In het ecosysteem tussen vendor en eindklant neemt de Value Added Reseller een belangrijke positie in. “Juist in tijden van corona bieden wij flexibiliteit.”
Tekle, in 2018 opgericht door Michel Tzsfaldet die nog steeds de CEO is, richt zich met een vestiging in Duitsland en een in Nederland op een relatief breed scala aan diensten en oplossingen. “Denk aan datacenter- oplossingen, maar ook aan consultancy op het gebied van supply chain management en purchase management.” Dat is echter niet alles, geeft de CEO aan. “Op dit moment bestaat onze belangrijkste activiteit uit het leveren van producten en oplossingen voor de kantoorwerkplek.” Daarbij kan gedacht worden aan toetsenborden, muizen, printers en monitoren. “Tachtig procent daarvan bestaat uit hardware, de rest is digitaal.”
Hoewel het in Huizen en Keulen gevestigde Tekle relatief klein is, met respectievelijk vier en veertien medewerkers op de beide locaties, mag het grote bedrijven tot zijn klantenkring rekenen. “Het indirecte ecosysteem gaat verder dan de leveringsrelatie tussen vendor en eindklant. Het is ook het ecosysteem van de reseller, het businessnetwerk van de VAR, dat bijdraagt aan de toegevoegde waarde.”
Loyale relatie
Tzsfaldet legt uit dat hij in de vijftien jaar die hij nu actief is in de IT met verschillende grote internationale bedrijven werkte en een persoonlijk netwerk heeft opgebouwd. “Als je dan voor je zelf begint, heb je de gunfactor. Als je dan vervolgens goed werk levert, flexibel bent en inspeelt op de wensen van de klant, dan bouw je een loyale relatie op.”
‘Het indirecte ecosysteem is meer dan de relatie tussen vendor en klant’
Flexibiliteit was bepaald gevraagd de afgelopen weken. “Je ziet dat de ondernemingen waarvoor we werken in hoog tempo thuiswerkomgevingen moesten uitrollen. Als ik vertel dat we ons vooral richten op partijen met 500 medewerkers of meer, dan betekent dit dat er nogal wat monitoren, printers, scanners, laptops, toetsenborden en vooral webcams door onze handen zijn gegaan.” Tzsfaldet geeft aan dat de omzet van Tekle in maart tussen de 450 en 500 procent is gestegen. “We spelen daarbij steeds in op de wensen van de klant. Wil deze bijvoorbeeld dat wij de software installeren en de apparatuur rechtstreeks naar het huisadres van de medewerker sturen, dan kan dat. Wil de IT-afdeling van de klant het echter zelf uitrollen, dan leveren we de producten af bij het kantooradres.” Tekle vertaalt het ecosysteem nog op een andere manier, door samen te werken met andere VAR’s bijvoorbeeld in het geval van beheer. “Dat doen we niet zelf, daarvoor schakelen we andere specialisten in.”
De ervaring en passie van de mede- werkers van Tekle geven niet alleen toegang tot grote corporates, maar zorgen er ook voor dat grote leveranciers via Tekle leveren. “Op die manier kunnen wij een spil in het ecosysteem zijn.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 3-2020]