Hoofdstuk 2
Wilco Dekker is Manager Technologie Strategie bij VodafoneZiggo en heeft naast zijn werk een grote passie ontwikkeld voor expeditieklimmen naar de hoogste bergtoppen ter wereld. Na diverse ‘lagere’ beklimmingen is in 2019 het bedwingen van de Mount Everest het volgende doel. Behalve een gedegen fysieke voorbereiding is daar geld voor nodig en daarvoor zoekt Wilco sponsoren. Ook werft hij via de stichting ́Grenzen aan de Top ́ fondsen voor Artsen zonder Grenzen.
ChannelConnect steunt Wilco door hem een communicatie- podium te bieden bij zowel de voorbereidingen als de expeditie zelf. Ter inspiratie van de collega’s in de branche trekt hij in deze en komende uitgaven van ChannelConnect, voorafgaand aan zijn expeditie, een aantal parallellen tussen de uitdagingen van het managen van steeds complexere ICT-omgevingen en die van het expeditieklimmen. Tijdens de expeditie zelf houdt hij ons periodiek op de hoogte van zijn wederwaardigheden.
Lees hier het tweede ́hoofdstuk ́ van zijn visie op de overeenkomsten tussen het managen van complexe IT-vraagstukken
Hoe complex wordt de toekomst?
Er zijn enorm veel technologische ontwikkelingen die elkaar in een razend tempo opvolgen. Zoveel zelfs dat het voor het menselijk brein bijna niet meer te volgen is. Voor veel bedrijven die nog op bestaande platformen draaien met de huidige technieken, protocollen en businessmodellen ziet de toekomst er bijna ondoordringbaar complex uit.
Moet echt alles in de cloud en naar één datacentrum, is edge computing de juiste keuze of heeft juist Peer Data Sharing de toekomst? Hoe bang moeten we zijn voor de startups die met één app en slimme intelligentie onze data te lijf gaan en de klant in één oogopslag alles laat zien wat ze willen weten? Gaat IoT echt alles vastleggen en is met open source onze eigen ontwikkelde software overbodig geworden? Welke rol gaat quantum computing spelen en kunnen verstren- gelde fotonen echt zonder zichtbaar netwerk informatie versturen? Welke taken worden er straks door robotisering overgenomen? En moeten we dan ook een andere organisatiestructuur neerzetten omdat we veel sneller moeten beslissen? Moeten we medewerkers zoeken met een ander profiel? Welke keuzes zijn belangrijk om het overzicht te bewaren en de juiste stappen te zetten om de complexiteit te overzien? Het is goed om jezelf de vraag te stellen: Bestaat ons bedrijf nog op deze manier over vijf tot tien jaar als we niets veranderen?
Expeditie naar de Mount Everest
Ik ga volgend voorjaar de Mount Everest beklimmen. Vijf jaar geleden kon ik me dat nauwelijks voorstellen. Het duizelde me bij de gedachte. Er waren teveel vragen en onduidelijkheden. Zoveel zelfs dat ik de personen die zich er wel aan waagden als roekeloze waaghalzen beschouwde. Een dergelijke expeditie was simpelweg te complex op dat moment. Ik kan me dat nu bijna niet meer voorstellen. Het voelt momenteel vertrouwd, het is een logische vervolgstap na alle andere expedities die ik heb ondernomen. Dat ging niet vanzelf; er is veel tijd, zweet, volharding en doorzettingsvermogen aan vooraf gegaan. Ik ben van mening dat de reis om tot de beklimming van de Mount Everest te komen ook kan worden geprojecteerd op het doordringen van de complexiteit van de technologie die op ons af komt.
Zeven referentiepunten
Daar waar ik vijf jaar geleden letterlijk als een berg tegen opzag, is nu binnen mijn bereik gekomen. Datzelfde geldt ook voor de enorme berg van technolo- gische mogelijkheden en veranderingen die er op ons af komen. Het einddoel hoeft nu nog niet in zicht te zijn maar we kunnen al wel beginnen met de eerste stap. Het is duidelijk dat we niet met alles tegelijk kunnen starten. De volgende zeven punten zijn een goede checklist die ik gebruik om het managen van de complexiteit helder te krijgen.
- Is er draagvlak? Is er bewustzijn binnen de organisatie dat er iets moet gebeuren of veranderen?
- Waar staat het bedrijf voor? Wat zijn de basis kernwaarden van het bedrijf, waar ligt de passie?
- Start met de verandering: begin met een relatief kleine stap uit je comfortzone waar je veel kan leren over het nieuwe gebied. Wees innovatief
- Vind je weg in het nieuwe gebied: maak budget vrij voor cursussen, zoek gelijkgestemden of huur domein- experts in. Blijf nieuwsgierig;
- Oefen en probeer, leer van je fouten waar het kan. Houd focus op je centrale doel en combineer al je ervaring als het ertoe moet doen;
- Zodra je overtuigd bent van je kunnen, kan de volgende stap uit je comfortzone weer iets groter worden. Zo raak je steeds meer vertrouwd met het onbekende;
- Uiteindelijk zal na dit proces het gehele beeld zichtbaar worden en is de wereld niet meer zo complex als je voorheen dacht.
Het begint echter met die eerste stap nog zonder dat je het eindpunt kan zien. Durf die stap te maken. Weet ook dat met passie en focus uiteindelijk de overtuiging zal ontstaan dat je er komt. Waar dat eindpunt ook ligt, het komt uiteindelijk binnen je bereik. Op dezelfde manier is dat ook bij mij gebeurd tijdens mijn aanloop naar de beklimming van de Mount Everest. Ik heb daar op dezelfde manier deze zeven stappen doorlopen. Ik ben ervan overtuigd dat deze stappen je overal kunnen helpen waar complexiteit je duizelt om verder te gaan.
Ik zal alle stappen stuk voor stuk in meer detail bespreken en ik zal daarbij de vergelijking met het bergbeklimmen maken zoals ik dat heb ervaren bij de voorbereiding op de beklimming van de Mount Everest in 2019.
Lees hier deel 1 van deze serie.
En lees hier deel 3 van deze serie.
Wilco Dekker, Expeditieklimmer, Mount Everest 2019
Dekker beklom al eerder de Kilimanjaro (5895m), Mont Blanc, (4810m), Elbrus (5642m), Aconcagua (6962m), Denali (12 dagen vast op 4350m door slecht weer), Carstensz Pyramid (4884m) en vele Alpentoppen in Frankrijk, Italië, Zwitserland en Oostenrijk.
Wil je meer weten over de beklimming van de Mount Everest of ben je geïnteresseerd in een sponsor- pakket, neem dan contact op. Dekker zoekt nog geïnteresseerden die de beklimming van de Mount Everest wilen linken met hun bedrijf, project of activiteiten.
Stichting Grenzen aan de Top
www.grenzenaandetop.nl wilco@grenzenaandetop.nl tel: 06-52763590
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]