De voordelen van applicaties in de cloud zijn evident voor veel gebruikers en organisaties. Er zijn echter aanbieders van specialistische applicaties die hun product niet als SaaS-oplossing leveren. Value added resellers (VAR’s) moeten dan alles uit de kast halen om hun eindklanten toch ‘naar de cloud te helpen’.
In de afgelopen twaalf maanden zagen we, deels ook aangejaagd door de verschillende lockdowns vanwege het coronavirus, een versnelling in de adoptie van SaaS-applicaties. Resellerpartners hadden daarbij regelmatig te maken met software-aanbieders die hun product nog niet ‘cloud-ready’ hadden gemaakt. In dat geval zijn innovatieve oplossingen nodig, die partners, samen met de eindklant en (indien mogelijk) de aanbieder van de software kunnen ontwikkelen.
Applicaties voor ‘algemeen’ gebruik, denk aan spreadsheets, boekhoudpakketten of programma’s voor het samenstellen van presentaties, zijn al geruime tijd als een managed service vanuit de cloud af te nemen. Soms worden die programma’s gratis beschikbaar gesteld. Zo niet, dan is betalen naar de mate van gebruik bij ‘software as a service’ inmiddels de standaard.
Ondernemingen die afhankelijk zijn van specialistische oplossingen hanteren steeds vaker een cloudfirst strategie
Ook ondernemingen die afhankelijk zijn van specialistische oplossingen hanteren steeds vaker een cloud-first strategie. Zij worden echter nogal eens gehinderd door het feit dat de aanbieders van deze software nog niet zover zijn. Zo werken grote accountancybureaus en adviseurs op het gebied van belastingen met softwarepakketten die nog niet geschikt zijn voor de public cloud. Een dergelijk probleem speelt ook in de gezondheidszorg, waar eindklanten graag de overstap willen maken naar oplossingen die niet langer on-premise staan.
Claranet: private cloud als tussenoplossing
Claranet, een internationale ICT-dienst-verlener met in Nederland onder meer een vestiging in Eindhoven, is actief in de accountancy-markt. Zij hebben een klant, een accountancy- en belastingadviesorganisatie, die kampte met een verouderde IT-omgeving. Niet alleen op het gebied van software, maar ook de hardware was toe aan een vernieuwingsslag. Deze eindklant had al enige tijd geleden gekozen voor een cloud-first strategie; zodoende bestond de wens deze IT-omgeving over te brengen naar de cloud. De keuze voor de cloud is voor de betreffende klant logisch. Medewerkers van de onderneming werken vaak dagenlang bij de opdrachtgever op locatie, bijvoorbeeld voor het controleren en opstellen van de jaarrekening. Grote hoeveelheden data worden dan van de servers van de opdrachtgever naar de laptops van accountants gebracht en verwerkt met de software die lokaal op de laptop en on-premise op de eigen servers op kantoor stond. Ook raadplegen de medewerkers tijdens het proces continu data van derde partijen, zoals de Belastingdienst. Dit datatransport moet snel en stabiel kunnen verlopen, maar daarnaast ook veilig zijn – er wordt immers gewerkt met zeer privacygevoelige bedrijfsinformatie. De verouderde on-premise oplossing die de eindklant had was weliswaar veilig, maar niet heel snel, wat op locatie voor de medewerkers tot veel vertragingen leidde.
Proof of concept
Een nieuwe oplossing moest snel, veilig en stabiel zijn en eenvoudig te gebruiken zijn door de medewerkers, maar ook apparaatonafhankelijk en niet te zwaar leunen op de bandbreedte van de internetverbinding. Claranet begeleidde de implementatie tijdens het hele traject. Omdat moest worden gewerkt met een softwarepakket dat nog niet in de vorm van een SaaS-oplossing aangeboden wordt, adviseerde Claranet te kiezen voor een hybride oplossing. Deze oplossing zou draaien in een private cloud in het datacenter van Claranet. Dit, als tussenoplossing naar een transitie naar public cloud, zodra het softwarelandschap dat mogelijk maakt. Als pilot rolde Claranet in eerste instantie een ‘proof of concept’ uit, die zich met name bij het werken op locatie van de klanten van Joanknecht moest bewijzen. Toen bleek dat aan deze eisen voldaan werd, kon er worden opgeschaald.
