Bedrijven willen steeds vaker zelf applicaties (laten) ontwikkelen. Een kant-en-klare oplossing van een grote leverancier is dan vaak duur. Een maatwerkoplossing ontwikkelen kan lastig zijn. Een goede tussenoplossing is een low code-platform. Het mooie daarvan is dat je snel en voordelig applicaties op maat bouwt zonder dat uitgebreide programmeerkennis nodig is. Wat kan het voor jou betekenen?

Wat is low code?
Voordelen van low code
Een low code-platform kiezen
Low code en AI
Low code-strategie

Vaak wordt low code gebruikt voor het maken van webapplicaties, maar je ziet ook steeds meer bedrijven complexere bedrijfsapplicaties ermee ontwikkelen, tot ERP-systemen aan toe. Ook voor het (deels) vervangen van legacy-software kan low code heel geschikt zijn. Voorbeelden van platforms zijn OutSystems, Mendix, Microsoft Power Apps en Quixy. Ze zijn niet alleen populair bij grote bedrijven, maar ook in het mkb. Low code is geschikt voor allerlei doeleinden: van (web)apps tot grootschalige bedrijfsapplicaties.

Wat is low code?

Bij low code maak je gebruik van een grafische gebruiksomgeving. In plaats van traditionele programmeercode te schrijven, werk je met visuele bouwblokken en klik je configuraties bij elkaar. Dat maakt het ontwikkelen een stuk makkelijker (zelfs niet-IT’ers kunnen het), maar ook sneller. Daarbij blijft het mogelijk om handgeschreven code toe te voegen. Dit proces versnelt de ontwikkeling en maakt het ook toegankelijk voor mensen met minder technische kennis en vaardigheden.

low code

Voordelen

Mooie applicaties maken zonder programmeerkennis, dat klinkt goed. Low code heeft zeker een aantal voordelen vergeleken met zelf ontwikkelen of het kopen van een complete oplossing.

Beperkte investering in tijd en geld. Fabrikanten van low code-platforms claimen dat het twee tot vijf keer sneller gaat om software te ontwikkelen dan met de traditionele methode. Dat is goed nieuws voor iedereen die nieuwe applicaties wil ontwikkelen. Zo kan de IT-afdeling de managers, opdrachtgevers en andere belanghebbenden snel resultaat laten zien. Doordat het ontwikkelproces sneller gaat, liggen de investeringskosten ook een stuk lager.
Veel functies standaard aanwezig. Veel platforms hebben standaard allerlei functionaliteit ingebakken. Denk aan zoekfuncties en de integratie met andere systemen, maar ook opties voor security en bescherming van data. Ook specifieke bedrijfsfuncties zijn in veel pakketten al standaard aanwezig.
Flexibiliteit. Het doorvoeren van aanpassingen gaat bijzonder snel. Dat is een enorme pré in een markt die snel verandert.
Automatisch klaar voor browser en mobiele devices. De meeste platforms zorgen dat de applicaties die erin worden gemaakt automatisch op maat worden gemaakt voor smartphones en tablets. Bovendien is het eenvoudig om applicaties aan te passen zodat ze via een browser toegankelijk zijn.

In een notendop maakt low code het ontwikkelen makkelijker, sneller en minder tijdrovend. Het onderhoud is gemakkelijker en goedkoper en er is minder programmeerwerk nodig. Dat laatste is een belangrijk voordeel vanwege het grote tekort aan applicatieontwikkelaars in de traditionele programmeeromgevingen.

Een low code-platform kiezen

Heb je klanten die zelf applicaties willen ontwikkelen en die dat snel, flexibel en met beperkte middelen willen realiseren, dan zijn ze goed af met een low code-oplossing. Bij het kiezen van zo’n platform is het belangrijk om met een paar zaken rekening te houden.
De meeste organisaties gebruiken tal van applicaties en diensten van verschillende fabrikanten. Een low code-platform heeft data uit die applicaties nodig. Om die data uit te wisselen is een API nodig.

Voor bedrijven die maatwerkapplicaties willen ontwikkelen, is het belangrijk dat het pakket daarin niet te beperkt is. Verder is het handig te kiezen voor een platform dat goede (Nederlandse) support biedt en een actieve community van gebruikers heeft. Uiteraard zijn de gebruiksvriendelijkheid en de kosten van licenties en training ook factoren die de geschiktheid van een oplossing bepalen.

Een valkuil bij de aanschaf van een low code-oplossing is vendor lock-in: té afhankelijk worden van een aanbieder. Dat is onder meer te voorkomen door te zorgen dat de ontwikkelafdeling overzicht houdt op wat op het platform is ontwikkeld en dit goed documenteert. Zo voorkom je dat een black box ontstaat.

AI

Ook in de wereld van low code is de AI-trend merkbaar. Zo bieden steeds meer platforms integratie met tools waarmee gebruikers machine learning-modellen kunnen ontwikkelen en zonder programmeerkennis applicaties kunnen maken die patronen herkennen, voorspellingen doen op basis van beschikbare data en processen kunnen automatiseren. Ook de integratie met Internet of Things-apparaten en -diensten is een trend. Daardoor kunnen gebruikers applicaties ontwikkelen die data van sensoren en connected apparaten verzamelen en analyseren. Bijvoorbeeld om de prestaties van machines in de gaten te houden om preventief onderhoud te kunnen plegen of om de energievoorziening in gebouwen te beheren om comfortabel en energiezuinig te kunnen werken.

Strategische keuzes

Low code is voor veel bedrijven een efficiënte manier om software te ontwikkelen en te gebruiken. Het kan de ontwikkeltijd verkorten, de kosten verlagen en de toegankelijke verhogen. Met de opkomst van AI-integratie in low code-platforms wordt deze technologie alleen maar krachtiger en veelzijdiger.

Als msp kun je een belangrijke rol spelen bij de keuze en implementatie van low code-oplossingen. De keuze voor zo’n platform kan best wat gevolgen hebben voor het IT-landschap in de organisatie. Het is dan ook goed om nauw samen te werken met je klant om een oplossing te kiezen die goed past bij de strategie van je klant en de branche waarin die actief is. Door partnerschappen met leveranciers ben je in staat om de beste oplossingen te bieden voor de specifieke wensen van je klanten. Denk ook aan doorlopende technische ondersteuning en onderhoud van de low code-applicaties.

1,2 miljoen Nederlanders kozen eind vorig jaar voor een andere ziektekostenverzekeraar. Een jaar eerder waren het er weliswaar 1,5 miljoen, maar toch ontstaat elk jaar een behoorlijke dynamiek in deze markt.

Ongeveer een kwart van de Nederlandse huishoudens wisselt regelmatig van energieleverancier. Ook dit is een markt die in de media veel aandacht krijgt, en waarin partijen actief zijn die marktaandeel willen veroveren. En dat gaat in dit geval per definitie ten kostte van het marktaandeel van een concurrent.

Het aantal gebruikers dat kiest voor een andere internetprovider blijft duidelijk achter bij deze cijfers. In 2023 ging het om 12%, een stijging van 2% in vergelijking met het jaar ervoor. Dit ondanks de forse prijsverhogingen die we als gebruikers voor de kiezen kregen en krijgen.

Bureaucratie

Ook ondergetekende wachtte achteraf gezien veel te lang met wisselen. De angst dagenlang onbereikbaar te zijn, de ellende van het wellicht overal weer opnieuw instellen van wifi-wachtwoorden, het vermoeden dat de bestelling (“Nee, mevrouw, ik wil jullie modem niet maar houdt graag mijn AVM-router, want daar bedien ik de vijverpomp mee.” Reactie: “Wat heeft de vijverpomp ermee te maken?”) in de eindeloze krochten van de bureaucratie ondersneeuwt. En ach, zoveel kost het niet, voor een toch wel heel noodzakelijke dienst.

