De toekomst van de digitale werkplek, deel 1
Welke ontwikkelingen gaan de werkplek van de nabije toekomst beïnvloeden en vormgeven? In een serie van drie artikelen schetsen wij hier een beeld van. De inhoud is gebaseerd op een marktstudie van onderzoeksbureau Pierre Audoin Consultants (PAC), onderdeel van de Europese research & adviesgroep CXP Group, in samenwerking met Fujitsu. In deze editie van ChannelConnect deel 1 over de toekomst van de digitale werkplek.
Aan de hand van een dag uit het leven van data-analist Anna nemen we je mee naar de digitale werkplek van 2025.
Dinsdag 10 juni 2025
Het is zes uur ’s ochtends als Anna, een in London wonende data-expert in de retailindustrie, opstaat en door haar persoonlijke digitale assistent Lucy wordt geïnformeerd dat een potentiële klant haar rond de middag zou willen spreken. Die potentiële klant is Eva, teamleider bij een grote Europese retailketen, die Anna graag wil polsen om een project te gaan leiden, nadat ze haar via een door AI-gedreven digitaal talentenplatform heeft gekozen uit een wereldwijde pool van experts.
Anna accepteert de afspraak mondeling en de digitale assistent past haar agenda aan door de afspraak met de STEM (Science, Technology, Engineering and Math) onderwijsondersteuningsgroep waar ze als vrijwilliger actief is, naar een later tijdstip door te schuiven. Lucy adviseert haar op basis van de actuele verkeerssituatie om naar de digitale hub op de lokale universiteitscampus te rijden waar Eva haar wil ontmoeten. Lucy boekt automatisch een plek in een zelfrijdend voertuig voor het ritje vanaf het lokale opstappunt en zorgt er tevens voor dat Anna onderweg via een veilige verbinding de laatste informatie over de financiële prestaties van de potentiële klant kan raadplegen via het persoonlijke ingebouwde beeldscherm.
Wanneer Anna bij de hub aankomt heeft ze zich via een app in haar polsdevice al aangemeld bij de beveiliging en ze wordt verwelkomd door een holografische receptioniste die haar de weg wijst naar haar gereserveerde werkruimte en meldt dat Eva ook al is gearriveerd. Een sensor in Eva’s wearable registreert dat haar lichaamstemperatuur wat is opgelopen en instrueert automatisch de slimme thermostaat in de ruimte om de airco te activeren.
Tijdens de meeting bestelt Eva koffie via de officemanagement-app, die door een serveerrobot gebracht wordt. Anna presenteert haar ideeën voor het project met behulp van 3D-beelden, die door een bewegingsgestuurde surface-top device worden gegenereerd. Ze oppert dat Mia, waarmee ze in het verleden al vaker heeft samengewerkt, een waardevolle toevoeging aan het team zou zijn en deelt een korte video waarin een paar van Mia’s recente successen zijn opgenomen.
Mia, die in Berlijn woont, schuift virtueel bij de vergadering aan vanuit haar werkkamer thuis. Het VR-display geeft haar het gevoel alsof ze ook in de vergaderkamer aanwezig is. Het drietal maakt gebruik van een virtueel whiteboard om een plan te schetsen voor het project en vraagt hun respectievelijke digitale assistenten om een werkbare agenda op te stellen die rekening houdt met toekomstige beschikbaarheid. Eva opent een cloudgebaseerd samenwerkingsplatform en Mia en Anna delen biometrische identificatiegegevens met Eva’s datamanagementplatform om beveiligde toegang te geven tot alle relevante datasets.
De millenniumgeneratie wordt een dominante groep, niet alleen op de werkvloer maar ook in het management
De komende tien jaar zien we niets minder dan een revolutie in de manier waarop we met elkaar samenwerken. De millenniumgeneratie wordt een dominante groep, niet alleen op de werkvloer, maar ook in het management. Dat zorgt voor een aardverschuiving in de relaties tussen organisaties en hun medewerkers en ook in de structuur van bedrijven en industriesectoren. De traditionele manier van denken over carrières, trainingen en personeelswerving worden volledig op hun kop gezet.
Technologie
Technologie is de drijver én enabler voor alle aspecten van deze transformatie. Bedrijven zullen het concept van de ‘werkplek’ moeten aanpassen voor het tijdperk waarin medewerkers permanent verbonden zijn en kunstmatige intelligentie (artificial intelligence: AI) in alle aspecten van het leven doordringt. De focus van werkplekstrategieën zal worden verruimd van het verhogen van de productiviteit van het individu naar meer samenwerkingsmogelijkheden en co-creatie als onderdeel van een ruimer ecosysteem, waarbij ook zaken als gezondheid en welzijn worden bevorderd.
Organisaties moeten de fundamenten voor deze nieuwe wereld nú leggen, anders zijn ze niet voorbereid op de veranderingen die gaan komen. De gezamenlijke marktstudie van PAC en Fujitsu gaat nader in op de vijf gebieden die voor de belangrijkste veranderingen in de eisen en positionering van de werkplek in 2015 zullen zorgen en geeft een aantal praktische tips over de stappen die bedrijven moeten zetten om ook op de langere termijn succesvol te blijven.
Bovenstaand verhaal vormt een inleiding van een serie van drie artikelen over de vijf belangrijkste veranderingen die de digitale werkplek van 2025 zullen beïnvloeden.
Die veranderingen zijn
- Sociale veranderingen – De ‘lifestyle’ werkplek
- Technologische veranderingen
- Omgevingsveranderingen
- Zakelijke en industriële veranderingen
- Demografische veranderingen
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]