Het Nederlandse ICT-bedrijf Tekle en Euclideon Holo-graphics slaan de handen ineen. Hun doel? Hologrammen beschikbaar maken voor het grote publiek. Tekle is de officiële Europese vertegenwoordiger van het Australische miljardenbedrijf. “Hologramtechnologie komt nu binnen ieders bereik.”
Het ICT-bedrijf Tekle is in de zomer van 2018 opgericht door Michel Tzsfaldet. Aanvankelijk was Tekle vooral actief als (value added) reseller, maar naarmate het bedrijf groeide, werd het portfolio uitgebreid met onder meer consultancy-diensten en security-oplossingen. De volgende stap is de wereld van ‘immersive’ toepassingen. Tekle werkt hiervoor nauw samen met het Australische bedrijf Euclideon Holographics, dat zich heeft gespecialiseerd in geavanceerde hologramtechnieken.
‘Wij denken mee, hebben verstand van zaken, zijn zeer wendbaar en bijzonder gefocust op wat we doen’
Aanvankelijk was Euclideon vooral actief voor militaire en ruimtevaart-organisaties, nu komen al die immersive toepassingen ook voor ‘normale’ bedrijven beschikbaar. Tzsfaldet: “Het doet denken aan het holodeck dat je misschien kent van de sciencefiction serie Star Trek. De mogelijkheden zijn eindeloos. Niet alleen voor overheden en grote gemeenten, maar ook voor pretparken en winkels. Daarnaast kunnen architecten, makelaars, autodealers en vele anderen profijt hebben van deze geavanceerde hologrammen.”
Stappen in Europa
Bruce Dell, ceo en oprichter van Euclideon Holographics: “We rollen nu ons distributienetwerk uit en onze Europese samenwerking met Tekle speelt hierbij een grote rol. Multi nationals kunnen het zich weliswaar veroorloven om naar Australië te vliegen om onze producten te zien, maar dat is natuurlijk geen heel goed businessmodel. Tekle is een belangrijke partner voor ons en we hopen dat hologramtechnologieën nu definitief van de grond komen in Europa. Iedere nieuwe core-technology zorgt voor nieuwe, soms onvermoede, toepassingen. Hologrammen zijn in het sciencefictiongenre de gewoonste zaak ter wereld, ons bedrijf maakt die toekomst nu werkelijkheid. We hadden direct een goede klik met Michel. Hij zag de potentie van onze producten. We zijn vaak benaderd voor samenwerkingen, maar de meeste partijen beschikten simpelweg niet over de benodigde technische bagage. Tekle heeft dat wel. Michel heeft een extreem goed team om zich heen verzameld en we zijn blij dat we nu onze volgende stappen in Europa kunnen zetten!”
Wendbaar en gefocust
“Ik ontmoette Bruce en zijn medewerkers tijdens een beurs in Monaco”, vertelt Tzsfaldet. “Ik was onder de indruk van hun producten en het idee om samen te werken was snel geboren. Tekle is een relatief kleine speler en het kostte me de nodige overredingskracht om hem ervan te overtuigen dat wij de juiste partner zijn. Maar het is ons gelukt. Wij hebben het alleenrecht in Europa op de technieken en oplossingen van Euclideon Holographics. Waarom Dell uiteindelijk met Tekle in zee is gegaan? Wij denken mee, hebben verstand van zaken, zijn zeer wendbaar en bijzonder gefocust op wat we doen. Bovendien heb ik een groot Europees netwerk van eindklanten en c-level contacten en ik denk dat dat de uiteindelijke doorslag heeft gegeven.”
Showroom
Om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, legt het Tekle-team momenteel de laatste hand aan een grote showroom in Hilversum, waar klanten en belangstellenden aan den lijve kunnen ervaren hoe het is om je compleet onder te dompelen in een holografische wereld. Tzsfaldet: “We willen nu mogelijke klanten gaan benaderen. Het is onze missie om hun laten beleven dat deze technologieën geen toekomstmuziek meer zijn. De gedachte is nog altijd dat hologrammen een ver-van-mijn-bed show zijn. Laatst hadden we een Belgische professor op bezoek, die zich bezighoudt met hologrammen en virtual reality. Hij bezocht onze ‘dinosauriërservaring’, waarbij je wordt omgeven door virtuele dinosauriërs, en vond de ervaring zo levensecht dat hij letterlijk is gevallen toen hij een dino probeerde te ontwijken!”
Holo-Room
Tekle werkt aan diverse holographics producten. Om te beginnen is er een volledige holografische ruimte, de Holo-Room genaamd. “Deze ruimte kan bijvoorbeeld worden ingezet door een pretpark als De Efteling of vakantieparkketen Center Parcs”, legt Tzsfaldet uit. “Deze ruimte heeft een afmeting van 5 meter breed, 4.5 meter diep en 2,9 meter hoog, maar is naar wens uit te breiden, tot maximaal 25 bij 10 meter. Je kunt ervoor kiezen om een dergelijke hologram-ruimte als losse attractie aan te bieden, maar je kunt ook meerdere met elkaar verbinden voor een complete ervaring. We hebben nu vier games voor de losse ruimtes ontwikkeld, die ongeveer een half uur duren. Een perfect uitje dus voor een groep vrienden of een familie.”
De Holo-Room kan daarnaast worden gebruikt om grootschalige plannen of CAD-modellen op ware grootte weer te geven. Deze ruimte is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld vastgoedbedrijven en scheepswerven die grootschalige bouw- en renovatieplannen aan hun klanten willen laten zien.