Vrije modemkeuze betekent volgens mij ook dat ik ‘nee’ moet kunnen zeggen

Nu schrijf ik al zo’n 25 jaar over partners in het IT-kanaal, en om de hoek zit zowaar nog een winkel van de alternatieve provider die ik op het oog had. Dus ging ik als mystery guest naar binnen, en stond nog geen tien minuten later weer buiten. Met een beter contract (twee keer sneller) tegen minder dan de helft van de prijs. Daarin lijkt deze markt dan weer wel op die van de energieleveranciers: nieuwe klanten worden gelokt met mooie aanbiedingen, terwijl men de bestaande klanten vergeet.

Ik wil korting

Niets te klagen dus? Toch wel. Vrije modemkeuze betekent volgens mij ook dat ik ‘nee’ moet kunnen zeggen tegen het standaardapparaat dat een monteur wil komen installeren. Ik heb al een modem – en ook geen monteur nodig. Dat vond ik wel een korting waard, die modems zijn immers voor de provider ook niet gratis en gezien het gebrek aan technisch vakpersoneel moet het schrappen van een rit naar de binnenlanden toch een mooie besparing zijn.

Zo werkt het echter (nog) niet. Zoals een lidmaatschap van de Wegenwacht altijd samengaat met het ontvangen van ‘De Kampioen’, zo werd de standaard router keurig geleverd. De monteur dronk koffie en installeerde ‘Fritz’. En de vijverpomp werkt nog. Toch denk ik dat er nog een rationalisatieslag mogelijk is. In combinatie met een lager maandbedrag.

Bij ChannelConnect zijn we goed ingevoerd in de markt voor datacenters en toeleveranciers. We hebben onze expertise nu ingezet – samen met partner Dutch Datacenter Association – om onze lezers te bedienen met het complete overzicht van alle aanbieders van datacenters in Nederland.

Staat jouw bedrijf er – onterecht – niet tussen? Mail ons op redactie@channelconnect.nl! Zie ook het kader onderaan deze pagina.

Bytesnet

Bytesnet begon ruim 20 jaar geleden als Internet Exchange en is nu een aanbieder van IT-infrastructuurdiensten met eigen datacenters in Groningen en Rotterdam. Naast colocatie biedt Bytesnet IaaS services voor High Performance Computing, Private Cloud en Storage. Bytesnet koelt computersystemen in olie en levert restwarmte aan WarmteStad, een warmtenet voor de verwarming van gebouwen. Bytesnet neemt deel in een omvangrijk programma voor de inzet van groene waterstof in het noorden (Heavenn).

Meer info: www.bytesnet.nl

CapitaLand

CapitaLand is een datacenteroperator met 19 datacenters wereldwijd. Het datacenter in Amsterdam heeft diverse connectiviteitsopties, waarbij het bedrijf carrierneutraal opereert met verschillende cloud hyperscaler opritten en connectiviteit met AMS-IX. Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt voor CapitaLand, dat voortdurend investeert in bestaande infrastructuur en innovatie in nieuwe infrastructuur.

Meer info: https://www.capitaland.com/

Cegeka

Cegeka biedt end-to-end oplossingen in de domeinen Data, Applications en Infrastructure, met een sterke onderlinge connectie. Binnen de Cegeka-organisatie is Citymesh gespecialiseerd in mobiele connectiviteit voor de business-to-business markt. Nexuzhealth ontwikkelt specifieke oplossingen voor de gezondheidszorg. Cegeka Business Solutions is het Europese Dynamics-huis, de partner voor Microsoft D365-oplossingen. Cegeka heeft eigen datacenters in Nederland en België.

Meer info: www.cegeka.com

Cellnex

Cellnex is eigenaar van de Media Gateway, het datacenter op het Mediapark in Hilversum. Dit fungeert als knooppunt tussen de content en media providers, content distributeurs (telecom providers), en een groeiend aantal voetbalstadions, tv studio’s en evenementenlocaties. Ongehinderde levering van energie, noodstroomvoorzieningen met een enorme capaciteit, een hoog beveiligingsniveau én uitgebreide mogelijkheden op het gebied van connectiviteit. De 24 telecom- & datatorens van Cellnex, geografisch verspreid over heel Nederland, bieden de bouwstenen voor datacenters met de hoge uptime-levels en mogelijkheden voor edge computing.

Meer info: www.cellnex.nl

Cloud HQ

CloudHQ is een Amerikaans bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en beheren van grootschalige datacenters, zowel in de Verenigde Staten als internationaal. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Hossein Fateh, die eerder medeoprichter en CEO was van DuPont Fabros Technology (DFT), een andere prominente speler in de datacenterindustrie, dat later werd overgenomen door Digital Realty. CloudHQ beschikt over ruim 3.000 MW aan ontwikkelingspijplijn in meer dan 12 markten wereldwijd.

Meer info: https://cloudhq.com/

Colt

Colt heeft 18 datacenters in zeven steden verspreid over Europa en Azië-Pacific, ook in de Benelux. Alle datacenters zijn Colt Tier 3 en ISO 27001 gecertificeerd. Als onderdeel van duurzaamheidsdoelstellingen heeft Colt uitgebreide korte- en langetermijndoelen gesteld op basis van wetenschappelijke inzichten om de uitstoot te verminderen in overeenstemming met de nieuwste Net Zero Standard van SBTi.

Meer info: www.coltdatacentres.net

CyrusOne

CyrusOne heeft meer dan 50 high-performance missie-kritische datacenters wereldwijd, waaronder  CyrusOne Amsterdam I, moderne datacentercampus die cloudproviders, systeemintegrators en multinationals  datacenteroplossingen biedt binnen een zakelijke hub. De locatie moet uiteindelijk 29.720 m2 technische ruimte opleveren met een IT-belasting van 54 MW, in twee afzonderlijke gebouwen.

Meer info: www.cyrusone.com

Datacenter Groningen

Op een kruispunt van wegen, tussen de stad Groningen en de Duitse grens en tussen Eemshaven en Assen ligt het Datacenter Groningen. Het is gevestigd in Zuidbroek en voldoet aan ISO 27001 en NEN 7510 normeringen.

Meer info: www.datacentergroningen.nl

Delta Fiber

Delta Fiber is een van de snelgroeiende glasvezelbedrijven van Nederland. Het netwerk van DELTA Fiber bereikt meer dan 1 miljoen huishoudens en bedrijven en groeit met 6000 nog steeds. Delta Fiber heeft eigen datacenters, voornamelijk in Zeeland, waarvan twee grote in Goes en Middelburg. Daarnaast is Delta Fiber partner van The Green Bay, een nieuw mega-datacenter in Borssele dat volledig groene stroom gebruikt. Delta Fiber verzorgt de glasvezelverbindingen voor dit datacenter.

Meer info: https://www.deltafiber.nl/

Digital Realty

Digital Realty brengt bedrijven en data samen door aanbieden van datacenter-, colocatie- en interconnectieoplossingen. PlatformDIGITAL is het wereldwijde datacenterplatform van het bedrijf. Digital Realty heeft een wereldwijde datacenter-footprint van 300+ faciliteiten in 50+ metropolen in 25+ landen op zes continenten.

Meer info: www.digitalrealty.com

EdgeConneX

EdgeConneX is een wereldwijde Edge Data Center-provider. EdgeConneX creëert speciaal gebouwde, edge-of-network-infrastructure oplossingen die het bereik van internet vergroten. Edge Data Centers hosten bandbreedte-intensieve en latency-gevoelige gegevens dichter bij de eindgebruiker, waardoor een kosteneffectief distributiemodel voor internet ontstaat.

