Het partnerecosysteem kent veel partijen. Regelmatig staan we stil bij de activiteiten van een IT-dienstverlener. Deze keer is dat PQR. We spreken met Marco Lesmeister, Managing Director van het IT-partner­bedrijf dat al ruim dertig jaar actief is in de markt. Sinds drie maanden maakt de organisatie deel uit van het Duitse Bechtle dat meer dan 13.000 werknemers heeft. PQR houdt de eigen naam en autonomie. 

Wat betekent de naam PQR?

“Onze naam heeft geen betekenis. De oprichters wilden 32 jaar geleden een bedrijfsnaam met de letters ABC erin, want daarmee stond je vooraan in de Gouden Gids, maar alle mogelijkheden waren al vergeven. Toen zochten ze drie andere letters die elkaar opvolgen in het alfabet.”

Kun je iets vertellen over de begindagen van PQR?

“Het bedrijf startte als reseller van computers van het merk Digital Equipment. Die vendor werd overgenomen door Compaq, dat vervolgens onderdeel ging uitmaken van HP. Na een jaar of tien werd de hardware voor veel van onze ­klanten te ingewikkeld om te implementeren en is de Professional Serviceorganisatie ontstaan binnen PQR. Zes jaar geleden is daar een Managed Services-club bijgekomen, die onder meer beheer en ­security levert. Zodat we nu het single point of contact zijn geworden voor onze klanten. Dit zijn nog steeds de drie pijlers onder onze activiteiten: reselling, implementatie en managed services.”

Cloud is steeds vaker de standaard. Hoe spelen jullie daarop in?

“Je hoort wel eens in de markt dat het verkopen van hardware niet meer van deze tijd is. We gaan immers allemaal naar de cloud. Ik vraag dan graag waar die cloud op draait. Uiteindelijk is de basis toch nog steeds hardware. Alleen draait het nu in een datacenter waarvan je niet weet waar het staat. Daarnaast zijn er nog steeds legio klanten die een eigen ICT-afdeling of datacenter hebben. Kleinere klanten ­kiezen inderdaad vaak voor public- en private-cloud omgevingen, maar daarvoor leveren wij ook hard­ware – maar dan aan de datacenters. Het verkopen van hardware blijft dus een onderdeel van onze activiteiten.”

Uiteindelijk is de basis toch nog steeds hardware.

Maar het wordt vaak wel anders ingekocht.

“In plaats van concrete ­devices ­willen afnemers nu beheerde capaciteit om de applicaties te laten draaien. De transactie gaat daarbij op basis van het gebruik per maand per medewerker. Dat consumptiemodel wordt snel belangrijker. Toch is ook dan maatwerk nodig. Vaak heeft onze klant al infrastructuur staan. Dan kun je wel roepen dat je naar de public cloud gaat, maar een en ­ander moet wel integreren met de legacy. Niet alleen als het om hardware gaat, maar ook om de applicaties die erop draaien. Daar is kennis voor nodig, en die hebben wij. We bestaan ­immers ruim dertig jaar.”

Er is nog steeds een distributeur tussen jullie en de leverancier?

“Zeker, dat is een wens van de leveranciers. Die leveren niet direct aan ons. Wel hebben ook distributeurs inmiddels een andere rol. Vroeger waren ze nadrukkelijk voorraadhoudend, met een magazijn en zelfs een afhaalbalie. Naast ondersteuning en financiering, wat je nu nog wel ziet. Hoewel ook hier de financieringsmodellen veranderen. Nu ook hardware van fabrikanten als HP, Dell, Cisco en Fujitsu op basis van een abonnement naar gebruik afgerekend wordt, is de rol van financiering ook veranderd.”

Hoe hebben jullie de transitie van Capex naar Opex gemaakt?

“Wij zijn daar gelukkig al ongeveer zes jaar geleden mee begonnen. We maakten onze klanten duidelijk dat ze, als ze dat wilden, per maand per gebruiker konden afrekenen. Dus niet een ton besteden aan hardware, aan software, aan diensten, maar gedurende drie jaar een vast bedrag per gebruiker per maand.”

Waarom was dat voor de markt interessant?

“Om verschillende redenen. Ten eerste blijf je flexibel. Een IT-omgeving verandert vaak al binnen een jaar. Meestal stijgt het gebruik en het dataverkeer sneller dan verwacht. Software krijgt updates, beveiliging moet geactualiseerd worden. Dat is binnen dit model gegarandeerd. Daarbij doen wij het beheer. Dat is voor veel bedrijven, ook grotere, een uitkomst gezien de bijzonder krappe arbeidsmarkt als het gaat om IT’ers.”

Je kunt ons vergelijken met een grote voetbalclub in de Eredivisie.

Hoe acteert PQR zelf bij het werven van personeel?

“Je kunt ons vergelijken met een grote voetbalclub in de Eredivisie. Mensen komen graag naar ons toe omdat we mooie klussen bieden. Zoals de grote voetbalclubs talent aantrekken, maar ook weer zien vertrekken, zo zien wij ook dat goede mensen niet voor altijd blijven. Een Citrix- of SAP-specialist gaat op een gegeven graag voor die leverancier werken om werkelijk tot in detail met de producten bezig te zijn.”

Waar ligt een CIO wakker van?  Security?

“Was het maar waar, zou ik bijna zeggen. Beveiliging krijgt nog steeds niet de aandacht die het werkelijk verdient. Er valt bij veel bedrijven nog veel te verbeteren. Nee, ze liggen wakker van kostenbesparing. Vooral in combinatie met de beschikbare resources en de complexiteit. Bedrijven die ouder zijn dan vijf jaar, en niet digital native, zien een complexiteit die steeds verder toeneemt. Nieuwe applicaties komen erbij terwijl de oude on-premise omgeving ook moet blijven draaien. De inhuur van mensen is daarnaast lastig en duur.”

Uit het halfjaarlijkse Cyber Threat Report van SonicWall blijkt dat het nog slechter gesteld is met de bedreigingen dan we denken. Stijgingen van over de 100 procent als het gaat om aanvallen zijn helemaal niet zeldzaam meer. Maar om het tij te keren moeten bedrijven kiezen voor een geïntegreerde aanpak. ‘Best-of-breed’ voldoet niet langer, zegt SonicWall.

Twee keer per jaar publiceert beveiligingsbedrijf SonicWall een uitgebreid rapport over de stand van zaken op het gebied van cyberaanvallen. Uit het laatste rapport blijkt dat het met sommige vormen van aanvallen bijzonder slecht gesteld is. Het aantal van dergelijke incidenten neemt wereldwijd schrikbarend toe en bedrijven blijken er over het algemeen slecht op voorbereid.

