De Nederlandse leverancier van smart-buildingoplossingen Octo heeft een verbeterde oplossing geïntroduceerd om op afstand gebouwbeheer en inspecties door vastgoedbeheerders mogelijk te maken. De oplossing van Octo integreert data van IoT-sensoren, kunstmatige intelligentie en technologie voor dronebeelden.
Met de software van Octo kunnen klanten met honderden gebouwen in beheer asset management, digitale inspecties en predictive maintenance uitvoeren. De software werd ontwikkeld met behulp van het low-codeplatform Mendix, onderdeel van Siemens.
Nieuw onderdeel van de software is een corona-gerelateerde applicatie met de naam ‘HeadsUpp’. Het is een reserverings- en notificatie-app waarmee gebouw- en office managers de bezettingsgraad en sociale afstand kunnen bewaken voor bedrijven die hun faciliteiten willen heropenen na de pandemie-gerelateerde lockdowns.
HeadsUpp is binnen een week ontwikkeld door Marieke Dijksma, de chief technology officer van Octo. De app vervangt tijdrovende werkzaamheden van office managers, die Excel en e-mail gebruiken om verzoeken van medewerkers om op locatie te werken bij te houden.
Dijksma vertelt: “Door deze data om te zetten naar een eenvoudige, cloudgebaseerde app, kunnen we notificaties sturen naar medewerkers of klanten die anders op kantoor zouden aankomen, om vervolgens te worden afgewezen omdat de maximale capaciteit van het gebouw is bereikt.”
De app bevat een algoritme om niet-gereserveerde aankomsten te volgen. Er is verder sprake van ‘micro-gerichte analyse’ van de aanwezigheid per dag of zelfs per uur. HeadsUpp deelt die cijfers met gerelateerde organisaties, zoals cateringbedrijven, zodat zij hier rekening mee kunnen houden in hun planning.