Meer info: www.edgeconnex.com

Equans

Equans biedt schaalbare en bedrijfszekere datacenter oplossingen met toegang tot breedbandverbindingen. Het Equans datacenter is een onderdeel van Equans CID. Equans CID staat voor de diensten Cybersecurity, Infrastructure en Datacenter. Equans biedt ook housing faciliteiten voor ICT-infrastructuur, waarbij de cliënt zeggenschap houdt over zijn ICT-diensten en hardware. De datacenters zijn carrier neutraal, maar Equans kan ook de verzorgen naar zowel klantlocaties als publieke clouds als Azure of Amazon.

Meer info: www.Equans.nl

Equinix

Equinix is een internationale aanbieder van digitale infrastructuur met eigen datacenters. Het bedrijf is in Nederland vertegenwoordigd met elf datacenters in Amsterdam, Enschede en Zwolle die gebruik maken van 100% duurzame energie.

Meer info: www.equinix.nl

Eurofiber

Eurofiber Cloud Infra is opgericht als onderdeel van de Eurofiber Group om in te spelen op de marktbehoeften aan geïntegreerde IT-infrastructuurdiensten.  Het biedt een open cloud- en netwerkinfrastructuur die volledig in eigendom is, waaronder eigen Tier III datacenters (in de regio’s Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Arnhem en Brabant), een VMware-verified private cloud, een software defined network tussen ruim 90 datacenters en koppelingen met onder andere Microsoft and Amazon Web Services.

Meer info: www.eurofibercloudinfra.com

Global-e Datacenter

Global-e Datacenter is een aanbieder van datacenters en colocatie in het zuiden van Nederland. Het bedrijf onderhoudt contacten met alle belangrijke toegangspunten en internet exchanges, met standaard dual uplinks en 99,99% uptime. Global-e Datacenter is carrier-neutraal en ISO27001-2022 gecertificeerd. Medio 2024 is het bedrijf overgenomen door Previder.

Meer info: www.global-datacenter.nl

Global Switch

Carrier- en cloudneutraal datacenter met toegang tot meer dan 75 internationale en regionale carriers, cloud- en andere netwerkproviders. Het bedrijf beschikt over 73.000 m2 datacenter campus met 72 MVA / 50 KV energie voorziening en is duurzaam met een PUE onder 1.2, gebruik van 100% groene energie en met BREEAM-beoordeling.

Meer info: www.globalswitch.nl

Google

Google opende zijn eerste datacenter in Nederland in 2016 en exploiteert nu twee datacenters, één in de Eemshaven (Groningen) en de ander in Middenmeer (Noord-Holland).

Meer info: https://www.google.com/intl/nl/about/datacenters/locations/eemshaven/

Interconnect

Interconnect beschikt over twee hightech datacenters gelegen in respectievelijk Den Bosch (tevens hoofdkantoor) en Eindhoven. Het datacenter in Den Bosch is goed voor 2000 m2 aan datacenter vloeroppervlakte met ruimte voor nog eens 2000 m2. Het Interconnect datacenter biedt colocatie, twin datacenter en connectivity over een eigen glasvezelnetwerk. Interconnect is ISO 9001, ISO 27001 en ISO 14001 gecertificeerd.

Meer info: www.interconnect.nl

Iron Mountain

Iron Mountain Datacenters beheert een wereldwijd colocatie-platform waarmee klanten op maat gemaakte, duurzame, carrier- en cloud neutrale data oplossingen kunnen bouwen. Het platform omvat ruim 20 datacenters verspreid over Noord Amerika, Europa en Azië, en biedt onder meer cross connects, virtuele cross connects, directe internettoegang, metro waves, peering en internet exchanges, evenals Cloud On-Ramp.

Meer info: www.ironmountain.com/datacenters

Keppel Data Centres

Keppel Data Centres is een pure-play datacenter REIT in Azië genoteerd op de Singapore Exchange. In Nederland beschikt het over een datacenter in Almere, met goede verbindingen tussen Noord-Amerika en Europa via onderzeese kabels.

Meer info: www.keppeldatacentres.com

KevlinX

KevlinX is een nieuwe speler op de Europese datacentermarkt die zich richt op het leveren van hoogwaardige colocatie-diensten aan grote klanten. Het eerste datacenter in Brussel zal in fases in gebruik worden genomen. De eerste fase is naar verwachting eind 2024 klaar. Dit moderne datacenter is ontworpen om te voldoen aan Tier III-standaarden. Verdere uitbreidingen zijn gepland, afhankelijk van de groeiende vraag naar datacentercapaciteit.

Meer info: www.kevlinx.com

maincubes

maincubes heeft datacenters in Amsterdam, Frankfurt en Berlijn en bieden racks, cages, privé suites en zelfs een datacenter in een datacenter aan. De datacenters zijn geschikt voor AI en HPC met een hoge stroomdichtheid en de mogelijkheid tot maatwerk. Het Nederlandse datacenter van maincubes AMS01 bevindt zich in Schiphol-Rijk, beschikt over 4.400 m2 server ruimte (whitespace) en is voorzien van een directe en redundante stroomvoorziening op het elektriciteitsnet.

Meer info: www.maincubes.com

Microsoft

Microsoft bestaat ruim 45 jaar en is al 33 jaar in Nederland gevestigd. Het afgelopen jaar zijn er in Europa in 10 landen nieuwe Microsoft data centers aangekondigd. Microsoft heeft drie datacenter locaties in Nederland: in Middenmeer en de regio Schiphol, met een totale capaciteit van 270 MW. Het Europese datacenter in Middenmeer levert alle Microsoft-diensten zoals Microsoft 365, Azure, Dynamics 365 en X-Box aan klanten in Nederland en Europa.

Meer info: https://azure.microsoft.com/nl-nl/global-infrastructure/

Nikhef

Nikhef is het Nationaal Instituut voor subatomaire fysica en is een non-profit, neutrale en onafhankelijke partij met een lange traditie in de ontwikkeling van het internet. Als aan de wetenschap toegewijde organisatie legt Nikhef zich onder meer toe op op het verbeteren van de infrastructuur van het internet. Hierdoor is Nikhef Housing ontstaan met een datacenter dat volledig (in)gericht is op connectiviteit. Het is een van de grotere internethubs van Europa met klanten zoals AMS-IX en andere exchanges als NL-IX, ND-IX, evenals telecom operators, carriers, ISP’s en DNS-servers.

Meer info: www.nikhefhousing.nl

NorthC

Met locaties in de verschillende regio’s van Nederland is NorthC een groot regionale datacenterbedrijf. Het bedrijf opereert in het hart van de metropoolregio’s Amsterdam, Rotterdam-Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Groningen. De datacenters zijn onderling verbonden via de Region Connect Ring.

Meer info: www.northcdatacenters.com

NTT Data

Global Data Centers is een divisie van NTT Data dat meerdere datacenterdivisies wereldwijd omvat, waaronder DPA, e-shelter, Gyron en NetMagic. Het platform heeft ruim 160 datacenters in meer dan 20 landen en regio’s, waaronder Noord-Amerika, Europa, Afrika en de regio Azië-Pacific (APAC). Als neutrale operator biedt het bedrijf toegang tot meerdere cloudproviders, een verscheidenheid aan Internet Exchanges en telecommunicatienetwerkproviders, inclusief het eigen IPv6-compatibel tier-one wereldwijd IP-netwerk.

Meer info: https://www.nttdata.com/

Penta Infra

Penta Infra is een snelgroeiende Nederlandse aanbieder van edge datacenters in Europa, met 11 carrier-neutrale locaties in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Denemarken.