“Het aantal versleutelde bedreigingen – ‘encrypted threats’ – is met maar liefst 132 procent gestegen”, zegt Johan Van Spitael, Channel Accountmanager België bij SonicWall. Zijn Nederlandse tegenhanger Jerro Wiegeraad: “Dat zou toch een wake-up call moeten zijn voor elk bedrijf. TLS 1.3 is geïntroduceerd in 2018 en inmiddels moeten alle ‘next generation firewalls’ dit gewoon ondersteunen. Dat betekent dat al dit versleutelde verkeer moet kunnen worden geanalyseerd. Gebeurt dat niet, dan hebben criminelen vrij spel, want de firewall ziet deze aanvallen dan niet binnenkomen.”

Standaard firewall niet voldoende

Hoewel het aantal ransomware-aanvallen volgens het rapport wereldwijd met 23 procent is gedaald, profiteert niet elke regio daarvan. “In zeven van de elf Europese landen stijgen de aanvallen met ransomware met maar liefst 63 procent en ook de Benelux valt daaronder”, zegt Van Spitael. Ook het aantal varianten van malware neemt flink toe. “Onze Real-Time Deep Memory Inspection-technologie detecteert 45 procent meer onbekende malware-varianten dan voorheen”, vertelt Wiegeraad.

“Om dit het hoofd te kunnen bieden is geavanceerde sandbox-technologie een must. Voor ons het bewijs dat een standaard firewall niet opgewassen is tegen de digitale dreigingen van deze tijd.”

“Het probleem bij veel bedrijven is dat ze kiezen voor verschillende leveranciers om verschillende bedreigingen tegen te gaan”, zegt Van Spitael. “Deze best-of-breed aanpak lijkt goed te werken, totdat je plotseling toch overvallen wordt door een crimineel die een gaatje in je dekking heeft gevonden. Dan blijken er blinde vlekken in je beveiliging te zitten.”

“De enige manier om dat op te lossen is door te kiezen voor een geïntegreerde aanpak, liefst van één leverancier”, vult Wiegeraad aan.  Geen blinde vlekken meerSonicwall heeft daarvoor zijn eigen Boundless Cybesecurity Platform, dat bestaat uit meerdere security-systemen die informatie over bedreigingen met elkaar uitwisselen. Sonicwall heeft dit platform inmiddels niet alleen op de next-generation firewalls aangebracht, maar ook op ­diverse andere diensten en producten, zoals Secure Wifi, Secure Switching, Email Security, Cloud Application Security, ­Remote Access en de geïntegreerde end-point oplossing EDR.

“Hiermee is in principe alles afgedekt en zijn er geen blinde vlekken meer”, besluit Van Spitael.

[Dit artikel verscheen eerder in ChannelConnect september 2022]

Europa plukt nu de wrange vruchten van de van Rusland afhankelijke energiepositie waarin we ons de afgelopen jaren hebben gemanoeuvreerd. BTSoftware waarschuwt om niet in dezelfde valkuil te vallen als het gaat om China. De IoT-devices die veelal uit dat land afkomstig zijn, ogen misschien onschuldig, maar schijn bedriegt.

Met de Russische invasie in Oekraïne hebben we gezien hoe huichelachtig en ­leugenachtig autoritaire regimes zijn. En China is geen haar beter. Je hoeft hiervoor maar te kijken naar de opkomende sociale onrust, het falende Zero Covid-beleid, de repressie en de opkomende politieke en militaire agressie tegen Taiwan. Europa heeft zich jarenlang laten verleiden tot een energieafhankelijke positie met betrekking tot Rusland, met als desastreus gevolg dat wij nu effectief de oorlog in Oekraïne aan beide zijden financieren. En gezien de opkomende populariteit van IoT-­devices is de wereld bezig om zich in eenzelfde positie ten opzichte van China te manoeuvreren. Al die schitterende micro-home-en-small-business-IT-solutions om een miniatuur SCADA-systeem op te zetten en een melding te krijgen wanneer de wasmachine klaar is met het programma, komen grotendeels uit China. Men vergeet voor het gemak vaak dat online verbinding wordt gemaakt met ‘iets’ in China.

Misbruik

De meeste van de IoT-devices zijn betrekkelijk onschuldig en de spionagemogelijkheden maar heel beperkt. Een stap verder in de analyse laat zien, dat die onschuld ook te gebruiken is om misbruik van te maken. Unattended online updates bieden bijvoorbeeld een uitstekende mogelijkheid om achteraf aanvullende functionaliteit in te bouwen. ­Spionagetechnisch misschien niet zo interessant, maar wanneer bijvoorbeeld de wasmachine ineens het verwarmingselement permanent aanzet, bij voorkeur zonder dat er water in de machine zit, dan heeft dat grote gevolgen. Denk aan brand en een ­hoger extra verbruik. Doe dat met voldoende wasmachines en de consequenties zijn op ­grote schaal merkbaar. Of wat te denken van een device dat de zonnepanelen controleert? Wanneer dat er op een zonnige dag mee stopt, bestaat er eveneens een kans op oververhitting en brand. Als een groot aantal zonnepanelen, dat is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk, in een vast, kort ritme aan en af wordt geschakeld, kan dit grote impact hebben op het publieke elektriciteitsnetwerk. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid dat een IoT-device als een remote hub gaat opereren, om vanuit een onverdachte locatie inbraakpogingen te ondernemen.

Als Westerse maatschappij maken we ons op veel manieren kwetsbaar voor autoritaire regimes

Vulnerable device

Na zo’n drie à vier jaar is de service van het IoT-device niet langer ‘hot’ en eindigt de box – nog steeds aangesloten op het publieke internet – als een vulnerable device om DDoS aanvallen mee te organiseren. ­Gratis en voor niets voor degene die gebruik maakt van de kwetsbaarheden in het device en de technische controle overneemt. Ook de overheden in landen als China en Rusland houden zich hiermee bezig.

Kortom, als Westerse maatschappij maken we ons op veel manieren kwetsbaar voor autoritaire regimes. Hopelijk leren we van de huidige aardgasafhankelijkheid van Rusland en vallen we niet in dezelfde valkuil als het gaat om China, dat de ­politieke expansie-idealen nog altijd hoog in het vaandel lijkt te hebben.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juli 2022]

Lees het artikel hier in PDF

Mobiele IoT stelt speciale eisen aan een operator. Het is dan ook snel een zaak voor echte specialisten. Nederland mag heel gelukkig zijn met drie mobiele netwerken van ongekende kwaliteit. Dat wordt elk jaar weer vastgesteld door onafhankelijke testhuizen zoals het Duitse P3. Mobiele telefoons werken er perfect op, net als IoT-systemen. Toch stellen IoT-klanten aanvullende eisen, vooral op het gebied van subscriptie management en roaming. Een specialistische aanbieder kan dat, met gebruikmaking van de bestaande mobiele netwerken, perfect implementeren.

