Met ruim 1.200 channelpartners wereldwijd, wil Okta het partnerprogramma naar een hoger niveau tillen. Om dat te bereiken stelde de identity management specialist eerder dit jaar Bill Hustad aan als Senior Vice President Partners en Allianties. Tijdens zijn tour door Europa afgelopen week sprak hij ChannelConnect over de lancering van het nieuwe partnerprogramma, gepland voor begin 2023.
Hustad onderzoekt momenteel of een badging- of puntensysteem voor oplopende niveaus een zinvolle toevoeging is voor het nieuwe partnerprogramma. Andere opties zijn kortingen voor partners om te investeren in hun bedrijfs- en markt ontwikkelingsfondsen, en adviesgroepen om feedback van partners te krijgen.
“Ik zie het nieuwe partnerprogramma als mijn product voor Okta én voor onze partners. We hebben een stappenplan uitgewerkt voor een succesvolle uitrol”, licht Hustad toe. “Omdat we blijven groeien en we onze partners méér willen laten profiteren van de samenwerking, investeren we in betere partnerbegeleiding op het gebied van productaanbod, integratie, en sales. Zo kunnen onze partners sneller up-selling en cross-selling kansen herkennen, betere relaties opbouwen met hun klanten en meer voorspelbaarheid in hun omzet creëren, om maar een aantal voordelen te noemen.”
Okta wil nauwer optrekken met zijn partners en leren van hun ervaringen, zegt Hustad. “Het is belangrijk voor onze partners om te kunnen monitoren zien hoe succesvol ze zijn, of ze nu alleen gericht zijn op levering van Okta producten, of op het aantrekken van nieuwe business of transacties. Daarom streven we ernaar om vanuit één stem te communiceren met onze partners. Dat geeft zekerheid en transparantie.”

Bill Hustad
Zes ‘motions that matter’
Wat zijn de belangrijkste manieren waarop Okta, zijn partners en klanten profiteren van de samenwerking? Deze vraag widel Hustad sinds zijn aantreden als SVP Partners en Allianties beantwoorden. “Wat moeten onze partners doen om sterke relaties met klanten te creëren en hoe draagt dit bij aan een triple-win situatie? Wij hebben die vraag beantwoord met wat ik de six motions that matter noem: Vinden, Ontwikkelen, Beïnvloeden, Leveren, Beheren en Overeenkomen.”
Okta wil dat partners kansen vinden en creëren, en blijven doorontwikkelen, specifiek rond diens nieuwe customer identity cloud-oplossing. Omdat partners diepe relaties hebben en als eerste de pijnpunten en behoeften van de gebruikers kunnen identificeren, wil Okta dat zij proactief invloed uitoefenen. Met leveren bedoelt Hustad dat hij partners wil uitnodigen om te helpen bij de ontwikkeling van oplossingen die klantwaarde en succes stimuleren.
“En we willen dat partners beheren. Klanten “outsourcen” kritische situaties aan partners – waarvan vele identity in de kern hebben. Dat partners deze situaties beheren is voordelig voor Okta’s positie in de markt en het aanpakken van complexe oplossingen, maar ook voor adoptie, uitbreiding, cross-sell en toekomstige upgrades”, aldus Hustad.
De laatste motion, Overeenkomen, komt neer op klantkeuze. Partners kunnen namens Okta transacties uitvoeren op verschillende locaties, bedrijfssegmenten en/of modellen die waarde bieden aan Okta en de eindklant.
Alles onder één noemer
Hustad is ervan overtuigd dat, kijkend naar partnerbijdragen als geheel, Okta nog veel meer kan doen. “De omzet die gegenereerd wordt door partners van Okta is in de afgelopen paar jaar met slechts 10 procent gestegen, en dat was met het bestaande, traditionele partnerprogramma. We kunnen dit percentage flink laten stijgen”, vertelt Hustad. Met het traditionele partnerprogramma doelt Hustad op de resellers, distributie, opschaling en een groeiend sales team.
“Onze bestaande initiatieven zitten goed in elkaar. Denk bijvoorbeeld aan ons integratienetwerk, technology partners netwerk, go-to-market netwerk, en natuurlijk ons net gelanceerde (Auth0) customer identity partner netwerk. Het nieuwe programma brengt al deze elementen samen, onder één noemer.” Daar bovenop richt Hustad een partner experience team op dat onder andere verantwoordelijk wordt voor adviesgroepen. Dit om er zeker van te zijn dat alle partners van Okta regelmatig de mogelijkheid hebben om hun ervaringen en inzichten te delen. “De feedback van onze partners is essentieel om wereldwijd een duurzaam, succesvol partnerprogramma op te zetten”, concludeert hij.
Uitrol in fases
“Het programma wordt in fases uitgerold vanaf 2023. Ik voorzie dan ook meerdere lanceringsmomenten,” legt Hustad uit. De reden daarachter is dat we met een gefaseerde uitrol feedback van verschillende partners meteen mee kunnen nemen, en het programma al uitrollend kunnen doorontwikkelen. We hebben een duidelijke roadmap uitgestippeld en communiceren aan de voorkant wat onze partners in de verschillende markten op welke momenten kunnen verwachten.”