Meer info: www.penta-infra.com/

Previder

Previder biedt colocatie, cloud services en connectiviteit vanuit eigen datacenters in Nederland. Het bedrijf biedt een breed scala aan oplossingen, waaronder private en public cloud-oplossingen, colocatie, en IT-beheer voor bedrijven. Previder bedient een diverse groep klanten, van mkb tot grote ondernemingen. Het bedrijf biedt daarnaast als msp meerdere IT-diensten aan bedrijven en organisaties.

Meer info: www.previder.nl

QTS Datacenter

QTS Data Centers is een aanbieder van datacenteroplossingen. Met ruim 2 gigawatt aan kritische stroomcapaciteit onder contract, bedient QTS klanten in Noord-Amerika en Europa. In Nederland beheert QTS datacenters in Groningen en Eemshaven. In 2023 heeft QTS het Nederlandse bedrijf Zentrys overgenomen. QTS is onderdeel van Blackstone.

Meer info: www.qtsdatacenters.com

Serverius

Serverius is een Nederlands IT-infrastructuurbedrijf dat zich richt op colocatie, connectiviteit en DDoS-bescherming. Ze hebben hun eigen datacenters, netwerk en glasvezelverbindingen, waardoor ze een breed scala aan diensten kunnen aanbieden aan klanten zoals grote internetplatforms, Europese datacenters, internetproviders en cloudproviders.

Meer info: https://serverius.net

Serverfarm

Serverfarm is een wereldwijde datacenter ontwikkelaar, operator met een focus op Data Center Management as a Service (DMaas) met meer dan 700 locaties in beheer in meer dan 40 landen. Het bedrijf biedt een portfolio van datacenteroplossingen, van purpose-built, built-to-order, sale-leaseback tot aan wholesale colocatie oplossingen.

Meer info: https://www.serverfarmllc.com/

SilverFalcon

SilverFalcon bouwt aan een datacenter campus in Amsterdam Westpoort, die toonaangevend moet worden in betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid. De totale campus bestaat uit drie gebouwen met een totaal vloeroppervlak voor IT-apparatuur van 40.000 m2. SilverFalcon beschikt over een gecontracteerd elektrisch vermogen van 100MW en heeft ook een eigen elektrisch onderstation on-site.

Meer info: www.silverfalcondc.com

Smartdc

Samrtdc is een Nederlandse aanbieder van datacenters met een locatie in het hart van Rotterdam en een in Heerlen. Elke suite functioneert als een mini-datacenter, met eigen koelsystemen, stroomvoorzieningen en beveiligingsmaatregelen. Smartdc Rotterdam fungeert tevens als  hub voor connectiviteit met ruim 20 in-house carriers, waaronder internationale transit-partijen als Lumen, Colt, Cogent, en met lokale netwerken zoals KPN en Odido. Het datacenter in Heerlen biedt verbindt Rotterdam met grote Europese steden zoals Frankfurt, Brussel en Parijs.

Meer info: www.smartdc.net

Switch Datacenters

Switch Datacenters ontwikkelt, ontwerpt, bouwt en verhuurt sustainable datacenters in en rondom Amsterdam. Het bedrijf heeft zich in de afgelopen 12 jaar ontwikkeld van retail-colocatie speler naar wholesale DC operator en site developer, met een groeiende portfolio van nieuwe datacenters, uitbreidingen op bestaande sites en nieuwe DC plots. Momenteel hebben het drie actieve datacenters en nieuwe projecten in de planning.

Meer info: www.switchdatacenters.com

Systemec

Systemec is een zakelijke internet service provider met eigen datacenters in Nederland en Duitsland. De datacenters van Systemec zijn met het cross-borderconcept dubbel redundant, waarbij klanten kunnen beschikken over datacenters in het Nederlands/Duitse grensgebied (Euregio). Bij storing of uitval van het stroomnetwerk of het internetverkeer in Nederland, schakelen Systemec over op de Duitse infrastructuur.

Meer info: www.systemec.nl

Yondr

Yondr is een wereldwijde ontwikkelaar, exploitant en dienstverlener van datacenters. Het heeft datacenters in Amerika, Azië-Pacific en Europa, in Amsterdam, Frankfurt, Londen en Berlijn.

Meer info: www.yondrgroup.com

We proberen de lijst zo up-to-date mogelijk te houden. Daarbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken. De redactie ontvangt graag jouw op- en aanmerkingen, zodat we dit overzicht zo actueel mogelijk kunnen houden. Mail ons op redactie@channelconnect.nl. Let op, deze lijst bevat alleen bedrijven die zelf datacenters exploiteren voor derden. Het gaat niet om toeleveranciers of andere betrokken partijen.
*De bedrijfsteksten zijn afkomstig van de bedrijven zelf en geredigeerd voor consistentie. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Dit overzicht is mede tot stand gekomen met hulp van Dutch Datacenter Association. Meer info: dutchdatacenters.nl

Partners, steeds vaker msp’s, zoeken voortdurend naar nieuwe producten en services van leveranciers die strategisch belangrijk zijn voor de eindklanten. Machine Learning kan kansen bieden op het gebied van security.

Managed Service Providers investeren het liefst in leveranciers waarvan het productportfolio niet alleen innovatieve technologische vooruitgang biedt, maar dat ook financiële voordelen biedt voor henzelf. Denk daarbij aan solide brutomarges en aanvullende inkomsten op basis van diensten. Na meerdere discussies met msp’s en andere channelpartners concludeert Enterprise Strategy Group (ESG) dat investeren in beveiliging met behulp van geavanceerde oplossingen met machine learning en AI-partners belangrijk is. Daarmee bouw je in deze tijd een solide business als serviceprovider. “Zulke oplossingen adresseren de kernbeveiligingsbehoeften van klanten met innovatieve technologie tegen aantrekkelijke marges,” stelt de organisatie die gespecialiseerd is in het adviseren bij partnerrelaties. “Bovendien kunnen msp’s die deze nieuwe functionaliteit omarmen hun serviceaanbod beter differentiëren door snellere incidentdetectie en -respons.”

Security als hot topic

ESG concentreert zich in een rapport op de kracht van machine learning en AI voor de business van partners. Hun conclusie is, dat machine learning en AI de groei en winstgevendheid van msp’s op verschillende manieren bevorderen. Het is niet voor niets dat, zoals gemeld, incidentdetectie en -respons daarbij al snel genoemd worden. Aangezien cyberaanvallen steeds sneller, geavanceerder en destructiever worden, wordt tijd een steeds belangrijkere factor in de verdediging. Onderzoeken tonen aan dat aanvallers gemiddeld al zes maanden aanwezig zijn in het netwerk voordat zij handelen of ontdekt worden. Bedrijven en organisaties kunnen daarom hun focus beter verleggen van tegenhouden naar detectie van incidenten. Het proces en de middelen die worden ingezet voor identificatie, detectie, bescherming, reactie en herstel moet je dus afstemmen op een continue impactanalyse en prioritering. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in trainingsprogramma’s. Zo bouw je expertise op het gebied van tools voor AI en ML op. Deze zorgen er uiteindelijk voor dat bedreigingsinformatie wordt gecorreleerd en geëxtraheerd uit de massa gegevens die de IT-beveiligingsoplossingen verzamelen. Bij alle hier genoemde elementen kunnen externe partners een belangrijke rol spelen.