Jaleesa van Gijn

Om meer inzicht te ­krijgen in de uitdagingen van ­mobiele IoT, spraken we met Jaleesa van Gijn, Sales ­Director Channel bij Wireless Logic Benelux. Van Gijn heeft een respectabele carrière in de telecommarkt en kent de ins en outs van deze markt. Na haar carrière bij KPN Business ­Partner Organisatie (BPO) kwam ze uiteindelijk in aanraking met SIMPoint, dat later is overgenomen door Wireless Logic Group uit Engeland. Een partij die al langer actief is in de draadloze IoT-markt, met een breed portfolio Mobile Network Operators (MNOs), aangesloten netwerken en een multi-operator sim management portaal (wat vanuit de markt een vereiste werd). Wireless Logic Benelux was geboren en is nu een samenvoeging van SIMPoint, Sim Services en New Line Mobile.

Een compleet dienstenpakket

Wireless Logic is wereldwijd partner van 45 operatoren, die meer dan 750 netwerken dekken, waaronder het Nederlandse Vodafone en KPN.  Zoals gebruikelijk in de mobiele wereld, heeft elke operator zijn eigen SIM nodig. Dit vormt een extra uitdaging voor het IoT omdat systemen meestal zijn ingebouwd. Anders dan bij een mobiele telefoon is een fysieke SIM-wissel niet even snel mogelijk. Een eSIM ­(eUICC) biedt hier een fantastische flexibele oplossing. Dankzij de slimme technologie van eUICC kunnen SIM’s net als een IT-proces gewisseld worden door een ander profiel te programmeren. Gezien de vele MNO’s waar Wireless Logic mee samenwerkt, fungeren zij als een onafhankelijke specialist. Dankzij een eigen eUICC-infrastructuur kan Wireless Logic SIM-kaarten naar wens van de klant configureren, en zo inspelen op de veranderende behoeften van het wereld­wijde IoT. Jaleesa wijst er ook op dat er zelfs binnen één land nog grote uitdagingen zijn. Operators verschillen; bijvoorbeeld IoT SIM’s met een 097 nummer versus operators die gekozen hebben geen ­mobiele nummers te koppelen. Bij het switchen van operator kunnen deze belangrijke operationele en technische verschillen over het hoofd worden gezien, en juist dit soort verschillen vereisen specialisten om alles naadloos te integreren.

Uitdagingen

“Het leveren van IoT-SIM’s voor internationaal gebruik is op zichzelf al een uitdaging”, legt Van Gijn uit. “IoT aansluitingen claimen ­resources in de netwerken, maar genereren in de praktijk weinig verkeer. Als gevolg daarvan zien we steeds meer landen met permanent ­roaming­­-restricties. ­Sommige ­netwerken, zoals die in Turkije, weigeren zelfs permanent roaming SIM’s. Dat kun je enkel oplossen met lokale SIM-kaarten of contracten. Ook in Canada is dat het geval, dus hebben we lokale contracten afgesloten om de business door te laten gaan”

We zijn groot geworden door dicht bij onszelf te blijven

Omdat al het verkeer via de infrastructuur van Wireless Logic-portal loopt, kunnen de IP-specialisten een belangrijke rol spelen bij het oplossen van storingen. Tot aan de rand van het operator netwerk (er is een radius-koppeling tussen Wireless Logic en verschillende operators) kunnen ze het verkeer analyseren en de bron van een storing vinden.

Inmiddels heeft Wireless Logic Group 8 miljoen SIM’s in beheer, waarvan 500.000 in de Benelux. “Wij zijn gegroeid door dicht bij onszelf te blijven. Daarmee bedoelen we dat we als bedrijf een platte organisatie hebben die klanten efficiënt kan helpen bij problemen. Korte communicatielijnen garanderen snelle communicatie en de best passende oplossingen.”

Met partners naar de markt

Hoewel klanten diensten rechtstreeks bij Wireless Logic kunnen afnemen, is het bedrijf sterk kanaal gedreven. De partner kan branded en white label-oplossingen naar de klant brengen. Bij white label-­oplossingen bepaalt de partner welke tarieven en voorwaarden hij aanbiedt. Via een koppeling met het Wireless Logic systeem kunnen de CDR (call detail records) worden opgevraagd om de nodige klant­informatie per klant te ontvangen. “Via ons platform kunnen partners ook service verlenen aan eigen ­klanten, waarbij de support­afdeling van Wireless Logic altijd klaar staat om te helpen. We merken dat de traditionele telecom reseller nog moeite heeft met deze producten en diensten. Om partners te helpen succesvol te zijn met IoT, hebben we een programma ontwikkeld met trainingen en technische sessies, en helpen we met marketingcampagnes. We ondersteunen partners met een groep partnermanagers, waardoor er één aanspreekpunt ontstaat. Het is uiteindelijk aan de partner hoe hij de dienst in de markt wil zetten. Wel zien we een groeiende vraag naar het zelf beheren van de klantrelatie, inclusief facturatie en service.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juli 2022]

Lees het artikel hier in PDF

De Nederlandse softwareontwikkelaar Pridis heeft met zijn Connecsy | ­Cloud SaaS-oplossing een doorbraak te melden. De digitale attendant is nu ­gecertificeerd voor Microsoft Teams en geeft de gebruikers een nieuwe gebruikers­ervaring binnen de Teams-omgeving. Met deze integratie komt de informatie van alle kanalen waarover een bedrijf communiceert samen in Teams.

Het Nederlandse bedrijf ­Pridis is geen nieuwe speler in de markt, ze zijn al lange tijd actief met de Connecsy | Cloud SaaS-oplossing. Dankzij deze bedienpost-service komen alle informatiekanalen die door een bedrijf gebruikt worden op één plaats binnen. Organisaties, bedrijven, gemeentes en andere instellingen willen naast alle nieuwe communicatiekanalen ook één centrale locatie voor de inkomende bedrijfscommunicatie. Dat is precies wat deze Pridis-dienst realiseert. Een gesprek met Johan van Oostveen, directeur van Pridis. Hij is een man met een missie in een snel veranderende industrietak. “Dat Microsoft de service nu ook certificeert is de kroon op ons werk. De nu geïntegreerde digitale attendant verhoogt het gebruiksgemak voor Teams-gebruikers.”

