Foxconn-dochter Sharp neemt Toshiba Client Solutions over, de pc-business van Toshiba. Met ondersteuning van Foxconn denkt Sharp het Toshiba-merk weer winstgevend te maken.
Toshiba produceerde in 1985 de eerste laptop, maar het merk is sinds enkele jaren op zijn retour en verkocht afgelopen jaar volgens persbureau Reuters nog maar 1,4 miljoen pc’s. Volgens Bloomberg leed Toshiba Client Solutions de afgelopen drie jaar een operationeel verlies van 97 miljard yen, omgerekend 755 miljoen euro. Als gevolg daarvan werden fabrieken gesloten en werd de verkoop van consumentenlaptops buiten Japan gestaakt.
Sharp betaalt 4 miljard yen ofwel 31 miljoen euro voor 80,1 procent van de aandelen van Client Solutions. Sharp krijgt een licentie op het voeren van de merknaam Toshiba voor pc’s. De verkoop moet de waarde van Toshiba Client Solutions laten stijgen en het voortbestaan en de verdere ontwikkeling van de divisie verzekeren. Daarbij speelt de productie-expertise van Foxconn zeker een belangrijke rol.
Toshiba verkoopt zijn belang als onderdeel van een rigoureuze (financiële) herstructurering die het gevolg is van een debacle rondom de kernenergie-activiteiten van zijn Amerikaanse dochterbedrijf Westinghouse Electric Co. in 2017.
Het is nog niet bekend welke gevolgen de verkoop aan Sharp voor de bestaande verkooporganisatie van Toshiba Information Systems gaat hebben.
Meer informatie: www.toshiba.com