De wereldwijde verkoop van smartphones daalde het laatste kwartaal van 2022 met maar liefst 18.3 procent. Het is de grootste daling ooit in een kwartaal, constateert onderzoeksbureau IDC.
De totale terugloop in de verkoop van smartphones kwam daarmee op 11,3 procent voor het hele jaar. 2022 eindigde met een verkoop van 1,21 miljard stuks, wat neerkomt op het laagste jaarlijkse aantal sinds 2013. De oorzaken zijn de teruglopende consumentenvraag, inflatie en economische onzekerheden.
“We hebben nog nooit gezien dat de leveringen tijdens de feestmaanden lager waren dan in het voorgaande kwartaal. De zwakkere vraag en de hoge voorraden zorgden er echter voor dat leveranciers drastisch bezuinigden op de leveringen”, zegt Nabila Popal, onderzoeksdirecteur bij het Worldwide Tracker-team van IDC. “Aanbiedingen en promoties tijdens het kwartaal hielpen wel de bestaande voorraad weg te werken, maar nieuwe bestellingen bleven uit. Zelfs Apple, dat tot dusver schijnbaar immuun was, kreeg te maken met een tegenslag in zijn leveringsketen met onvoorziene lockdowns in de belangrijkste fabrieken in China. Wat dit kwartaal ons vertelt, is dat de stijgende inflatie en groeiende macro-economische zorgen de consumentenuitgaven nog meer dan verwacht blijven belemmeren en elk mogelijk herstel tot het einde van 2023 uitstellen.”