De leverancier van slimme thermostaten Tado heeft een miljoen slimme thermostaten verkocht in Europa. Het bedrijf opereert in een groeimarkt. In 2022 zou 20 procent van de Europese huishoudens een slimme thermostaat hebben.
Tado haalt diverse onderzoekscijfers aan om het succes te verklaren. Zo is inmiddels 62 procent van de Nederlanders bekend is met de term Smart Home, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Zo’n 40 procent van de Nederlanders kiest een smart home-oplossing om een bijdrage aan een beter milieu te leveren. Nederlandse consumenten hebben voor 1,7 miljard euro aan smart home-apparaten in huis, waarbij producten in de categorie ‘energie & verwarming’ het populairst zijn. Naast milieu (40 procent), speelt ook gemak (41 procent) en het op afstand bedienen (32 procent) een rol bij die keuze.
Het gebruik van smart home-technologie groeit hard. In 2015 waren ongeveer een miljoen huizen in Europa uitgerust met slimme thermostaten, laat Tado weten. Begin 2019 waren er al 6,6 miljoen slimme thermostaten geïnstalleerd in Europese huizen. Het Verenigd Koninkrijk is goed voor ongeveer een kwart van de totale Europese markt. Meer dan 6 procent van de Britten had een slimme thermostaat in augustus 2018. De marktpenetratie van slimme thermostaten in Europese huizen zal snel stijgen en in 2022 rond de 20 procent liggen.