
Joost Driessen
ChannelConnect, hét ICT kennis- en businessplatform, gaat zich veel nadrukkelijker richten op de ICT-hulpvraag van de mkb-ondernemer. Nu dat deel van de eindgebruikersmarkt gestaag blijft groeien, wil ChannelConnect ICT-businesspartners helpen met relevante inzichten in dit deel van de markt. Daarvoor zal ChannelConnect ook veelvuldig in gesprek gaan met de mkb-ondernemer. Joost Driessen, directeur van ChannelConnect-uitgever iMediate, en Mitchel van der Heide, manager sales & operations, geven tekst en uitleg.
‘Dan kunt ú datgene doen waarin u het beste bent: ondernemen!’ Wie regelmatig naar zakelijke radiozenders luistert als Radio 1 en BNR, herkent deze slotzin waarmee een op de drie radiocommercials wordt afgesloten. Vóór die slotzin heeft dan een zakelijk dienstverlener verteld hoe hij jou als ondernemer gaat ondersteunen en geheel zal ontzorgen. Dat kan op het gebied zijn van finance, werving en selectie, P&O, opleidingen etcetera. Maar vaak ook wordt die belofte gedaan door een ICT-dienstverlener.
De moderne ICT-businesspartner begrijpt hoe uitdagend de realiteit is voor de gemiddelde mkb-ondernemer, maar heeft daar lang niet altijd een goed antwoord op. Vooral in het mkb-segment van 10 tot 50 werknemers. In dit segment is meestal geen plaats of geld voor aparte ICT-functies, niet op operationeel en al helemaal niet op strategisch gebied. iMediate-directeur Joost Driessen leidt zo’n bedrijf waar ongeveer 20 mensen en een grote groep freelancers dagelijks bezig zijn met grote contentmarketingprojecten in retail & food, maar ook met de exploitatie van eigen B2B vakplatforms. ChannelConnect er daar een van.
Specialisten
Driessen: “Bij iMediate draait het om projecten op het snijvlak van creatie, publishing en online marketing. Specifieke software die we daarbij gebruiken zijn bedoeld voor het automatiseren van de workflow, voor het creëren en publiceren van content voor meerdere kanalen, voor het inrichten van customer journeys, én voor het registreren en interpreteren van data die laten zien of we succesvol zijn. Ik noem dat ‘vakspecifieke software’. Daarover kunnen alleen specialisten jou goed adviseren. Maar omdat het direct met ons vakgebied te maken heeft, komen we daar zelf gelukkig een heel eind mee. We maken het onderscheid tussen need to have en nice to have. Het wordt lastiger als het over de ‘algemene’ ICT-infrastructuur gaat van een mkb-onderneming. De ondernemer is met dezelfde thema’s bezig als bedrijven uit het groot zakelijk of enterprise-segment. Dan gaat het over zaken als cloud, dataopslag, AVG, security, bereikbaarheid, de thuiswerkplek en hardware. Het verschil met grote bedrijven is dat er binnen een mkb-bedrijf geen CIO rondloopt met een ICT-afdeling die elke dag de juiste afwegingen maakt.”
Tailor made

Mitchel van der Heide
Mitchel van der Heide, manager sales & operations bij iMediate en eindverantwoordelijk voor platforms als ChannelConnect, Entertainment Business, EB Live en (binnenkort) Vegan Business, kan daar over meepraten. “Het gaat bij ons niet anders dan bij een aannemer of horecabedrijf waar ook 20 mensen werken. Diegene die het meeste gevoel heeft bij automatisering en die het handigste is op de laptop, die is doorgaans het aanspreekpunt. Binnen iMediate ben ik dat. Maar nadenken over security, over hybrid cloud of over de vraag of we onze nieuwe laptops gaan kopen of leasen, dat vraagt veel tijd en heel veel aandacht. Daarnaast lijkt het me voor een ICT-dienstverlener ook heel lastig om een mkb-propositie op te tuigen die schaalbaar is én ‘tailor made’ kan worden ingericht.”
ICT-uitdagingen
De interne discussie binnen iMediate hoe een ICT-dienstverlener dat zou moeten aanpakken, kwam ook aan de orde bij een ander vraagstuk: hoe positioneren we de komende jaren het platform ChannelConnect? Anders gezegd: wat kan ChannelConnect bijdragen zodat ICT-business partners, maar zeker ook distributeurs en vendoren, de ICT-uitdagingen van mkb-ondernemers beter begrijpen en beter servicen?
Van der Heide: “We pakken dat grondig aan. Door in de markt veel te praten, maar ook door online intensief onderzoek te doen naar de belangrijkste ICT-vragen van de mkb-ondernemer. Onze lezers en bezoekers zijn dat al op het platform tegengekomen, vooral online. Dat wordt meer en relevanter.”
Duidelijke keuzes
Driessen: “In het ICT-channel in Nederland is een soort patstelling ontstaan tussen de verschillende vakplatforms. Zowel wat betreft bereik als wat betreft thematiek. ChannelConnect zal de grote ICT-thema’s zeker blijven volgen en behandelen. Maar tegelijk gaan we duidelijke keuzes maken. Veel content zal gecreëerd gaan worden vanuit het perspectief van de mkb-ondernemer. Daarmee willen we met name de business partners die zich op het mkb richten helpen om hun aanbod beter op dat belangrijke marktsegment af te stemmen.”