‘Machine learning en AI bevorderen de groei en winstgevendheid van msp’s op verschillende manieren’

AI en ML zijn niet nieuw

Het inzetten van automatisering voor IT-beveiliging is geen kwestie van alles of niets. Je kunt geleidelijk mogelijkheden toevoegen, bijvoorbeeld door eerst what-if scenario’s te creëren in een analysetool en daar vervolgens geavanceerdere faciliteiten aan toe te voegen. Elke organisatie heeft baat bij het gebruik van oplossingen die modellen voor AI en ML inzetten, waarmee men bekende en onbekende bedreigingen kan detecteren. Dat is overigens niet nieuw. AI en ML maken al langer deel uit van de verdediging die securitypartijen hun partners en klanten aanbieden. Een organisatie kan zich echter vooral onderscheiden door het gebruik van AI voor heel snelle besluitvorming op het gebied van beveiliging. Met AI kunnen bedrijven (via hun partners) bovendien dynamische aanvalsscenario’s voor malwarecampagnes creëren, met name op het gebied van tactieken voor het ontwijken van de verdediging.

Algemene hulpmiddelen

Een aandachtspunt is wel dat machine learning en AI door veel IT-beslissers momenteel worden gezien als algemene hulpmiddelen. Ze begrijpen vaak niet goed wat de toepasbaarheid van ML en AI per dreigingstype is in vergelijking met de meer traditionele gedragsanalyse. Die is erop gebaseerd dat het gaat om veranderingen van gedrag door gebruikers of om atypische patronen op het netwerk die duiden op incidenten. Inmiddels gaan cybercriminelen een stap verder. 60% van de tactieken die hackers hanteren om het systeem van de organisatie binnen te dringen, maakt gebruik van middelen die de verdediging ontwijken. Daarom is de inzet van AI allereerst van belang voor endpointbeveiliging, zoals een op AI gebaseerd Endpoint Protection and Response (EDR) systeem. EDR beschermt de plek waar de kans op menselijke fouten het grootst is.

Het zijn in de praktijk gespecialiseerde partners, die security vertalen naar een specifieke vertical, die het verschil kunnen maken

Meldingsvermoeidheid

Daarnaast draait het personeel bij organisaties die groot genoeg zijn om een eigen securityteam te hebben meestal op volle toeren. Wat overigens ook geldt voor partners die deze service aanbieden. Al deze teams worden geplaagd door zogeheten alert fatigue: zij worden moe van alle meldingen die beveiligingsoplossingen continu genereren. Geautomatiseerde assistentie kan in zulke gevallen ingeschakeld worden als een virtuele analist voor triage. Medewerkers worden hiermee gevrijwaard van routinematige en alledaagse taken en kunnen zich richten op gebieden waar hun analytische vaardigheden worden ingezet op manieren waar machines nog niet toe in staat zijn.

Uitdagingen bij AI en ML

Het grote probleem met AI en ML is hetzelfde probleem dat IT al sinds het begin achtervolgt: garbage in, garbage out. De tools zijn slechts zo goed als de datasets waarmee ze worden getraind. Idealiter wil je AI en ML dus trainen op basis van miljarden datapunten afkomstig van miljoenen apparaten over de hele wereld. Daarnaast is ook personeel met de juiste vaardigheden cruciaal, vooral omdat er een duidelijke trend is om uitleg te vragen over de output van AI-algoritmen. Bovendien moeten zij de gehele cyberaanvalsketen begrijpen en AI-oplossingen inzetten om deze bedreigingen te stoppen. Het zijn in de praktijk gespecialiseerde partners, die security vertalen naar een specifieke vertical, die het verschil kunnen maken.

Bijna alle organisaties zien de voordelen van de cloud. Maar het beschermen van de data wordt een steeds grotere zorg met een toename aan cyberaanvallen en steeds strengere regelgeving. De soevereine cloud zorgt voor controle over de eigen data.

Risico’s datalekken verminderen
Voordelen soevereine cloud
Big tech, ja of nee?
Trusted third party
Nederlandse initiatieven

Wie naar de cloud gaat, krijgt bijna altijd te maken met een of meer grote techbedrijven. De vraag die steeds meer organisaties stellen: waar worden mijn data eigenlijk opgeslagen en is het uitgesloten dat de cloudprovider de data kan inzien of opvragen?
De term soevereine cloud verwijst naar een cloudinfrastructuur die wordt geleverd door een serviceprovider die zich verplicht om geen gebruik te maken van de gegevens van zijn klanten. Het is een cloudomgeving die voldoet aan lokale wet- en regelgeving rond gegevensopslag en datasoevereiniteit. Dit betekent dat de gegevens op Nederlandse bodem staan en volledig worden beheerd door de hele keten, van datalocatie tot hardware en beheerprocessen.

Risico’s datalekken verminderen

Dat betekent dat organisaties met een soevereine cloudoplossing meer controle hebben over hun data. Geen overbodige luxe in een tijd waarin wet- en regelgeving om de risico’s op datalekken te verminderen steeds uitgesprokener wordt. Daarbij maken steeds meer bedrijven zich zorgen over de belangrijke data in beheer bij Amerikaanse cloudproviders. Ook recente ontwikkelingen in de wereld hebben ervoor gezorgd dat bedrijven koste wat kost willen zorgen dat ze meer controle hebben over de bedrijfscontinuïteit (denk aan de covid-pandemie) en hun eigen data willen beschermen (denk aan de toenemende macht van landen als China).

Voordelen soevereine cloud

Een soevereine cloudoplossing heeft een aantal voordelen.

  • Datasoevereiniteit en privacy. In de soevereine cloud worden data en applicaties opgeslagen en beheerd in overeenstemming met nationale wet- en regelgeving. Dit betekent dat bedrijven zeker weten dat hun data niet zonder hun toestemming kan worden gedeeld of geopend door buitenlandse overheden of bedrijven. Vooral bedrijven die met persoonsgegevens, bedrijfsgeheimen of andere gevoelige data werken, beseffen steeds beter dat dit noodzakelijk is.
  • Veiligheid en compliance. De soevereine cloud biedt een extra niveau van veiligheid en compliance. Datacenters die zich binnen de nationale grenzen bevinden, zijn vaak onderworpen aan strengere regelgeving en beveiligingsnormen dan datacenters in andere landen. Dit kan bedrijven helpen om te voldoen aan de toenemende eisen op het gebied van databeveiliging en privacy.
  • Controle en autonomie. Met de soevereine cloud behouden bedrijven meer controle over hun data en applicaties. Ze kunnen kiezen waar hun data wordt opgeslagen, wie toegang heeft tot de data en hoe de data wordt beheerd. Dit geeft bedrijven autonomie over hun data en flexibiliteit bij het beheren van de IT-infrastructuur.

Big tech, ja of nee?

Dat het vertrouwen in de techreuzen op het gebied van privacy en security niet groot is, is wel te verklaren. De grote dienstverleners Microsoft, Amazon en Google moeten aan strenge veiligheidseisen voldoen, maar Privacy Impact Assessments toonden enkele jaren geleden aan dat de databescherming vaak niet optimaal was en dat de aanbieders niet aan de AVG konden voldoen. Sinds die tijd werken de aanbieders extra hard aan het verbeteren van de privacy en security en is er, zelfs bij de overheid, waar databescherming extreem belangrijk is, besloten in zee te gaan met commerciële aanbieders, uiteraard onder zeer strenge voorwaarden. Dat niet iedereen er gerust op is, blijkt uit het debat dat binnenkort plaatsvindt in de Tweede Kamer over deze kwestie.

Trusted third party

Bij een soevereine cloud heeft de organisatie dus de volledige controle en zeggenschap over de data. Daarbij kan die gebruik maken van een volledig Nederlandse cloudprovider, maar dat kunnen ook nog steeds bedrijven als Microsoft of Amazon zijn. Het verschil is dat het beheer niet gedaan door een van de big tech-bedrijven maar door een trusted third party. De sleutels voor encryptie worden extern beheerd, zodat niemand de data kan lezen, ook de lokale cloudproviders niet.