Dat Microsoft de service nu ook certificeert is de kroon op ons werk

Van alle markten thuis

De bedrijfscommunicatie is dankzij het hybride werken in een ander daglicht komen te staan. Medewerkers zijn inzetbaar vanaf meerdere locaties met tal van hulpmiddelen en veelal ook rond de klok. WhatsApp Business, Zoom, Microsoft Teams, SMS, e-mail, standaard spraaktelefonie, het zijn allemaal ingrediënten voor de huidige, uiterst flexibele, werkplek. De veranderende werk­wijze is een katalysator voor communicatieservices die vanuit de cloud worden aangeboden. Iedereen met een goede en veilige internetverbinding kan deze gebruiken. Johan van Oostveen: “Wij bieden onze ­bedienpost-service (attendant console) Pridis Connecsy | Cloud als een SaaS-dienst aan. Wij verkopen dus geen hardware, maar we bieden een softwarematige oplossingen aan, ­onder meer via de op cloud (Amazon AWS of Microsoft Azure) gebaseerde diensten. De klanten nemen bij ons op abonnementsbasis een dienst af en hoeven niets te investeren.”

Connecsy | Cloud for Teams

De ontwikkeling van de native attendant console voor Microsoft Teams is een logische stap voor Pridis. Vorig jaar lanceerde men de cloud-gebaseerde attendant console als een web client, waardoor attendants de dienst kunnen gebruiken via een standaard webbrowser. Hierdoor zijn ze nog minder afhankelijk van de plaats waar ze werken en de support van IT, omdat de softwaredienst in dit concept automatisch wordt onderhouden. Voor IT-medewerkers binnen de organisatie is dit een tijdbesparende oplossing, aangezien zij bij standaard IT-applicaties op bedrijfscomputers vooral bezig zijn met het beheren en ondersteunen van de gebruikers. De beperking die bleef is dat er een browservenster open is, naast andere office toepassingen. Nu Microsoft Teams een steeds centralere rol speelt, is de integratie een belangrijke stap voorwaarts.

Connecsy | Cloud voegt extra functionaliteit toe voor telefonisten die in de eerste lijn van de bedrijfscommunicatie staan

De markt verschuift

Bij Pridis constateert men bovendien een snelgroeiende vraag bij organisaties die Microsoft Teams willen gebruiken als oplossing voor de bedrijfscommunicatie die tegenwoordig ook messaging, WhatsApp Business, webchat en andere sociale media omvat. Een trend waarop ­ingespeeld kan worden met deze service. Microsoft Teams werkt perfect voor organisaties om spraak- en videogesprekken op te zetten of in te plannen, en met de toevoeging van SIP kan er ook extern naar de organisatie gebeld worden op een vast nummer. De inkomende gesprekken komen dan via Microsoft Teams ­binnen op het algemene bedrijfsnummer. De organisatie zelf werkt dan met een strak georganiseerde informatiestroom. Connecsy | Cloud voegt extra functionaliteit toe voor telefonisten die in de eerste lijn van de bedrijfscommunicatie staan.

Extra functies voor de telefonist

De attendants (telefonisten) kunnen via de service wachtrijen bekijken, oproepen beantwoorden en doorsturen naar de juiste personen, de belgeschiedenis bekijken, email-sjablonen gebruiken, zoeken naar contactpersonen, notities toevoegen, gebruik maken van chat en alle ­sociale mediakanalen. Alle tools die nodig zijn om zakelijke communicatie goed af te handelen zijn ­beschikbaar binnen Microsoft Teams. Via single sign-on ­kunnen telefonisten inloggen met hun Microsoft-­gegevens. Daarmee is de hele communicatie geïntegreerd in één en dezelfde toepassing.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juli 2022]

Lees het artikel hier in PDF

Artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) hebben de manier waarop we omgaan met technologie ingrijpend veranderd. Dat zal in de toekomst alleen maar toenemen, zegt Vincent Zeebregts, regional director Nederland bij Fortinet. Ook in het domein van cybersecurity maken AI en ML een opmars. “We willen onze partners daarom nieuwe perspectieven bieden op investeringen in security-oplossingen die door AI en ML worden ondersteund.”

Er wordt vaak gesproken van cybercriminelen die AI en ML inzetten voor de ontwikkeling van nieuwe malware. Toch is daar volgens Zeebregts weinig bewijs voor te vinden. “Cybercriminelen gebruiken AI en ML vooral om beveiligingsmechanismen te omzeilen. Denk bijvoorbeeld aan deep fake-video’s die mensen misleiden in het kader van phishing-trucs. AI en ML maken het ook mogelijk om captcha’s voor authenticatie te vervalsen en publiekelijk toegankelijke informatie over organisaties te verzamelen om gerichte aanvallen op specifieke gebruikers uit te voeren.”

AI en ML in de praktijk

De explosieve groei van malware, ran­somware en andere cyberbedreigingen droeg in belangrijke mate bij aan de noodzaak van AI en ML. “Vroeger konden we de dagelijkse malware-volumes handmatig verwerken”, weet Zeebregts. “Maar bijna van de ene op de andere dag groeide het aantal cyberaanvallen exponentieel. Security-analisten kunnen hun werk niet meer doen zonder AI en ML.”

Security-­analisten kunnen hun werk niet doen zonder AI en ML

Fortinet houdt zich al ruim tien jaar bezig met de inzet van AI en machine learning, vertelt Zeebregts. “Dat doen we op diverse fronten. Het begon met de introductie van de virtuele bedreigingsanalist van FortiGuard. Daarvoor ontwikkelden we een artificial neural network (ANN), dat malware-fragmenten in minder dan een seconde kan classificeren. Dit netwerk groeide na zes generaties uit tot FortiAI, dat miljoenen monsters per dag analyseert met een nauwkeurigheidspercentage van bijna 100%. Dit is een taak waarvoor normaliter duizenden menselijke analisten nodig zouden zijn.”

Het gebruik van ML bleek een goede manier te zijn om traditionele bevei­ligingsoplossingen kracht bij te zetten, vervolgt Zeebregts. “Denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van door ML ondersteunde analyses aan FortiSandbox of FortiOS. Machine learning maakt tegenwoordig deel uit van nagenoeg al onze oplossingen, zoals FortiWeb en de FortiGuard Security Services. Daarmee helpen we onze klanten aan effectievere detectie van kwaadaardige activiteit en afwijkende patronen. Op dit gebied vormt innovatie de sleutel tot succes.”

