Schiphol heeft het eigen netwerk voor Internet of Things (IoT)-toepassingen volledig uitgerold. Het netwerk biedt dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza. Ook is er dekking in niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en op de platformen.
Door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van Wifi, is het IoT-netwerk uitermate geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen. De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet. De informatie van deze sensoren geeft Schiphol real-time inzichten. Het netwerk is tevens aangelegd voor andere organisaties die op Schiphol met IoT aan de slag willen.
Schiphol laat weten voorop te willen lopen met de digitalisering van luchthavens en wil toepassingen op Schiphol ‘slim’ maken zodat processen voor reizigers en zakenpartners kunnen verbeteren. Er draaien inmiddels enkele IoT-toepassingen. Een voorbeeld is de mogelijkheid voor reizigers om realtime feedback te geven over hun ervaring met de toiletfaciliteiten. Met de real-time beoordeling van de reiziger wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden. In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. Op basis van de realtime informatie kunnen schoonmakers direct op storingen of vervuiling reageren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen.
Schiphol start binnenkort een test met sensoren op vliegtuigopstelplaatsen. De sensoren kunnen realtime informatie verschaffen over het materiaal dat aanwezig is. Hiermee is de luchthaven beter op de hoogte of het vereiste materiaal er is nog voordat een vliegtuig en het afhandelingspersoneel aankomen bij de gate. Ook kan de informatie bijdragen aan het snel verhelpen van storingen en daardoor vertragingen te voorkomen.