Nederlandse initiatieven

De soevereine cloud wint wereldwijd aan populariteit. Een aantal grote Nederlandse bedrijven, zoals ABN AMRO, ING en KPN, heeft al stappen gezet op het gebied van de soevereine cloud. Ook de overheid is inmiddels actief op dit gebied en voor ziekenhuizen en andere zorginstellingen zijn soevereine cloudoplossingen met een veilige en transparante data-infrastructuur ook steeds aantrekkelijker. Voor msp’s ligt er een mooie taak om organisaties te helpen bij het implementeren en beheren van een soevereine cloudomgeving en klanten meer autonomie over hun data te geven.

“BTG doorstaat zelfs tornado’s,” waren op donderdag de openingswoorden van Petra Claessen, voorzitter van BTG. De branchevereniging voor  en van ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers hield een congres in Noordwijk. En kort voor de start van het programma ontstond boven de Noordzee een waterhoos die het landelijke nieuws haalde.


“Innovatie is een must,” was het thema van het congres. Claessen maakte duidelijk dat innoveren nooit op zichzelf staat, maar breed benaderd en geborgd moet worden. Dit geeft de organisatie onder meer vorm door contact met Young Professionals. “We lanceren vandaag ons platform Young Women in Tech,” gaf de voorzitter aan. “Gisteren hebben we met een groep jonge vrouwen gepraat over AI: AI in het onderwijs, AI in de zorg en AI bij de overheid. We bespraken de impact van AI.”

De jonge professionals stelden daarbij, net als BTG zelf, dat er een minister moet komen die verantwoordelijk is voor de digitale zaken in Nederland. “BTG zal samen met deze jonge professionals, die de toekomstige leiders in onze sector zijn, pleiten voor een dergelijke minister,” kondigde Claessen aan. Die bewindspersoon zou onder meer moeten zorgen voor de digitale weerbaarheid van Nederland.

Bruggen bouwen

Het overkoepelende thema dat BTG koos voor heel het jaar 2024 is: ‘BTG, Building Bridges to a Sustainable Society.’ “We participeren daarom in het Koepelberaad van de Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering,” legde Claessen uit. “Dit is een platform gecreëerd voor en door bedrijven, organisaties en de overheid om gezamenlijk te discussiëren over de digitale toekomst.” Het thema werd, net als het eerdergenoemde onderwerp AI, uitgebreid geadresseerd tijdens het congres.

“Als 39 jaar lang bouwen we bruggen tussen vraag en aanbod,” sloot Claessen haar welkomstwoord af. “In co-creatie verbinden we de vraag vanuit de leden door naar onze Solution Partners.” Zoals bij elke branchevereniging het geval is, werd het evenement door veel bezoekers gebruikt om te netwerken: om nieuwe contacten te leggen en bestaande relaties opnieuw te spreken.

Netwerken leidt tot succes

Dat technologie bij dat netwerken een hele belangrijke rol speelt, bleek nadrukkelijk tijdens de keynote die verzorgd werd door Marcel Molenaar, Country Manager & Director Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux. “Een kernbegrip dat mensen verbinden aan LinkedIn is ‘succes’. We wensen elkaar succes in een nieuwe job, dat lezen we dagelijks op het netwerk. Maar veel belangrijker: het netwerk zorgt voor succes. Want innovatie en succes kun je niet alleen, daar heb je anderen bij nodig.” En zo verwerkte Molenaar de thema’s ‘innovatie’ en het streven ‘bruggen te bouwen’ die Claessen adresseerde in haar betoog.

BTG

De BTG is de Branchevereniging ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers, die sinds 1986 de belangen vertegenwoordigt van bedrijven en instellingen die op grote schaal gebruikmaken van communicatiediensten.

Nu de impact van de lockdown wat weg is gezakt in het geheugen, beschouwen we beurzen en congressen weer als iets ‘normaals’. Maar soms kom je zelfs als ervaren journalist bij een event dat boven het gemiddelde uitstijgt. Dat was eind mei het geval tijdens Cybersec Europe in Brussel.

Op loopafstand van het nog steeds modern ogende Atomium kwamen talloze aanbieders en msp’s op het gebied van security bij elkaar. Nadia Jockmans, Country Manager Belux bij Exertis, geeft een mooie samenvatting. “Vorig jaar, de eerste beurs na Covid, was de opkomst tijdens Cybersec geweldig, daarom besloten we dit jaar weer mee te doen,” vertelt ze enthousiast. “Het feit dat de beursvloer tot tien uur in de avond open is geeft een unieke dynamiek.”

Cybersecurity belangrijk in portfolio

Het team van Jockmans wil tijdens de beurs vooral uitdragen dat cybersecurity al zeker dertig jaar belangrijk is voor Exertis. “Men kent ons als partij die zich richt op storage, maar cybersecurity is al heel lang van groot belang voor ons, onze partners en hun klanten.”
Jockmans benadrukt daarbij dat hackers steeds vaker mkb-bedrijven aanvallen. “Dat zijn ondernemingen die leunen op hun partners, en die hebben weer een partij nodig die hun bijstaat in de cybersecurityjourney.” Op die manier wil Exertis antwoord geven op de vraag die ze het meest krijgen van partners: “waar moet ik beginnen als het over cybersecurity gaat,” geeft Jockmans aan.

Bedreigingen scannen

Ook Lenovo was met een forse stand aanwezig op Cybersec Europe. En eigenlijk met eenzelfde boodschap als Exertis, blijkt uit het gesprek met Burke Stephenson. Hij is Security Business Manager EMEA bij de leverancier. “Iedereen kent ons als hardwarefabrikant. Maar we zijn zeker ook een securityprovider. We hebben echt heel bijzondere securityoplossingen, die zich niet alleen richten op Lenovo-hardware in een IT-omgeving.” Lenovo scant daarbij continu welke (nieuwe) bedreigingen de omgeving van de (eind)klant bedreigen en reageert daarop.

cybersec

Scott Williamson, director Managed Services bij WatchGuard, herkent de zoektocht bij partners naar de juiste oplossingen die Jockmans ook al schetst. “Wij hebben de analisten, wij bouwen de veilige omgeving en geven die kracht als service door via onze partners.” Williamson wijst er daarbij op, dat ondernemers die als partner in dit segment werken geen probleem hebben om klanten te vinden. “De uitdaging is het aanstellen van geschoold personeel om een 24/7-securitydienst op te zetten. Dat is bijna onmogelijk en dat lossen wij voor hun op.”

Netwerken

Morgane Scheyvaerts van Westcon-Comstor roemt de kracht van de Cybersec als het gaat om het netwerken met klanten en prospects. Voor Jockmans van Exertis ging het nog verder. “We hebben beslist al deals gesloten op de beursvloer.”

Als msp kun je niet zonder gespecialiseerde software. Je hebt software nodig om je eigen bedrijfsvoering te optimaliseren én om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. In het laatste van twee delen over onmisbare software voor msp’s bespreken we welke software tools je nodig hebt om je eigen klanten en projecten optimaal te managen. Het eerste deel vind je hier.

Deel 2: software tools voor je eigen bedrijfsvoering

1. PSA-software
2. CRM-software
3. Financiële software
4. Communicatiesoftware

1. PSA-software

PSA software (Professional Service Automation) helpt je om je bedrijfsprocessen te stroomlijnen en je diensten effectiever te beheren. Deze software bevat oplossingen voor projectbeheer, facturering, tijdregistratie en resourcebeheer. Voorbeelden van PSA-softwarepakketten zijn Microsoft Dynamics 365 Project Operations, Datto Autotask PSA en Atera.

Wat doet PSA-software?

