Roel Mendel is als Business Unit Manager van de AV-divisie Maverick binnen Tech Data al langere tijd bezig met de verschillende vormen van digitale samenwerking binnen bedrijven. De afgelopen weken nam het remote werken een enorme vlucht in ons land. “Nederland profiteert van de goede digitale infrastructuur.”
Het remote werken nam de afgelopen weken een grote vlucht. Wat bracht dat voor jullie met zich mee?
“Dat we in de huidige situatie sinds half maart een stijging van de verkoop hebben gezien als het gaat om displays, headsets, laptops, tablets, camera’s – en alles wat te maken heeft met werken vanuit huis. Daarbij gaat het ook over platformen waarmee gewerkt kan worden. We doen dit interview nu met Zoom, maar ook andere applicaties worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld Microsoft Teams, Google Hangouts of Cisco Webex. Iedereen die normaal gesproken trainingen op locatie geeft, organiseert nu webinars. Vooral in onze branche, waar je met veel verschillende vendors te maken hebt die updates of producttrainingen willen geven.”
Halen we het maximale uit de mogelijkheden van de platformen?
“Niet altijd, daar is training voor nodig. Dat kunnen resellers aanbieden en zelf ervaren met de diverse trainingen uit onze TD Academy, door gebruik te maken van ons experience center in Bodegraven zodra dit weer mogelijk is. Of met onze ‘user adoption’-trainingen gericht op thuiswerken via diverse platformen. Videobellen is eenvoudig, maar echt samenwerken en het maximale uit bijvoorbeeld Office 365 halen is een ander verhaal. Veel functionaliteit, en dat zie je niet alleen bij Office 365, werd simpelweg niet zo intensief gebruikt als nu het geval is. Men miste het niet, weet niet wat er kan en ontdekt het niet. Denk bijvoorbeeld aan de vele functionaliteiten in Teams.”
Kun je je voorstellen dat sommige partijen zo gehaast voor ad hoc oplossingen gekozen hebben dat straks een inhaalslag gemaakt moet worden?
“Zeker. Dat heeft overigens ook te maken met het feit dat bedrijven de komende tijd hun werkplekken anders zullen moeten inrichten. Zeker de vergaderruimtes. Wat je de komende tijd zult zien, en misschien wel de rest van het jaar, is dat bij samenwerken en vergaderen mensen altijd remote deelnemen. Simpelweg, om die anderhalve meter afstand te kunnen aanhouden. Je zult ruimtes anders moeten inrichten en van andere apparatuur moeten voorzien.”
Iedereen zit dan tegen een microfoon te praten.
“Daar raken we nu aan gewend. Je mist een zeker informeel sociaal contact, maar je krijgt er efficiency voor terug. Aanvankelijk moesten veel mensen wennen aan het aanzetten van de camera. Aan het begin van de lockdown bleek uit een onderzoek van Microsoft dat Nederland weliswaar wereldwijd op één stond als het gaat om het aanzetten van de camera, maar het ging toen toch maar om slechts 60% van de meetings – dat percentage groeit nu hard.”
Is Nederland een van de voorlopers op dit gebied?
“We lopen zeker wat voor op onze buurlanden. Deels doordat onze digitale infrastructuur zo sterk is. Iedereen heeft snel internet. Straks zullen scholen en zorginstellingen, of zelfs kantoren, in veel gevallen moeten opschalen wat betreft bandbreedte. Onze behoefte aan connectiviteit verandert.”
‘Videobellen is eenvoudig, maar echt samenwerken en het maximale uit Office 365 halen is een ander verhaal’
We zullen een grotere adoptie van video zien in alles wat we doen.
“Ja, absoluut. Stel je voor dat de helft van iedere schoolklas straks vanuit huis videolessen volgt, dat stelt eisen aan de verbindingen.”
Het beveiligen van alle contacten stelt ook extra eisen aan de security.
“Dat kan zeker een zwak punt zijn. Resellers kunnen putten uit de breedte van het aanbod van Tech Data: we kunnen de markt vanuit onze divisie Endpoint Solutions voorzien van connectiviteit en apparatuur zoals headsets, webcams en tablets. De divisie Maverick kan in de complete inrichting van vergaderruimtes voorzien, terwijl de medewerkers van Advanced Solutions alle expertise hebben op het gebied van infrastructuur en security. Wat werknemers nu doen is steeds vaker connected. Dat was al zo, maar wordt nu nog sterker. AV en IT komen hierdoor bij elkaar. Dat moet goed beveiligd worden.”
Krijgen jullie nu andere vragen dan half maart?
“Absoluut. Zoals ik al aangaf, krijgen we nu veel vragen over de inrichting van het kantoor. Bij de werkplekken moet je bijvoorbeeld denken aan het installeren van speciale spatschermen…”
…leveren jullie die ook?
“Klopt, onder andere modellen van NewStar die achter de monitor worden bevestigd. Daarnaast zien we een stijgende vraag naar gebruiksvriendelijke vergaderoplossingen, ook voor tablets. En we zien nog steeds een groot volume in de verkoop van producten voor thuiswerken. Nu het remote werken langer duurt willen mensen hun thuiswerkplek optimaliseren.”
Bieden jullie ook bundels van verschillende vendoren As-a-Service aan?
“Jazeker, met Tech-as-a-Service. Dat is voor veel ondernemingen financieel interessant. Resellers bieden hiermee een totaaloplossing met meer toegevoegde waarde en de kans op een langdurige relatie met hun klant.”
Digitale routing
Nu steeds meer locaties, kantoren, restaurants, winkels, weer voor het publiek of de medewerkers geopend zijn, groeit de behoefte aan een heldere en veilige routing door een gebouw. De eerste weken gebeurde dat in supermarkten nog wel eens met stickers en posters, maar Roel Mendel ziet een sterke behoefte en vraag naar digitale oplossingen. “Denk aan digitale receptie-oplossingen en way-finding door een pand. De digitalisering van bijvoorbeeld supermarkten zal een versnelling krijgen.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]