De Smart Home Society, waar onder meer Techniek Nederland achter zit, lanceert een nieuwe website met uitleg over Internet of Things (IoT). Doel van het nieuwe platform is om te helpen bij het zuiniger, veiliger of plezieriger maken van het huis.
De nieuwe site Smart Oma heeft onder meer een checklist waar stap voor stap staat uitgelegd hoe een huis kan worden aangepast aan de moderne tijd. De site is niet alleen bedoeld voor consumenten, maar ook voor retailers, fabrikanten en installateurs.
De Smart Home Society is een initiatief van ondernemersorganisatie Techniek Nederland, marktonderzoekbureau GfK, merkenbureau GuiltyPeople, PostNL, D-Link, Gigaset, Somfy, Netatmo, BCC en BSH huishoudapparaten.
In een persbericht zeggen de betrokken partijen dat er grote behoefte is aan het ontwikkelen en delen van kennis. Bovendien is het doel om consumenten te informeren en te inspireren. Onderzoek door GfK toont aan dat er vier redenen zijn om ‘slimme’ producten te kopen: gemak, besparen, veiligheid en plezier.
Naast de genoemde checklist is er op de website ook een serie filmpjes te vinden met als titel ‘Buurten bij Smart Oma’. Iedere aflevering brengt een aspect van smart home in beeld. Gideon Schipaanboord van het bureau GuiltyPeople legt uit waarom de makers voor dit opvallende concept hebben gekozen: ‘Het idee achter de films is simpel: als zelfs je oma snapt hoe je met al die slimme apparaten in huis omgaat, dan kun jij het zeker.’
De vijf filmpjes zullen in de loop van de komende weken op de website beschikbaar komen. In onderstaande introductievideo van Techniek Nederland vertellen diverse betrokkenen over de achtergronden en het belang van Smart Home Society en Smart Oma.