  • Projecten beheren: projecten plannen, volgen en beheren met projectbeheertools.
  • Factureren: je financiën beheren met functies voor facturatie.
  • Tijdregistratie: de uren en de productiviteit van medewerkers bijhouden met tools voor tijdregistratie.

2. CRM-software

De relatie met klanten en prospects is voor iedere msp extreem belangrijk. Software voor relatiebeheer (of CRM-software, customer relations management) bewaart niet alleen contactgegevens, maar ook alle interacties en de transactiegeschiedenis. Bekende fabrikanten van relatiebeheersoftware zijn Salesforce, HubSpot en Pipedrive.

Wat doet CRM-software?

  • Klantgegevens beheren: alle belangrijke informatie over klanten wordt overzichtelijk opgeslagen in de CRM-software.
  • Interactie en communicatie bijhouden: gesprekken, e-mails, vergaderingen, klachten en andere vormen van communicatie worden bijgehouden. Dat helpt om de klantervaring te verbeteren.
  • Analyseren en rapporteren: goede CRM-pakketten bieden analyse- en rapportagefuncties waarmee je inzicht krijgt in klantgedrag, verkoopprestaties, de effectiviteit van marketingcampagnes en andere belangrijke statistieken.

software tools - crm software

3. Financiële software

Geen msp kan zonder software om de financiële activiteiten te beheren. De Nederlandse fabrikanten Exact en Afas zijn gespecialiseerd in (financiële) bedrijfssoftware.

Wat doet financiële software?

  • Facturatie en betalingen verwerken: je kunt facturen genereren voor geleverde diensten, automatische betalingen instellen en betalingen van klanten verwerken en bijhouden.
  • Kosten beheren en boekhouden: de software helpt bij het registreren en categoriseren van inkomsten en uitgaven, het beheren van de cashflow en het genereren van financiële rapporten zoals balansen en winst- en verliesrekeningen.
  • Tijd en arbeidskosten registreren: veel msp’s factureren op basis van tijd en materiaal. De tijd nauwkeurig bijhouden die aan specifieke projecten en klanten wordt besteed, is van groot belang.

4. Communicatiesoftware

Software voor interne samenwerking en communicatie met klanten faciliteert een naadloze samenwerking tussen teams, klanten en partners. Deze tools bieden een gecentraliseerd platform voor realtime communicatie, het delen van bestanden en het beheren van taken. Microsoft Teams, Zoom, Google Workspace en Slack zijn de meest gebruikte communicatiepakketten.

Wat doet communicatiesoftware?

  • Communicatie op verschillende manieren faciliteren: chat, videocommunicatie, e-mail, iedereen moet op de meest effectieve manier kunnen communiceren.
  • Bestanden en ideeën delen: gebruik je goede communicatiesoftware, dan maakt het niet uit dat collega’s of klanten op afstand werken. Bestanden delen, notities uitwisselen, het gaat zo naadloos dat het lijkt alsof je je in dezelfde ruimte bevindt.

Dit artikel verscheen eerder op ChannelConnect in september 2023. Herpublicatie in het kader van de SaaS-special in ChannelConnect juli 2024.

Door de mogelijkheden van AI en hybrid cloud hebben ICT-dienstverleners te maken met de nieuwe eisen die klanten stellen aan rekenkracht. Tegelijkertijd staat datasecurity nadrukkelijk in de schijnwerpers. Fujitsu past zijn partnerprogramma aan en biedt oplossingen om AI-applicaties on-premises te draaien.

De leiding voor het Benelux midmarket partnerkanaal is in maart gelegd in de handen van Johan Vanhaeren. De strategie waar de partners van Fujitsu mee te maken krijgen, is volgens hem meer een evolutie dan een revolutie. Eerder is al de keuze gemaakt het client-deel af te stoten, waarmee Fujitsu echt een leverancier is geworden van datacenteroplossingen.

Nieuw partnerprogramma

“We hebben veranderingen aangebracht op het gebied van market development funds en het rebateprogramma”, noemt hij. “De structuur is nu anders iets anders. Registered, voor partners zonder commitment, blijft ongewijzigd. Maar de voormalige ‘expert’ benaming is uitgesplitst naar ‘essential’ en ‘advanced’, waarbij advanced echt een target letter ontvangt.” De laatste categorie, strategic, is de top tier bedoeld voor enterprises.

Achter de schermen betekent dit voor middelgrote en kleinere partners dat ze, indien ze advanced zijn, een direct aanspreekpunt bij Fujitsu hebben. Daarvoor is het team van Regional Sales Managers en Sales Associates uitgebreid. Voor essential partners gaat deze ondersteuning via de distributeur.

AI voor allen

Belangrijker is volgens Vanhaeren dat Fujitsu hun MKB-ondersteuning deze periode sterk toesnijdt op AI. Want iedere ICT-dienstverlener gaat volgens hem geheid de vraag krijgen van eindklanten wat ze met AI moeten gaan doen. “Partners moeten echt de vraag stellen hoe ze AI oplossingen in de markt kunnen zetten”, zegt Vanhaeren. “Tegelijkertijd hebben ze daar hulpbronnen, mensen en ook investeringsmogelijkheden voor nodig.”

Partners moeten echt de vraag stellen hoe ze AI oplossingen in de markt kunnen zetten

Daar komt bovenop dat de data die klanten willen verwerken dikwijls gevoelig is en onder wet- en regelgeving valt. Het delen van documenten aan een cloudgebaseerd AI-model zorgt in het beste geval voor extra complexiteit bij het correct beveiligen en versleutelen van de data. In het ergste geval is het ronduit non-compliance, zegt Vanhaeren.

Knappe dingen met gerijpte technieken

Daarom biedt Fujitsu Private GPT, een on-premises AI-oplossing waarmee organisaties tekst en andere vormen van data kan analyseren. “Bedenk dat wat AI echt revolutionair maakt, is dat we nu op een punt zijn dat we relatief lang bestaande technologie nu echt kunnen inzetten voor knappe dingen”, zegt Vanhaeren. “Neurale netwerken en machine learning bestaan eigenlijk al sinds de jaren 70, maar nu kun je het met vrij natuurlijke taal benaderen, via bijvoorbeeld chat.”

Tot nu toe zit die rekenkracht in de cloud, maar voor specialistische taken voldoet een eigen hardwareoplossing vaak al. “Stel, je bent een advocatenkantoor. Dan heb je veel zaken uit het verleden waaruit je elementen voor lopende zaken wil gebruiken. Het samenvoegen van die data is precies waar je met de Private GPT een goede oplossing voor kunt bouwen.”

De partner kan op basis van deze architectures zelf oplossingen maken

Naast Private GPT biedt Fujitsu ook een bespoke-oplossing, dus waarbij samen met de partner een AI-oplossing op maat wordt gemaakt. “De derde oplossing is de verschillende reference architectures die we hebben gebouwd.” Die zitten er een beetje tussenin. “De partner kan op basis van deze architectures zelf oplossingen maken”, legt Vanhaeren uit.

Hybride cloud

Alle oplossingen zijn bedoeld om lokaal te draaien. Dat betekent niet per se dat de cloud op zijn retour is. “Applicaties moet je een voor een beoordelen”, vindt Vanhaeren. “Je moet bepalen waar een applicatie het beste en meest efficiënt draait. Het is geen of-of verhaal, maar een en-en verhaal.” AI was typisch zo’n onderdeel dat door de rekenkracht bijna automatisch naar de cloud ging. Dat hoeft niet per se meer, zegt Vanhaeren, maar workloadsals het doorrekenen van een Large Language Model kun je volgens hem nog steeds beter in de cloud doen. “De cloud is immers beter in bursten in zowel rekencapaciteit als storage.”

