Marc Kruijs en Paul Velders, Directie RoutIT
RoutIT heeft eind september een reeks nieuwe diensten geïntroduceerd tijdens RoutIT Vision 2016. Opvallend waren de alarmering- en monitoringdiensten die partners helpen bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen van klanten. In de visie van RoutIT ligt hier het speerpunt van de komende jaren. De hagelnieuwe geavanceerde alarmcentrale die het bedrijf in haar pand heeft gebouwd, is daarvan getuige.
De partnerdagen van RoutIT stonden dit jaar voor een groot deel in het teken van de opening van de geavanceerde Particuliere Alarmcentrale (PAC) die het bedrijf in haar pand heeft gebouwd. Het Edese bedrijf slaat hiermee een pad in dat traditioneel buiten de core business van telecomdienstverleners lijkt. Tijdens de vier dagen konden ruim 1.000 bezoekers ook een kijkje nemen in de PAC die vanaf deze maand hermetisch is afgesloten voor iedereen die er niets te zoeken heeft. Zelfs voor directieleden Marc Kruijs en Paul Velders is de ruimte off limits. “Beveiliging is een marktsegment waar komende jaren voor zowel RoutIT als voor onze partners veel te winnen valt”, zegt Marc Kruijs. “Met onze nieuwe PAC, het 247Control Center, zijn we in staat om partners, en natuurlijk in het verlengde daarvan ook zakelijke eindgebruikers, breder te ondersteunen dan met ICT- en telecomdiensten alleen.”
Realtime
Zakendoen gebeurt volgens Kruijs en Velders steeds meer realtime en dus moeten bedrijven hun bedrijfsprocessen kunnen monitoren. Alarmering staat daarin centraal. “Het gaat om proactief handelen op hetgeen je monitort en daarmee je bedrijfsprocessen inzichtelijk maken”, zegt Paul Velders. “Met slim automatiseren kunnen bedrijven hun processen fundamenteel verbeteren. Dat is onze kernboodschap en daarom hebben we nieuwe diensten ontwikkeld voor het monitoren van devices, apparaten en netwerken. Onze alarm- en monitoringdiensten hebben een probleem al in de gaten voordat een klant er last van heeft, en dus kunnen we proactief handelen.”
De nieuwe diensten zijn zeer relevant voor partners, vindt Velders. “Hosted telefonie was een grote ontwikkeling maar alarmering en monitoring zijn misschien nog wel interessanter. De cloud wordt gedomineerd door grote partijen als Microsoft en Google en die staan het bijna niet toe dat andere partijen er geld aan verdienen. En hoe meer cloud, hoe minder hand- en spandiensten voor partners. Wij presenteren nu diensten waarmee ze niet alleen vandaag, maar ook morgen geld verdienen.”
‘RoutIT Vision 2016 impressie’
247Services
Naast de aandacht voor het PAC was er tijdens Vision 2016 een hele reeks nieuwe diensten waarvan 247Services in dit verband het meest relevant is. De alarmering- en monitoringdiensten zijn verdeeld in drie groepen: 247Alarm (meldkamer voor alarmsystemen), 247Monitoring (actief monitoren van devices en infrastructuur bij klanten) en 247Helpdesk (eerstelijnssupport buiten kantooruren voor eindklanten namens de partner). Elke dienst heeft vooralsnog twee smaken: Base en Business zijn direct beschikbaar en Premium komt volgend jaar. Alle communicatie gaat via een app en met pushberichten, terwijl klanten met contracten in de Business-lijn ook telefonische support kunnen krijgen. De dienstverlening wordt ondersteund vanuit het 247Control Center en het doel is om zoveel mogelijk processen te automatiseren. RoutIT beschrijft de pricing van de diensten als ‘aanvallend’.
Kruijs en Velders zijn beretrots op de nieuwe alarmcentrale. “Het is een PAC anno 2016 met een alarmdienst die werkt met apps in plaats van fax en e-mail. We hebben de afgelopen jaren veel kennis opgebouwd met partners die al in deze business zitten en we hebben zelf mensen opgeleid. Nu hebben we een multidisciplinair controlecentrum waarvan partners echt kunnen profiteren”, aldus Kruijs. “Onze partners hebben verstand van IP, kennen hun klant en hebben een vertrouwensrelatie. Nu beschikken ze ook nog over een 24-uurs controlecentrum waar wij de apparaten voor hun klanten monitoren. Als er maar iets afwijkt kunnen we met de partners meteen ingrijpen. Wij vanuit het netwerk en als er iets op locatie moet gebeuren, kan de partner te hulp schieten.”
Internet of Things
De bouw van het 247Control Center en de 24/7 diensten passen volgens Kruijs perfect in de marktontwikkelingen op het gebied van Internet of Things. Omdat IoT volgens hem nog een ‘vaag begrip’ is wil RoutIT daar handen en voeten aan geven. “De markt heeft nog weinig idee van hoe we geld gaan verdienen aan IoT. Iedereen kent wel leuke filmpjes over intelligente wasmachines of connected cars maar daar blijft het bij”, zegt Kruijs. “De crux is oplossingen bedenken die niet voor één klant interessant zijn maar voor alle klanten. IoT is een middel om iets te doen met het bedrijfsproces van klanten. Hiervoor moet je inzicht hebben in de keten van je klanten om direct in te kunnen grijpen.”
‘Alarmering en monitoring zijn de volgende grote trend’
Of en hoe deze trend belangrijk is voor de slager op de hoek? “Heel relevant”, zegt Kruijs. “Met een connected thermometer op zijn koeling kunnen wij ervoor zorgen dat een mogelijk probleem wordt hersteld nog voordat hij het in de gaten heeft en zijn bedrijfsproces in gevaar komt. Dat geldt ook voor zaken als routers en alles wat er achter zit op de klantlocatie, ook dat kunnen we monitoren. IP staat daarin centraal en daar hebben onze partners verstand van. Let maar op, de alarm- industrie is nog maar de eerste stap.”
Telefonie niet meer spannend
De markt heeft de afgelopen jaren kennis gemaakt met de cloud, vervolgens met Unified Communication tussen mensen en nu komt IoT, stelt Velders. “IoT toevoegen aan de cloud en UC maakt de combinatie van die drie extreem waardevol voor de bedrijfsprocessen van klanten. Processen worden simpeler, sneller en efficiënter. Daar gaat het om voor ondernemers. Het is een cruciale verandering dat bedrijven de drie technologieën realtime kunnen gebruiken en dat partners deze dienstverlening aanbieden. Alleen zo blijf je relevant en uniek voor je klant.” Connectiviteit en telefonie zijn volgens RoutIT op zichzelf dus niet meer ‘spannend’. Wat is dan de manier om uniek te blijven? “Met onze 247Services kunnen onze partners een belangrijke bijdrage leveren aan de bedrijfsprocessen van hun klanten, want zij hebben inzicht in wat er bij die bedrijven gebeurt. Deze diensten leggen een fundament voor aanvullende diensten die ze ook vanaf ons platform kunnen aanbieden. Partners kunnen zo een hele reeks toepassingen aanbieden waarmee ze klanten echt helpen en die bedrijven slimmer maken. Dat is de toekomst.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2016]