AI en ML zijn volgens Zeebregts vooral goed in het blootleggen van verbanden en het doen van voorspellingen. “Ze kunnen bijvoorbeeld het DNA van twee malware-infecties vergelijken en de werkelijke oorzaak van beveiligingsproblemen achterhalen. Op basis van historische data en trendanalyses is het mogelijk om te voorspellen wat er binnen een netwerk gaat gebeuren.”

Cybercriminelen gebruiken AI en ML vooral om beveiligingsmechanismen te omzeilen

Verschil tussen de oplossingen

De lessen die Fortinet in tien jaar tijd leerde over AI en ML worden toegepast binnen de Fortinet Security Fabric. “Wat de beveiliging op locatie betreft valt dan te denken aan inspectie van het internetverkeer, het verzamelen van relevante NOC-data en het gebruik van gezichtsherkenning”, zegt Zeebregts. “Wat beveiliging in de cloud betreft kan dit bijvoorbeeld gaan om het volgen van kwaadaardige internetcampagnes, detectie van zero day-bedreigingen en het trainen van neurale netwerken. Overigens worden niet alleen onze next-generation firewalls door ML ondersteund. Dat geldt voor ons complete beveiligingskader. De ervaring, innovaties en het onderscheidende vermogen van Fortinet vinden hun neerslag in deze uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde Security Fabric. Dat legt een solide basis voor de komende tien jaar, want we zijn vastbesloten om onze partners te ondersteunen met nog veel meer door AI en ML ondersteunde security-oplossingen.”

Voor- en nadelen van artificial intelligence en machine learning

AI en ML spelen in de context van cybersecurity onder meer een rol bij het verwerken van enorme volumes aan malware, het detecteren van spam en misbruik van zakelijke e-mail, het inspecteren van netwerkverkeer, het gebruik van gezichtsherkenning, enzovoort. Machine learning houdt in dat computersystemen leren hoe ze een bepaalde taak moeten verrichten. Artificial intelligence wordt onder meer gebruikt voor een snelle analyse van grote datasets.

AI en ML ondersteunen het beslissingsproces en de bedrijfsprocessen. Maar ze zijn niet onfeilbaar. Elke AI- of ML-toepassing staat of valt met de informatie waarmee die is gevoed. Er zijn tal van voorbeelden te vinden van AI-algoritmes met ingebakken vooroordelen (bias), zoals de ‘fabeltjesfuik’ van Arjan Lubach. Toch kunnen AI en ML aanzienlijke voordelen bieden ten opzichte van nog veel feilbaardere mensen.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juni 2022]

Lees het artikel hier in PDF

Artificial intelligence dringt inmiddels diep door in IT-systemen en -diensten. Het gevolg van de toenemende trend richting hyperautomation. Ook TOPdesk, leverancier van servicemanagementsoftware, rust zijn producten uit met intelligentie.

Hyperautomation is niet het nieuwste toverwoord, zegt Arvind Ganga, Team Leader AI Guild bij TOPdesk. “Het is een trend die we al langere tijd zien. Software helpt de gebruikers steeds beter hun doelen te bereiken. Daarvoor wordt een combinatie van technieken gebruikt, van automation en datagestuurde functionaliteit tot Machine Learning en andere AI-technologieen. Een mix van de juiste technologieën met als doel het beter ondersteunen van de gebruikers.

AI is een behoorlijk brede term, zegt Ganga. En nog maar al te vaak wordt het verward met automation. “Functioneel dragen ze natuurlijk ook bij aan dezelfde doelstellingen: verhoogde efficiëntie en productiviteit. En om eerlijk te zijn wordt het onderscheid eigenlijk steeds vager. Chatbots bijvoorbeeld maken gebruik van AI voor het voeren van conversaties. Maar ook van automation om eenvoudige taken uit te voeren, zoals het resetten van een wachtwoord. Voor de gebruiker is dit volkomen transparant.”

Categorieën toekennen

Ganga geeft een voorbeeld van de Smart Categorization functionaliteit in de software van TOPdesk. “Deze geeft suggesties voor de drie meest waarschijnlijke categorieën voor inkomende meldingen, waardoor het voor de agents eenvoudiger wordt om de juiste categorie te vinden en hiermee de melding af te handelen. De suggesties worden gebaseerd op verschillende informatie die de klant opgeeft. Verkeerde routering wordt zo sterk verminderd.” En wanneer dit gecombineerd wordt met een ‘category-based routing’ – een automa­tion functie – dan heb je al bijna een geautomatiseerd routeringssysteem.

De toepassingen waar TOPdesk aan denkt zijn veelbelovend, zegt Ganga. “Onze systemen kunnen al vrij accuraat vergelijkbare meldingen groeperen dankzij AI. Door oplossingen of relevante knowledge base artikelen van al opgeloste meldingen te suggereren, hoeven agents niet zelf te zoeken en helpen ze de klant sneller. Ook worden er zo trends herkend, waardoor achterliggende problemen naar boven komen en opgelost kunnen worden. Dit zorgt voor rust op de servicedesk.

Koppeling met SLA

Een andere interessante functionaliteit is de koppeling met de juiste SLA van een klant. “Het is essentieel dat de agent weet aan welke verwachtingen het bedrijf moet voldoen. Is dit iets dat binnen 3 uur of binnen 48 uur moet worden opgelost? Op basis van zelflerende systemen kunnen we de meest waarschijnlijke SLA’s suggereren en dat maakt het een stuk eenvoudiger om de juiste te selecteren.”

Waar elke servicedesk van droomt is volledige grip op welke meldingen echt belangrijk zijn en notificaties als de gestelde oplostijd niet gehaald dreigt te worden. “Met zelflerende functionaliteiten binnen onze systemen komt dat steeds dichterbij.” Er staan nog verschillende dingen op stapel voor de toekomst. “Snel kunnen anticiperen is een heilige graal voor elke servicedesk”, zegt Ganga. “Een partneroplossing koppelt TOPdesk aan andere software in je ecosysteem, en leert welke patronen in het hele ecosysteem leiden tot welke meldingen in TOPdesk. Dat maakt het mogelijk om te voorspellen dat het weleens druk zou kunnen worden op een specifiek onderwerp. En dan kun je snel reageren, en mogelijk zelfs de oorzaak verhelpen voordat een melding gemaakt wordt!”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juni 2022]

Lees het artikel hier in PDF

Vorige maand kondigde Copaco een nauwe samenwerking met NorthC Datacenters aan. ChannelConnect spreekt met Rick van den Hoogenhof, manager Copaco Cloud. “Deze nieuwe combinatie illustreert de kracht van de datacenterpropositie die wij aanbieden.”

