Contour Design, de leverancier van ergonomische werkplek-apparatuur maakte in nog geen twee jaar tijd een complete metamorfose door. “We hebben de wind in de rug,” zegt CEO Kenneth Nielsen (foto).
Twee jaar geleden kwam Contour Design in handen van Private Equity fonds Polaris; de onderneming verhuisde dit jaar van Amerika naar Kopenhagen, stelde een nieuwe CEO aan, breidde het aantal landen waarin het actief is uit en voerde veranderingen in het portfolio door. “We willen de omzet verdrievoudigen in de komende vijf jaar,” stelt CEO Kenneth Nielsen, die eerder onder meer voor Apple en Amazon werkte. “En onze partners zijn essentieel voor ons om deze ambitie te realiseren.”
Ergonomische devices
Zoals ChannelConnect al schreef in de septembereditie, is Contour Design onder meer bekend van de zogenaamde RollerMouse. Deze ergonomische pointer was al langer zeer succesvol in de Scandinavische landen. Nielsen legde dinsdag tijdens een presentatie in Stockholm uit, dat in de Noordelijke landen strenge wetgeving bestaat die bedrijven verplicht de werkplek ergonomisch in te richten. “We zien echter dat het ook in andere landen steeds belangrijker wordt gevonden.”
Dat heeft deels met een bewustere leefstijl te maken, maar ook met het feit dat ondernemingen een optimale werkomgeving inzetten om in tijden van personeelsschaarste medewerkers aan te trekken en te behouden.
Nieuwe producten
Om in te spelen op de grotere interesse en de gewenste groei mogelijk te maken van de onderneming, zet Contour Design in op drie elementen. Ten eerste het opzetten van eigen organisaties in een groot aantal landen. Daarnaast een aanpassing van het partnerprogramma. En tot slot de lancering van nieuwe producten.
Naast nieuwe medewerkers in de Noordelijke landen, zijn inmiddels teams gevormd in de Benelux, in de DACH-regio en in Groot-Brittannië. Ook aan een Frans team wordt gewerkt. “Daarnaast gaan we heel gericht de markt bewerken in Californië,” vertelt de CEO. “Amerika is een uitdaging, maar in het progressieve Californië zien we absoluut kansen.”
Toegevoegde waarde bij partners
Eerder dit jaar lanceerde Contour een vernieuwd partnerprogramma. “Bij het uitbreiden van het aantal markten waarin we actief zijn, past een uniform programma voor de partners,” geeft Nielsen aan. “Veel van onze partners zijn in meerdere landen actief – wat overigens ook geldt voor de klanten van die partners.” Het partnerprogramma moet partners nadrukkelijk belonen voor de toegevoegde waarde die ze leveren en de kennis die ze opbouwen. “Wie investeert in ons zal daar goed van oogsten,” stelt de CEO.
Vraag creëren
Als aanbieder van een design-nicheproduct in het B2B-segment heeft Contour Design een uitdaging, weet Nielsen. “Brede marketingcampagnes voldoen niet. Het gaat erom vraag te creëren vanuit de markt. Ook daarbij zijn resellers heel belangrijk. Als potentiële klanten onze producten zien en ervaren, dan zijn ze doorgaans enthousiast.”
Dat enthousiasme was voelbaar onder de meer dan honderd internationale partners toen de nieuwe producten werden onthuld: een doorontwikkeling van de RollerMouse Pro én de gloednieuwe SliderMouse Pro. Beide devices zijn leverbaar vanaf eind oktober.