Het is van groot belang voor de hele branche dat hierin wordt geïnvesteerd. Thuiswinkel.org slaat daarom de handen ineen met Hogeschool TIO. Samen gaan zij werken aan de ontwikkeling van de HBO opleiding Marketing, Sales en e-commerce. Dat is een eerste stap op weg naar een e-Academy, waarin samenwerking met bestaande onderwijsinstellingen, praktijkopleiders en bedrijfsleven centraal zal staan. Achterliggende reden is ook dat het Nederlandse onderwijssysteem nog niet is ingericht op de snelle, digitale realiteit. Schoolverlaters worden te weinig voorbereid op de vele specialistische beroepen die de afgelopen jaren zijn ontstaan in de wereld van e-commerce. Er ontstaan beroepen waar nog niemand van heeft gehoord.
Samenwerking Hogeschool TIO
Wijnand Jongen, Directeur Thuiswinkel.org: “De samenwerking met TIO past in de sterke wens om studenten meer actuele e-commerce kennis en skills mee te geven. E-commerce is topsport: de digitale ontwikkelingen volgen elkaar in sneltreinvaart op, en stellen hoge eisen aan managers en medewerkers. In de gehele waardeketen wordt meer agile gewerkt, d.w.z. in kleine, data driven iteraties. Digitale competenties spelen een sleutelrol in het innovatieve vermogen van bedrijven. Bij de nieuwe generatie managers en specialisten moet dit in het DNA zitten. Vernieuwing van het onderwijs is daarom noodzakelijk. Studenten moeten diepgaand inzicht krijgen in de digitale waardeketen, en de nieuwe vaardigheden en technieken waarmee zij het onderscheid gaan maken.”
“TIO onderscheidt zich door een hoge mate van interactie met het bedrijfsleven,” vult Mark Duthler, directeur van TIO, aan. “De samenwerking met Thuiswinkel.org biedt ons ondersteuning op het gebied van curriculum ontwikkeling. Jorij Abraham, Director Research & Advise van Thuiswinkel.org is daartoe benoemd als lector e-commerce binnen TIO. Daarnaast krijgen we toegang tot een praktijknetwerk van e-commerce spelers. Op deze wijze bieden we het bedrijfsleven studenten met actuele kennis van de digitale realiteit en de relevante skills.”
Rond de viering van het 15-jarig bestaan van Thuiswinkel.org worden de verdere plannen voor de e-Academy gepresenteerd ter gelegenheid van het derde lustrum tijdens Shopping Today, het congres dat op 24 september 2015 wordt gehouden.