Frank Timmermans, country manager Benelux en Nordics van Plantronics
IT-managers krijgen steeds meer voor hun kiezen. Ze zijn verantwoordelijk voor de implementatie, het functioneren, het beheer en de ondersteuning van alle hardware. Tegelijkertijd zijn de eisen op het gebied van compliance steeds strenger en willen IT-managers meer realtime inzicht. “Wij spelen daar op in”, zegt country manager Benelux & Nordics Frank Timmermans van Plantronics.
Het kunnen rapporteren op steeds meer gebieden wordt belangrijker, maar ook steeds complexer. Trends als Het Nieuwe Werken zorgen ervoor dat medewerkers zich niet meer vanzelfsprekend op één locatie bevinden. “De moderne werknemer heeft namelijk behoefte aan hardware die overal kan worden gebruikt en dat maakt het beheer en het overzicht niet altijd even eenvoudig”, zegt Frank Timmermans die als country manager verantwoordelijk is voor de regio’s Benelux en Nordics van Plantronics. “Laat staan wanneer het een bedrijf betreft met duizenden medewerkers en verscheidene internationale vestigingen.”
Meer varianten, meer support
Wanneer een bedrijf van dergelijk formaat besluit nieuwe of additionele hardware te implementeren, ontstaan er al snel een aantal problemen. Vaak hebben eindgebruikers diverse wensen en eisen waardoor verschillende varianten hardware met verschillende functionaliteiten nodig zijn om optimaal van de investering te profiteren. Neem de headset als voorbeeld. Van alle producten die de IT-afdeling beheert, wordt deze op het lichaam gedragen waardoor het een stijlac cessoire wordt. Het gevolg is dat gebruikers hun persoonlijke voorkeuren vaker uitspreken. Timmermans: “Als je de gebruiker wilt bedienen met een product dat hij ook echt wil en gaat gebruiken, moet je minstens acht verschillende producten aanbieden.” Met een verscheidenheid aan verschillende varianten hardware wordt ondersteuning een grote opgave. Iedere variant van het product heeft zijn eigen firmware, en de uitrol van updates neemt veel tijd in beslag.
Adoptie van verandering
Een ander probleem bij de implementatie van nieuwe hardware, is de adoptie ervan. De implementatie van een verandering binnen een bedrijf is altijd complex en gaat niet automatisch. Dat geldt ook voor technologie als Unified Communications en het gebruik van headsets. “Om optimaal van UC te kunnen profiteren, is het echter wel een voorwaarde dat iedereen zijn headset (optimaal) gebruikt”, aldus Timmermans.
‘Manager Pro beheert eenvoudig en efficiënt alle communicatieapparaten’
Optimaal profiteren
Maar hoe zorg je er nou voor dat iedereen optimaal profiteert van de voordelen van een headset? Hoeveel headsets worden er überhaupt gebruikt? En zijn alle headsets wel up-to-date? Met deze problematiek in gedachten heeft Plantronics de Manager Pro ontwikkeld: een Software as a Service (SaaS) toepassing waarmee al deze vragen in realtime kunnen worden beantwoord. Met de cloudgebaseerde Manager Pro oplossing kunnen IT-afdelingen al deze communicatieapparaten vanuit één omgeving op eenvoudige en efficiënte wijze beheren. Verder verzamelen ze data over het gebruik en de implementatie van headsets. Dat leidt weer tot inzicht in en optimalisatie van de bedrijfsprocessen. Daarnaast kan Manager Pro enorme IT-besparingen realiseren. Aangezien alle assets gecentraliseerd kunnen worden aangestuurd, hoeft de IT-afdeling niet meer uit te rukken om bijvoorbeeld nieuwe firmware te installeren.”
Conclusies
De toevoeging van de SaaS-dienst Manager Pro betekent een nieuw tijdperk voor Plantronics. Het markeert een digitale transformatie die IT-afdelingen zal ontzorgen, efficiënter maken en de adoptie van headsets binnen een bedrijf zal verhogen. En dat zorgt er weer voor dat medewerkers optimaal kunnen profiteren van de voordelen van Plantronics-headsets.
Wat kan Manager Pro?
Manager Pro van Plantronics is een cloudgebaseerde oplossing waarmee bedrijven al hun communicatieapparaten eenvoudig en efficiënt kunnen beheren. Een overzicht van de mogelijkheden en voordelen.
Webgebaseerd beheer, inzicht en overzicht
Manager Pro geeft realtime inzicht in de status van de adoptie. Dankzij de software is in één oogopslag te zien hoeveel headsets in gebruik zijn.
Proactief beheer
Met Manager Pro werken bedrijven niet meer met individuele maar met automatische updates. Vergeleken met vroegere situaties scheelt dat veel tijd en geld. Voorheen waren IT-medewerkers dagen, zo niet maanden bezig met updates van elke headset. Nu kunnen deze updates universeel met één druk op de knop worden uitgerold.
Pre-configuratie
De meeste headsets hebben flink wat instellingen. Om de adoptie te verhogen, kunnen die instellingen volgens de wensen van de individuele gebruiker worden ingeladen op het moment dat de headset voor het eerst wordt aangesloten. Manager Pro kan tevens sommige instellingen vergrendelen. Op deze manier is het apparaat direct klaar voor gebruik.
Ondersteuning op afstand
Het op afstand configureren van de headsets dankzij Manager Pro bespaart tijd en geld. IT-afdelingen hoeven niet meer naar de gebruikers toe om problemen op te lossen of te controleren.
Nieuwe toepassingen
Assetanalyse – in één oogopslag zien welke apparatuur in gebruik is en met welke instelling. Zo kan snel worden gehandeld wanneer apparatuur afwijkend van de standaard is geconfigureerd.
Gebruiksanalyse – bekijken wie welke apparatuur gebruikt in combinatie met welke applicatie. Ook kan worden gekeken of de apparatuur wel optimaal wordt gebruikt.
Gespreksanalyse – de kwaliteit van gesprekken waarborgen. Met Manager Pro wordt het mogelijk activiteit in de speakers en de microfoon binair te meten (wel of geen activiteit).
Akoestische analyse – in een oogopslag zien of alle headsets voldoen aan de akoestische veiligheidsmaatregelen (G616).
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2017]
Lees hier het artikel in PDF