone maar heeft de prijs van een mid-range. Is dat belangrijk voor jullie?
“Onze filosofie is dat we iedereen willen laten profiteren van de technologische ontwikkelingen en krachtige (mobiele) communicatiefuncties, maar dan wel tegen een zo scherp mogelijke prijs. We besteden veel tijd en geld aan onderzoek en ontwikkeling. Een derde van de 18.000 ASUS-medewerkers wereldwijd onderzoekt dagelijks waarmee we eindgebruikers gelukkig kunnen maken en hoe we dat in praktische technologie kunnen vertalen. Vandaag de dag betekent dat een leidende rol voor apps en een prettige gebruikersinterface, ondersteund door hardware als camera’s, batterijduur, opslagcapaciteit en connectiviteit”, aldus Chen
Niet alleen de Zenfone-lijn heeft dit, maar ook andere fabrikanten doen het. Voor meer klanten is het belangrijk dat eind- gebruikers een goed gevoel en ervaring bij het merk ASUS krijgen. Waar staat het merk voor?
“ASUS is van huis uit een technologiebedrijf dat producten en oplossingen maakt op basis van eigen ontwerpen. Kopiëren laten we graag aan anderen over. We ontwikkelen onze producten op basis van de marktwensen. Stap-voor-stap en met de inzet van speciale teams die zich ieder met de belangrijkste hard- en softwareonderdelen, zoals user interface of accu, bezighouden. Dat levert eindproducten op waarmee we minimaal aan de klantverwachtingen voldoen en meestal overtreffen. Wij geloven in succes op de lange termijn en het creëren van loyale eindgebruikers door de beste klant- beleving. Dat levert ons een groeiende schare ASUS fans op, zoals bleek tijdens de lancering.”
De Zenfone AR is speciaal voor augmented reality. Wat verwachten jullie van AR en virtual reality? Welke voordelen krijgen smartphonegebruikers?
“AR of VR staan nog in de kinderschoenen. Er wordt veel over gepraat en het aantal toepassingsmogelijkheden komt langzaam op gang. In deze technologieën zit enorm veel potentie, waarbij we op softwaregebied samenwerken met Google. In de Zenfone AR zitten Google’s Tango and Daydream. Tango is AR-technologie die met de bewegings- en ruimtesensoren en camera’s in het toestel de manier waarop eindgebruikers met hun omgeving omgaan en hun visuele beleving verandert. Daydream zorgt voor een VR-beleving waarbij gebruikers met een VR-headset en controller van Google het gevoel krijgen zelf in het middelpunt van de actie te staan. Dit geeft gaming extra dimensies maar is ook ideaal voor interieur- ontwerpers of architecten. De komende jaren moet nog veel worden geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van zowel de technologie als de toepassingen. Wij geloven dat we samen met een groot aantal andere partijen deze nieuwe groeimarkt het beste in open VR-ecosysteem kunnen ontwikkelen. Ik voorspel dat de wereld er over tien jaar heel anders uit ziet”, zo besluit Eric Chen. «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2017]