Concreet zorgt onze propositie ervoor dat we elke gewenste data­centerstrategie van de partner kunnen realiseren. Als je een private cloud volledig zelf wil beheren, ben je bij ons aan het juiste adres. We bieden je alle benodigde hard- en software; dus servers, storage, securityoplossingen en networking.

Een tweede optie bestaat uit outsourcing, door samen te werken met een cloudserviceprovider. Als je wilt outsourcen en samenwerken met een sterke Nederlandse cloudservice­provider, dan kun je virtuele datacenters inrichten in een van de vier Copaco VMware Cloud datacenters. Twee daarvan staan in Amsterdam, de andere twee in Brussel. Bij de derde optie kies je voor een hyperscaler. Doe je dit met ons, dan kun je kiezen voor Microsoft Azure of IBM Cloud.”

Kennis van multi- en hybrid-cloud­omgevingen

“Als partner hoef je niet één van de drie strategieën te volgen, je kunt ook kiezen voor een strategie op basis van multi- of hybrid-cloud. In geval van een multi-­cloud kies je voor verschillende omgevingen die naast elkaar bestaan, terwijl die bij hybrid-cloud aan elkaar verbonden zijn. Ook in dat geval bieden we de gewenste en noodzakelijke oplossingen.

Een hybrid-omgeving kan bijvoorbeeld op verschillende manieren ingericht zijn. Zo kun je de wens hebben om je primaire datacenter zelf fysiek in te richten, maar het secundaire center (bijvoorbeeld voor redundancy) bij ons onder te ­brengen. Mocht dan door omstandig­heden uitwijk nodig zijn, kun je de dienstverlening via onze cloud aan je klanten blijven leveren.

De vragen en uitdagingen van onze partners hebben vaak dezelfde oorsprong, maar de antwoorden zijn niet altijd hetzelfde

Een hybrid-omgeving kan ook bestaan uit de combinatie van je eigen omgeving met diensten van een hyperscaler. Wij hebben alle kennis in huis om Azure- en IBM Clouddiensten te implementeren. Als ik naar de markt kijk, zie ik dat de meeste partners op dit moment kiezen voor een multi-of hybrid-cloud­inrichting van de omgeving. Er zijn maar weinig partners die op slechts één paard ­wedden, men zoekt een balans tussen de verschillende vormen.”

Drie disciplines komen samen

“Zo komen onze verschillende ­disciplines dus samen in de datacenter­propositie van Copaco. Via Copaco.com kun je als vanouds hard- en software afnemen, zowel in Capex- als in Opex-­modellen. Daarnaast heb je Copaco ­Cloud voor VMware-dienstverlening en voor het gebruik van de diensten van de hyperscalers. En bij Copaco Services gaat het in dit geval niet zozeer over de logistieke invulling, maar over onze technical services-tak. Daar geldt weer: welke data­centerstrategie je als partner ook kiest, wij hebben de consultants om jou te helpen.”

Propositie vindt weerklank in de markt

“De datacenterpropositie die wij aanbieden wordt hartelijk verwelkomd in de markt. Dit komt ook omdat eigenlijk bij alle MSP’s dezelfde vragen spelen. Een belangrijke vraag voor de directie van zo’n organisatie is of ze moeten blijven investeren in het eigen IaaS-platform. Inmiddels zijn veel MSP’s naar een behoorlijke omvang gegroeid, waardoor een update van de omgeving veel geld kost. En waarbij het enige jaren geleden nog duidelijk was dat alle capaciteit wel door klanten afgenomen zou worden, zien MSP’s nu steeds vaker dat eindgebruikers  (ook) voor public cloud via hyperscalers kiezen. Ook omdat platforms als Microsoft Azure en IBM Cloud erg veel functionaliteiten bieden. ‘Worden de investeringen dan nog wel terugverdiend?’

NorthC Datacenters maakt onze propositie compleet’

Aan de andere kant zien we ook dat sommige partners inmiddels juist terugkomen op een eerdere overstap naar public cloud. Soms vanwege het kosten­aspect, maar vaak ook omdat de technische samenwerking met een serviceprovider zoals Copaco soepeler verloopt. Bijvoorbeeld op gebied van support, dat erg belangrijk is om klanten tevreden te houden. Daarmee kan een MSP zich dus onderscheiden in de markt.”

Copaco dia

Brainstormen met specialisten

“De vragen en uitdagingen van onze partners hebben vaak dezelfde oorsprong, maar de antwoorden zijn niet altijd hetzelfde. Voor de ene partner zal het verstandig zijn te outsourcen in de vorm van een VMware-platform, terwijl de ander in een marktsegment actief is dat het noodzakelijk maakt zelf een datacenteromgeving te bouwen. Ons advies als Copaco is, om gewoon eens bij ons langs te komen en met onze specialisten te brainstormen. Wij adviseren je op basis van jouw klanten, financiële positie en toekomstvisie. Maar dan nóg weten we dat een beslissing soms ook te maken heeft met persoonlijke voorkeur. Gelukkig kunnen wij iedere strategie ondersteunen. Je kunt bij ons een ‘proof’ of ’concept’ draaien, om de oplossing te ervaren. We hebben er alles voor in huis.”

Sterke gesprekspartner

“Ook daarom is het nieuws over NorthC Datacenters interessant, omdat het onze propositie compleet maakt: hardware, software, clouddiensten, colocatie én de aansluiting daartussen kunnen we leveren. Ruim vijftig van onze medewerkers zijn inmiddels dagelijks actief bezig met cloud! Met vier eigen datacenters en de ISO 27001-certificering zijn we een sterke gesprekspartner voor partners die advies willen op het gebied van hun datacenterstrategie.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect juni 2022]

Lees het artikel hier in PDF

De wereld is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Een wereldwijde pandemie, klimaatverandering, politieke onrust en de uitdagingen van cyberbeveiliging hebben allemaal invloed gehad op de manier waarop we werken en communiceren. Leverancier van videocommunicatie-oplossingen Pexip ziet nieuwe mogelijkheden voor een bredere inzet van videotechnologie.

