Onderzoek door Webfleet Solutions toont aan dat twee derde van de Nederlandse personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen vervangen kan worden door elektrische modellen. Dat blijkt uit ritgegevens van zo’n 100.000 voertuigen die zijn verbonden met het wagenparksysteem van Webfleet Solutions.
Nederland heeft meer mogelijkheden om elektrische voertuigen in te zetten dan omringende landen, mede door de korte ritten en het relatief hoge aantal oplaadpunten. De onderzoekers maakten gebruik van de nieuwe functie Fleet Electrification Planning Report. Daaruit blijkt dat een bedrijfsvoertuig dat in 12 maanden tijd minder dan 300 kilometer per dag aflegt door een elektrisch model kan worden vervangen.
In Nederland is het mogelijk twee derde (69 procent) van de voertuigen te vervangen. In heel Europa ligt dat aantal op 61 procent. Als alle bedrijven dit zouden doen, daalt het collectieve benzineverbruik met ruim 42 procent en het dieselverbruik met zo’n 30 procent. De collectieve CO2-uitstoot zou met 31 procent omlaag gaan.
Behalve Nederland is er ook in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland veel ruimte voor geëlektrificeerde bedrijfswagens. Dat valt samen met de beschikbaarheid van oplaadpunten. Van de 144.000 oplaadpunten die momenteel in de Europese Unie en Groot-Brittannië beschikbaar zijn, bevindt de meerderheid zich in Nederland (26 procent), Duitsland (19 procent), Frankrijk (17 procent) en Groot-Brittannië (13 procent).
Webfleet Solutions analyseerde voor dit onderzoek geanonimiseerde rijgegevens die het in een periode van 12 maanden verzamelde voor ruim 5.000 Europese bedrijven. Voor de analyse werd gebruikgemaakt van data van circa 100.000 voertuigen.