In het vierde kwartaal van 2016 zijn er wereldwijd voor het negende kwartaal op rij minder tablets verscheept. Tablets zonder afneembaar toetsenbord verliezen steeds meer aantrekkingskracht.
Uit de jongste cijfers van marktonderzoeksbureau IDC blijkt dat in Q4 2016 52,9 miljoen tablets zijn, een daling met 20,1 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2015.
In heel 2016 werden er wereldwijd 174,8 miljoen tablets verscheept, een daling van 15,6 procent in vergelijking met 2015. De vraag naar ‘gewone’ modellen zonder afneembaar toetsenbord loopt flink terug in alle regio’s. Volgens de marktonderzoeker liggen er mogelijk nog kansen in opkomende markten, zoals het Midden-Oosten en Oost Europa. Daar is nog wel ruimte voor goedkopere versies, maar de marge op deze low-end tablets is bijzonder klein.
In de markt voor convertibles zijn Apple en Microsoft nog steeds marktleider met modellen als de iPad Pro en de Microsoft Surface Pro. Maar de populariteit daarvan stimuleert de vraag, en daarop spelen ook de concurrenten uit de pc-industrie in. Naar verwachting zal dat de gemiddelde prijs voor hybride of convertible tablets onder druk zetten.
Marktleider Apple zag zijn marktaandeel met 18,1 procent op jaarbasis fors dalen, maar behield met 24,7 procent nog wel de koppositie. Nummer twee, Samsung, leverde 11,4 procent op jaarbasis en heeft nu 15,1 procent in handen. Amazon heeft wereldwijd een aandeel van 9,7 procent en staat daarmee op nummer drie. Nummer vier is Lenovo met 7 procent marktaandeel, de top vijf wordt besloten door Huawei met 6 procent. De gezamenlijke ‘overige fabrikanten’ moesten een daling op jaarbasis van 35,1 procent incasseren.
Meer informatie: www.idc.com