Te midden van alle veranderingen van de afgelopen jaren zagen we de komst van een nieuwe video-economie, die bepalend is geworden voor hoe mensen met elkaar en de wereld om hen heen omgaan. Want tijdens de Covid-19-pandemie speelde video een cruciale rol bij zaken als het veilig verbinden van patiënten met zorgverleners en familie en bij het lesgeven op afstand. Ook was video de drijvende kracht achter bedrijfscontinuïteit, omdat hiermee interne vergaderingen en interacties met de klant mogelijk bleven.

“Het heeft ons allemaal de ogen geopend”, zegt Bert de Vos, Channel Sales Manager Central Europe van Pexip. “We zien nu de enorme kansen die video biedt om bedrijven efficiënter en publieke diensten toegankelijker te maken. Ook wordt langzaam duidelijk dat videocommunicatie een cruciale rol kan spelen bij het verminderen van de CO2-uitstoot door onnodig reizen voor zaken, gezondheidszorg en diensten, en in het verminderen van e-waste.”

Strategie voor de komende jaren

Inmiddels gaan mogelijke toepassingen van video veel verder dan traditionele videoconferencing, zegt De Vos. “We werken bij Pexip eraan om de veranderende behoeften van onze klanten en de toekomst van videocommunicatie opnieuw vorm te geven. Dit vormt de kern van onze strategie voor de komende jaren.”

Videovergaderingen worden op verschillende manieren gebruikt, zegt De Vos. Van afdelingsvergaderingen tot virtuele doktersafspraken tot verkoop en klantenservice. Werk is niet langer afhankelijk van de locatie, zolang de juiste tools en middelen bij de hand zijn. Maar dit betekent ook dat organisaties goed moeten kijken met wie ze bereid zijn hun data te delen en wie de technologie controleert. Nu hybride werken is ingebakken in de culturen van bedrijven, zullen kenniswerkers vanuit verschillende locaties blijven werken en zijn ze afhankelijk van een videocommunicatieplatform waarmee ze dit op een eenvoudige en veilige manier kunnen doen.

De Vos: “De klanten van Pexip hebben dagelijks te maken met deze uitdagingen en wij bieden de oplossingen die ze nodig hebben voor kritische en hoogbeveiligde vergaderingen.”

Connected Spaces

Pexip vindt dat technologie moet werken met bestaande workflows en systemen. Met de interoperabiliteitsoplossingen van Pexip kunnen gebruikers veilig deelnemen aan vergaderingen met elk apparaat – laptops, smartphones en vergaderruimtesystemen – vanaf elke locatie, zonder dat ze downloads of software-installaties nodig hebben. Met Pexip kunnen organisaties, ongeacht het videosysteem, de productiviteitstool, het platform, de agenda of het apparaat, de tools en workflows die al in gebruik zijn verbinden en integreren met Google Meet en Microsoft Teams. “Het resultaat is een optimale gebruikerservaring, beheergemak voor beheerders, een beter rendement op de bestaande infrastructuur en een vermindering van e-waste omdat organisaties de levensduur van hun videoconferentieapparatuur verlengen en op de meest efficiënte en duurzame manier upgraden.”

Secure Spaces

Nu cyberaanvallen toenemen, lopen vertrouwelijke bedrijfsinformatie, kritieke diensten en infrastructuur gevaar. Gartner meldt dat cyberaanvallen sinds 2013 met maar liefst 3.900% zijn gestegen. Voor veel organisaties, met name die in de overheids-, gezondheidszorg- en financiële sector, zijn videovergaderingen ruimtes waar gevoelige of zelfs geclassificeerde informatie wordt gedeeld. Betrouwbaarheid en continuïteit zijn absolute eisen. In deze gevallen is er geen ruimte voor fouten; oproepgegevens mogen niet worden gelekt, de beveiliging van vergaderruimtes moet waterdicht zijn en realtime verbindingen mogen niet verloren gaan.

In deze situaties is een videoconferentieoplossing nodig die is ontworpen om de meest kritische eisen te ondersteunen. “Dit is waar het aanbod van Pexip binnen de Secure Spaces-sector van pas komt, en waarmee we organisaties kunnen bedienen bij wie de bedrijfscontinuïteit moet worden gewaarborgd. Met daarbij volledige transparantie en controle over vergadergegevens, en die absoluut moeten kunnen vertrouwen op superieure audio en video. Ongeacht de grootte of locatie van de organisatie, Pexip kan worden geconfigureerd om te voldoen aan de interne beveiligingsvereisten van die organisatie.”

Dankzij de flexibele architectuur en implementatiemogelijkheden houden organisaties volledige controle over alle Call Detail Records (CDR) en vergaderdetails, vertelt De Vos, en worden patronen nooit blootgesteld aan derden, waardoor het gemakkelijk is om te voldoen aan regionale vereisten voor gegevensopslag en -doorvoer.

Het is ook essentieel dat organisaties voorbereid zijn op verstoringen van de continuïteit van hun communicatiemiddelen, ook als internet- en mobiele netwerkverbindingen uitvallen. Pexip kan worden ingezet op manieren die het aanzienlijk minder kwetsbaar maken dan andere oplossingen van derden. “Onze oplossing kan on-premise worden gehost en worden geconfigureerd om zonder internetverbinding te werken. On-premise hosting zorgt ervoor dat organisaties kunnen communiceren als een primaire oplossing uitvalt of als de communicatie verloren gaat als gevolg van netwerkstoringen, natuurrampen of digitale aanvallen.”

Video Innovation

Video speelt ook een steeds grotere rol in de communicatie met de consument. Pexip biedt oplossingen waarmee bedrijven traditionele klantcontacten kunnen digitaliseren. “Met Pexip kunnen organisaties API’s gebruiken om aangepaste merkervaringen te bouwen en te integreren met de door hen gekozen technologie en workflows. Hiermee kun je bijvoorbeeld video-enabled consultaties bieden die eenvoudig kunnen worden bijgewoond vanaf elk apparaat of elke locatie. De API’s kunnen worden geïntegreerd met out-of-the-box workflows. We kunnen die verder uitbreiden met bijvoorbeeld een sms-uitnodiging en toegang tot een bedrijfsdirectory. Verder kunnen we allerlei maatwerk leveren met aangepaste apps en integratie met externe controlesystemen voor inbound call management.

Bert de Vos ziet allerlei interessante toepassingen voor zich, waarbij de oplossingen van Pexip een sleutelrol kunnen spelen. “Denk aan patiënten op afstand gespecialiseerde zorg bieden, of koppels helpen hun eerste hypotheek te krijgen via videobankieren. Rechtbanken kunnen virtuele hoorzittingen houden en gezinnen kunnen hun nieuwe keuken comfortabel vanuit huis plannen.” De Vos ziet ook ruimte voor het bieden van essentiële openbare diensten van overheden aan burgers. En natuurlijk veilig en betrouwbaar vergaderen voor directies.

