Vanuit de e-commercemarkt is er een sterke vraag naar duidelijkheid en transparantie bij cross-border verkopen. “Niet alleen vanuit Nederland, maar vanuit heel Europa. Een Europees keurmerk draagt daar sterk aan bij,” aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “Door onze participatie in Ecommerce Europe, de koepelorganisatie voor online retailing in Europa, kunnen we nu aan deze behoefte voldoen.” Thuiswinkel.org is geaccrediteerd door Ecommerce Europe, want haar leden voldoen aan de Europese wetgeving. De leden van Thuiswinkel.org mogen het Ecommerce Europe Trustmark vanaf nu gratis in combinatie met het Thuiswinkel Waarborg voeren.
Het Ecommerce Europe Trustmark is ontwikkeld in overleg met (inter)nationale consumentenorganisaties. Samen met deze organisaties en nationale e-commerceverenigingen, zoals Thuiswinkel.org, heeft Ecommerce Europe een heldere set met regels en richtlijnen opgesteld, de Ecommerce Europe Trustmark Code of Conduct. Online retailers die het Ecommerce Europe Trustmark voeren, verplichten zichzelf hiermee om duidelijk over deze regels te communiceren. Daarnaast heeft Ecommerce Europe, in tegenstelling tot andere internationale keurmerken, een Europees klachtenafhandelingssysteem dat ingezet kan worden wanneer de webwinkel en de consument een geschil hebben waar zij samen niet uitkomen. Het Ecommerce Europe Trustmark is bovendien het enige Europese non-profit trustmark van, voor en door de e-commercesector.
Leden van Thuiswinkel.org kunnen het keurmerk aanvragen via www.thuiswinkel.org