Open Line pioniert succesvol met klant en leverancier
In een medische omgeving is het van belang dat informatie eenvoudig en veilig te raadplegen is door zorgprofessionals. Een Vendor Neutral Archive (VNA) biedt die oplossing. Dit is een archiefsysteem waarbij gekozen kan worden om naast alle medische, ook niet medische beelden en documenten centraal op te slaan. Zoals veel applicaties als SaaS-dienst worden aangeboden, zo kan ook een VNA ‘uit de cloud’ voordelen bieden.
De in Maastricht gevestigde ICT-dienst-verlener Open Line kreeg van een eind-klant, werkzaam in de medische sector als specialist in onder meer bestralingen, het verzoek een VNA as a Service aan te bieden.
Betalen naar de mate van gebruik bij ‘SaaS’ is inmiddels de standaard
Voor de acht medewerkers in het voor dit project opgelijnde Open Line-team was het project in eerste instantie pionieren, want de onderneming had nog geen ervaring in het functioneel beheren van een dergelijke, kritische applicatie voor het primaire zorgproces van patiënten. Er moest kennis worden opgedaan van de medische praktijk bij de eindklant om zo te leren, te begrijpen, te ervaren en te voelen wat de impact in de dagelijkse praktijk is van de gevraagde functionaliteiten voor gebruikers en patiënten. Een belangrijk onderdeel waar de kennis van de IT-specialisten met een medische achtergrond bij de klant enorm waardevol bleek. Door veel op de werkvloer aanwezig te zijn bouwde Open Line snel de benodigde kennis op. Ook zorgden intensieve trainingen en het bijwonen van congressen, tot in China, voor een snelle leercurve bij het team.
In tegenstelling tot de situatie waarmee de collega’s van Claranet te maken hadden, kon het team van Open Line wel sparren met de leverancier van het VNA, het Amerikaanse Hyland. Voor Hyland was het aanbieden van deze oplossing als een cloud managed service nieuw. In dat opzicht konden Open Line en de eindklant samen met de leverancier optrekken. Hyland hielp en helpt daarbij om Open Line in staat te stellen autonoom te werken, bijvoorbeeld door het aanbieden van extra trainingen en online cursussen. De gezamenlijk technische brainstormsessies leverden omgekeerd ook Hyland weer nieuwe inzichten op het gebied van cloud en managed services dienstverlening. Het resultaat is een volwaardige VNA as a Service waarbij Open Line de primaire dienstverlener is en in hierin intensief schakelt met Hyland.
Over Claranet:
Claranet werd in 1996 opgericht in Londen als Internet Service Provider. Inmiddels is het bedrijf uitgegroied tot een expert in IT-infrastructuur met jarenlange ervaring op het gebied van (online) werkplekken, securi-ty, netwerken, managed hosting én cloud. Met een jaaromzet van meer dan 425 miljoen euro en ruim 2.200 mede-werkers is Claranet in negen landen op drie continenten vertegenwoor-digd met kantoren, datacenters en een eigen internationaal netwerk.
Over Open Line:
Open Line is als IT-dienstverlener actief op het gebied van managed cloud dienstverlening, moderne werkplekken, security en ehealth. Met een jaaromzet van circa 50 miljoen euro en 235 mede-werkers levert Open Line haar managed services diensten aan ruim 110 bedrijven in met name de zorg, lokale overheid, woningcorporaties en industrie. Dit doen zijn vanuit hun kantoren in Maas-tricht-Airport, Landgraaf, Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 1 – 2020]