SAP introduceert ‘5&5 by 25’, een initiatief dat ervoor moet zorgen dat in 2025 vijf procent van het besteedbare inkoopbudget terechtkomt bij maatschappelijk verantwoorde ondernemingen en bedrijven die een diversiteitsbeleid voeren.
SAP wil met het initiatief organisaties over de hele wereld inspireren om meer goederen en diensten te kopen van sociale ondernemingen die een positieve, collectieve impact hebben op de samenlevingen waarin ze actief zijn. Volgens de Wereldbank bedroegen de wereldwijde uitgaven voor inkoop vorig jaar minimaal 14 biljoen dollar. Wanneer zelfs maar een klein deel van dit astronomische bedrag wordt besteed bij gecertificeerde sociale ondernemingen, kunnen zij een aantal van de meest urgente milieu- en maatschappelijke problemen aanpakken.
Maatschappelijke impact
SAP heeft onderzoekt hoeveel van het wereldwijde besteedbare inkoopbudget van henzelf besteed kan worden bij sociale ondernemingen. Het kwam uit op 60 miljoen dollar in 2025. Adaire Fox-Martin, SAP executive board member voor Customer Success en Global Buy Social Ambassador voor Social Enterprise: “Ieder bedrijf moet inkopen. Zo hebben we allemaal behoefte aan zeep in sanitaire ruimtes, eten en drinken in de kantine, marketingdiensten en kantoorbenodigdheden. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van producten en diensten die sociale ondernemingen en diversiteitsbedrijven ook leveren. Als we dit geld toch al uitgeven, waarom dan niet aan leveranciers die ook een maatschappelijke impact hebben?”
Samen momentum bouwen
“In samenspraak met klanten, partners, diverse leveranciers en sociale ondernemingen hebben we ons voorgenomen om onze maatschappelijk verantwoorde inkoop uit te breiden. Dat doen we daar waar de infrastructuur al bestaat. Daarnaast zijn we van plan om de infrastructuur op te zetten en capaciteit op te bouwen waar dat nog niet het geval is”, voegt Fox-Martin toe. “We nodigen ons hele ecosysteem uit om meer hierover te leren en deel te nemen. Samen willen we de wegen en het momentum bouwen om deze ambitie te realiseren en verder door te groeien.”