Applicaties moet je een voor een beoordelen

Als leverancier blijft Fujitsu daarom erg betrokken bij het bieden van hybride cloudoplossingen aan partners. “We proberen ons te onderscheiden door boven alles een betrouwbare en benaderbare partij te zijn”, zegt Vanhaeren. “We investeren veel in ons partnernetwerk, en het nieuwe partnerprogramma is daar een onderdeel van.” Daarnaast faciliteert Fujitsu volgens Vanhaeren de veilige implementatie van AI door dit on-premises aan te bieden. “De keuze van hoe ze oplossingen afnemen, ligt wat ons betreft uiteindelijk bij de klant.”

 

Als msp kun je niet zonder gespecialiseerde software. Je hebt software nodig om je eigen bedrijfsvoering te optimaliseren én om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. In het eerste van twee delen over onmisbare software voor ICT-bedrijven bespreken we wat je nodig hebt voor de beste dienstverlening aan je klanten. Het tweede deel lees je hier.

Deel 1: software voor dienstverlening aan klanten

1. ITSM-software
2. Remote monitoring & management (RMM)
3. Helpdesksoftware
4. Incident response
5. Back-up & recovery

1. ITSM-software: complete oplossingen voor IT-dienstverlening

Ben je als msp betrokken bij het complete proces van plannen, ontwerpen, creëren, leveren, ondersteunen en beheren van IT-diensten tijdens hun complete levenscyclus, dan kun je niet om ITSM-software (IT Service Management) heen. Deze software helpt bij het stroomlijnen van IT-processen en het verbeteren van de algehele kwaliteit van de service. Veelgebruikte oplossingen zijn ServiceNow, een tool met functionaliteit voor onder meer incidentbeheer, verandermanagement en het organiseren van workflows. Jira Service Management biedt soortgelijke functionaliteit. Zendesk is vooral bekend als platform voor klantenservice, maar biedt ook functies als ticketing en incidentbeheer. Deze tool is vooral populair bij mkb-bedrijven (en niet alleen in de IT). Het Nederlandse TOPdesk is inmiddels ook wereldwijd een grote speler.

Wat doet ITSM-software?

  • Serviceverzoeken beheren: gebruikers van de software kunnen IT-gerelateerde diensten aanvragen, bijvoorbeeld toegang tot applicaties of hardware-ondersteuning.
  • Incidenten beheren: incidenten identificeren, categoriseren, prioriteren en erop reageren. Inkomende ticketaanvragen vanaf elk kanaal behandelen.
  • SLA’s beheren: de software kan de prestaties in de gaten houden en controleren of de afspraken in service level agreements (SLA’s) worden gehaald.

2. Remote Monitoring & Management-software (RMM)

Veel msp’s zijn ervoor verantwoordelijk dat IT-systemen van klanten, zoals desktops, laptops, mobiele apparaten en diensten, naar behoren werken. Met RMM-software kun je makkelijk op afstand deze apparaten en je netwerken monitoren, beheren en onderhouden. Kaseya/Datto, NinjaOne, ConnectWise en Atera zijn bekende RMM-tools.

Wat doet RMM-software?

  • Monitoren: voortdurend toezicht houden op de prestaties en de status van de apparaten en netwerken en waarschuwen bij een te hoge CPU-belasting, uitval en andere dreigende ongemakken.
  • Beheren: je kunt op afstand toegang krijgen tot systemen en apparaten om problemen op te lossen, software-updates en patches te installeren en configuraties aan te passen.
  • Reageren op dreigingen: de software kan jouw reactie op dreigingen en het functioneren van je antivirussoftware zo veel mogelijk automatiseren.
  • Overzicht houden: met RMM-software houd je overzicht op je hardware- en software-inventaris, inclusief informatie over licenties en configuraties.

3. Helpdesksoftware

Verzoeken, problemen en incidenten bij klanten: met helpdesksoftware kun je die als msp op een efficiënte manier beheren. De software helpt je om effectief met je klanten te communiceren, problemen op te lossen en zo de klanttevredenheid te verbeteren. Bekende pakketten voor helpdesksoftware zijn Freshdesk en Zendesk.

Wat doet helpdesksoftware?

  • Tickets beheren: verzoeken en klachten van klanten vastleggen in de vorm van tickets. Je kunt tickets toewijzen aan specifieke medewerkers. De software volgt en monitort de tickets om te zorgen dat ze op tijd worden afgehandeld.
  • Kennis verzamelen: goede helpdesksoftware dient ook als kennisbank met belangrijke informatie die eenvoudig op te halen is.
  • Processen automatiseren: je kunt sneller en efficiënter reageren door bijvoorbeeld de toewijzing van tickets te laten automatiseren of door meldingen te sturen bij specifieke gebeurtenissen.
  • Rapportages en analyses geven: rapportages en analyses zijn essentieel om de prestaties te monitoren en de helpdesk continu te verbeteren.

4. Incident response software

Ben je als msp verantwoordelijk voor het beheren en beperken van beveiligingsincidenten voor je klanten, dan is incident response software een noodzaak. Deze software biedt een gestructureerde methode voor het afhandelen en beheren van de nasleep van een inbreuk op de beveiliging of een cyberaanval. Het belangrijkste doel is om de situatie zo aan te pakken dat de schade tot een minimum wordt beperkt en de hersteltijd en -kosten worden verminderd. Dankzij AI kan de software steeds beter incidenten herkennen en een adequate respons bieden. Onder meer ConnectWise en Splunk bieden incident response software.

Wat doet incident response software?

  • Incidenten detecteren en rapporteren: de software monitort de infrastructuur voortdurend op verdachte activiteiten en genereert realtime waarschuwingen voor problemen in de IT-infrastructuur.
  • Incidenten analyseren: de software voert grondig onderzoek uit om de omvang, impact en de belangrijkste oorzaak van de beveiligingsincidenten te bepalen.
  • Respons orkestreren: de software coördineert en automatiseert de respons op een incident.
  • Beoordelen en rapporteren na incidenten: een beoordeling van de incidenten nadat ze zich hebben voorgedaan is nodig. Zo krijg je inzichten en kun je de respons op toekomstige incidenten verbeteren.

5. Back-up- en herstelsoftware

Verloren of beschadigde data, het bezorgt veel klanten van msp’s kopzorgen. Na zo’n incident wil je klant zo snel mogelijk weer up and running zijn. Back-up- en herstelsoftware maakt veilige reservekopieën van gegevens, die kunnen worden hersteld als de originele gegevens zijn beschadigd of bijvoorbeeld zijn gecodeerd bij een ransomware-aanval. Er zijn diverse bekende spelers in back-up- en herstelsoftware, waaronder Datto, Bitdefender, Veeam en Ontrack.

Wat doet software voor bescherming bij ransomware?

  • Back-up van gegevens maken: de software zorgt voor een regelmatige back-up van bedrijfskritische gegevens om te zorgen dat er altijd een actuele kopie beschikbaar is voor herstel.
  • Gegevens herstellen: de gegevens worden snel en veilig hersteld vanaf een veilige back-up mocht zich een beschadiging of een (ransomware-)aanval hebben voorgedaan.
  • Realtime monitoren: uitgebreide back-up- en herstelsoftware controleert systemen automatisch op tekenen die kunnen duiden op een ransomware-aanval. Een waarschuwing geeft aan wanneer verdachte activiteit wordt gedetecteerd.
  • Versleutelen: back-ups worden beschermd met encryptie zodat ze niet toegankelijk zijn voor onbevoegden of beschadigd kunnen raken door ransomware.

Dit artikel verscheen eerder op ChannelConnect in september 2023. Herpublicatie in het kader van de SaaS-special in ChannelConnect juli 2024.