Holo-Table
Daarnaast is er voor zakelijke doeleinden een zogenoemde Holo-Table ontworpen. “We spelen hiermee in op de massale acceptatie van het ‘internet of things’, waarbij alles online met elkaar is verbonden. Stel dat je een stad of gemeente helemaal in 3D hebt gescand. Hoe beheer je dat? En hoe breng je dat in beeld? Die scans bestaan uit gigantische hoeveelheden aan data. Wij hebben een technologie ontworpen waarmee je vele terabytes letterlijk in een paar seconden kunt inladen. Dat is echt uniek te noemen.
Een hele stad is via onze hologramtafel te bekijken, waarbij je bijvoorbeeld kunt in- en uitzoomen en dankzij kunstmatige intelligentie een seintje krijgt als een prullenbak vol is of een verkeerslicht defect. Het is vervolgens mogelijk om in realtime te reageren. Gebouwen kunnen meerdere verdiepingen hebben die afzonderlijk zijn opgeslagen als bladwijzers en daardoor gemakkelijk toegankelijk in presentaties.
Presentaties kunnen ook gemaakt worden met animaties of bewegende voorwerpen. De Holo-Table kan worden aangesloten op een externe monitor of projector, waardoor ook anderen kunnen zien wat de gebruikers van de hologramtafel zien. Overheidsinstanties als Rijkswaterstaat beschikken over heel veel data, onder meer van dammen, dijken en noem het maar op. Deze gegevens worden niet optimaal gebruikt omdat ze niet te visualiseren zijn. Wij kunnen dat wel.” Ook voor de transportsector kan een dergelijke hologramtafel de perfecte oplossing zijn. “Waar is welke lading op welk moment? Wat is de status van de vracht? Je kunt realtime zien waar schepen, vrachtwagens of specifieke containers zich bevinden en uiteenlopende zaken beheren en controleren.
Of wat te denken van productie bedrijven die complexe en dure producten vervaardigen? Zij kunnen eerst een extreem gedetailleerde 3D-scan bekijken en presenteren alvorens tot productie over te gaan.”
Holo-Wall
Tekle heeft verder een Holo-Wall en draagbare variant hiervan ontwikkeld, die binnen een half uur is op te zetten. De Holo-Wall genereert hologrammen die uit de muur lijken te komen en in de kamer zweven. Projecties kunnen zowel interactieve als op zichzelf staande animaties zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk een menukaart met holografisch geprojecteerde maaltijden aan klanten te laten zien of te gebruiken tijdens een veiligheidstraining. “Hologramtechnologie komt op deze manier binnen ieders bereik”, aldus Tzsfaldet.
Eindeloze mogelijkheden
De mogelijkheden zijn eindeloos. Hoewel het retaillandschap door de coronacrisis ingrijpend is veranderd en een hele andere dynamiek heeft gekregen, is het slechts een kwestie van tijd voordat holographics gemeengoed zijn geworden. “Het is voor ons vrij eenvoudig om een lege ruimte te transformeren in een volledig ingerichte virtuele ruimte, waar je doorheen kunt lopen. Een slimme ondernemer zorgt ervoor dat er werkende QR-codes achter de virtuele producten hangen, waardoor je daadwerkelijk producten kunt bestellen. Leegstand van winkelpanden kan daarmee in een oogwenk worden opgelost. Autodealers hoeven niet alle modellen in de showroom te hebben staan om geïnteresseerden toch een compleet overzicht te kunnen bieden. We wachten echter met het uitrollen van al deze toepassingen totdat de retailers en ketens meer lucht hebben.”
En hoe zit het met prijskaartje? “Met de holografische projecties van bijvoorbeeld Tupac Shakur of André Hazes waren miljoenen gemoeid, wij bieden een veel betere beleving en een veel scherper beeld, en dat voor een fractie van dat bedrag. Afhankelijk van je wensen, kun je al een Holo-Table in huis halen voor zo’n 100.000 euro. Nog altijd geen gering bedrag natuurlijk, maar ik kan je verzekeren dat we een meer dan uitstekende prijs- kwaliteitverhouding bieden.”
Geïnteresseerd naar de mogelijkheden van hologrammen voor uw bedrijf? Nieuwsgierig geworden naar de Hilversumse showroom? Neem dan contact op met Tekle via +31 (0)35 203 10 66
Over Tekle
Tekle biedt ook traditionele ICT-oplossingen aan, zoals on-premise, cloud, security en strategische ICT consultancy services. Het bedrijf heeft verder een eigen team dat zich bezighoudt met programma- en projectbeheer en is actief op het gebied van Procurement Consulting, waarbij klanten worden geholpen om hun strategische, operationele en financiële doelstellingen te bereiken. “Deze taken zijn heel belangrijk voor ons”, benadrukt Tzsfaldet. “Daar zijn we goed in. Als een value added reseller met veel uiteenlopende partner-contracten met zowel gevestigde als innovatieve technologiefabrikanten, kunnen we oplossingen bieden die zijn ontworpen om de kosten te drukken, meer functionaliteit te bieden en meer waarde te halen uit de reeds gedane investeringen.”
Tzsfaldet is positief over de toekomst. “Dit jaar zal de IT-branche wederom profiteren van de behoefte aan thuiswerkplekken en apparatuur. Bedrijven hebben begin vorig jaar met spoed hun werknemers voorzien van de tools, de hardware en de infrastructuur om vanuit huis te werken. Ik denk dat de komende maanden de groei mede zal komen uit de aanschaf van wat luxere, meer ergonomische producten.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 1 – 2020]