De omzet van online retailer Coolblue steeg in 2016 naar 857 miljoen euro, een groei van 55 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Voor het lopende jaar wordt de doorbraak van de grens van 1 miljard euro omzet verwacht: het bedrijf mikt op 1,2 miljard voor 2017. De bruto winst steeg in 2016 naar 19 miljoen euro.
Volgens directeur ‘Beginbaas’ Pieter Zwart is de aanhoudende groei te danken aan de continue verbeteringen aan website, winkels en processen.
De Net Promotor Score – de belangrijkste graadmeter van klantentevredenheid – van Coolblue steeg vorig jaar tot een recordhoogte van 67. Zwart zegt hierover: “Eén van de dingen waar we bij Coolblue misschien wel het meest trots op zijn, is de lancering van onze Bezorgservice. Daar zijn we afgelopen jaar mee gestart in Nederland en op dit moment hebben we al meer dan 300 ‘Coolblue Bezorgburen’ die witgoed leveren. Zij zorgen op dit moment voor de allerhoogste Klantentevredeneidscijfers binnen Coolblue.’
In de loop van dit jaar wordt het centrale magazijn in Tilburg uitgebreid met 33.000 m² tot 88.000 m² en lanceert het bedrijf een nieuw winkelconcept. Hoe dat eruitziet en waar deze winkel wordt gevestigd blijft nog even geheim. De investeringen zijn nodig om de geplande omzetgroei naar 1,2 miljard euro mogelijk te maken. Daar zijn ook rond 1.500 nieuwe medewerkers in Nederland en België voor nodig.
Momenteel omvat Coolblue 300 webshops en 7 fysieke winkels in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Groningen, Utrecht, plus twee Belgische vestigingen in Antwerpen en Lochristi. Het kernasssortiment bestaat uit consumentenelektronica, wit- en bruingoed.