“De video-economie is een blijvertje”, concludeert De Vos. “Bij Pexip kunnen we jouw organisatie helpen het volledige potentieel van videocommunicatie te realiseren.”

Douglas Cheung, verantwoordelijk voor Product Line Management bij Netgear, onderscheidt in het zakelijke segment eindgebruikers met verschillende wensen en eisen. “Het is de partner die hun security, samen met Netgear, mogelijk maakt.”

Security en mobility zijn thema’s die sterk met elkaar samenhangen. Daar spreekt eigenlijk iedereen continu over, zeker toen er massaal thuisgewerkt ging worden. Maar ook door ondernemers die bijvoorbeeld een kapperszaak of café uitbaten. Zowel de thuiswerker, als klanten in een publieke gelegenheid en de bezoekers in een zakelijke omgeving, willen met hun endpoints het internet op. Wifi is dan vaak de technologie onder deze communicatie. Daarnaast maakt iedereen zich terecht zorgen over security. Wifi moet veilig zijn. In zakelijke omgevingen gaat het daarbij vaak om verbindingen tussen endpoints en het LAN. Mijn rol binnen Netgear is vooral de security van dit LAN, dus de netwerkbeveiliging. Ik houd me niet bezig met internet- of cybersecurity.”

Sterke band met partners

“Kijk je naar Netgear, dan kun je zeggen dat we ons in een divisie richten op de consumentenmarkt, dat noemen we de Connected Home Products. Daarnaast is er Netgear SMB, gericht op het midden- en kleinbedrijf. In die markt leunen we zeer op onze partners, en wij niet alleen: ook voor de eindklanten is de IT-dienstverlener van groot belang. Kleinere ondernemingen zijn bezig met hun handel. Veel zzp’ers, ook als ze vanuit huis werken, ook. Die hebben geen ruimte voor een IT-afdeling.

In de praktijk brengen deze bedrijven hun IT onder bij Managed Service Providers. Dat maakt security van belang. Je introduceert immers als kleine onderneming een derde partij, de MSP, om jouw IT-netwerk, dat van levensbelang is voor je onderneming, te managen. Dus de MSP moet security echt goed begrijpen. Als die zegt: “ik manage dit alles voor jou en je klanten, maak je geen zorgen”, dan moet je daarop kunnen vertrouwen.

Het is van belang dat partners bij hun klanten het netwerk opdelen in verschillende zones

Netgear geeft dat vertrouwen. Dat is onderdeel van onze business en van het ontwerp van onze producten. Het gaat om vertrouwen tussen Netgear en onze klanten, dat zijn bijvoorbeeld de MSP’s, maar we willen nadrukkelijk ook het vertrouwen tussen die partners en hun klanten, de eindgebruikers, ondersteunen.”

Drie gebruikerssegmenten

“Je vraagt wat dan die eindklanten voor ondernemingen zijn. Ik onderscheid eigenlijk drie segmenten. Allereerst de Micro­business. Dat kan een café zijn, of een kapperszaak. Of een zzp’er die diensten levert. Zij willen hun schaarse tijd gebruiken om klanten te bedienen, niet om hun wifi te optimaliseren. Dat doet de MSP voor ze. Onze producten voor deze groep gebruikers zijn eenvoudig te gebruiken en betrouwbaar.

De tweede groep end-users bestaat uit thuiswerkende professionals. Dat hoeven niet per se zzp’ers te zijn. Zeker sinds covid werken veel mensen thuis. Ze hebben continu contact met de kantooromgeving. Zij willen niet alleen goed en veilig wifi voor deze zakelijke activiteiten, maar ook voor het wifi-gebruik thuis. Ze willen bijvoorbeeld een Zoom-call kunnen voeren, terwijl de kinderen Netflix kijken.

Qua security betekent dit, dat data niet weg mag lekken. Dat er geen connectie is tussen zakelijk gebruik van het netwerk en persoonlijke activiteiten.

Tot slot onderscheid ik, zeg maar, de ‘echte’ SMB-ondernemingen, die een kantoorruimte hebben op een iets grotere schaal. Meerdere kantoorverdiepingen of een industriële omgeving, bijvoorbeeld.”

Elk segment eigen focus

“Elk van de drie gebruikerssegmenten kiest voor de modernste technologie, maar er is een verschil in focus. De Microbusiness die ik schetste is sterk gericht op het budget, op lage kosten. Het netwerk moet betrouwbaar zijn, stabiel, en groot genoeg om een relatief beperkt aantal klanten veilig van connectie te voorzien. Ze zullen kiezen voor Wifi 6, omdat die technologie toekomstbestendig is, maar ze verlangen wellicht niet de hoogste performance. Dat laatste zien we wel bij thuiswerkende professionals. Juist omdat zij niet alleen veilig en stabiel willen communiceren met collega’s, leveranciers en klanten, maar ook omdat het netwerk tevens voor gaming of streaming wordt gebruikt. Ze willen daarnaast een optimaal bereik in het hele huis. Hun budget kan iets hoger zijn dan bij de Microbusiness. Dit geldt uiteraard ook voor relatief kleine professionele kantooromgevingen: denk aan een advocatenpraktijk, een artsenpost of architectenbureau. Ook zij willen het hele kantoor goed en vooral veilig verbinden.

Security en mobility hangen sterk met elkaar samen

Bij de grotere SMB-ondernemingen is het beeld iets minder helder. Een heel belangrijk element is, dat de oplossing schaalbaar moet zijn. Als een school het wifinetwerk alleen gebruikt voor administratieve processen, dan hoeft de performance niet van het hoogste niveau te zijn. Op het moment dat je het netwerk inzet om tweehonderd leerlingen in het auditorium te laten werken ligt de lat fors hoger. Om bij het voorbeeld van een school te blijven: ook deze organisaties kennen doorgaans een beperkt budget. Ze geven geld uit aan technologie die lang mee zal gaan. Wellicht kopen ze nu nog Wifi 5-apparatuur, maar als Wifi 6 het straks overneemt als dominante technologie, willen ze niet het complete netwerk vervangen. De infrastructuur moet het mogelijk maken toekomstige generaties op te nemen in het netwerk en het moet schaalbaar zijn.”

Gebruik vooral Virtual LAN

“We zagen al bij thuiswerkers dat het netwerk voor verschillende activiteiten wordt gebruikt. Het is van belang dat partners bij hun klanten het netwerk opdelen in verschillende zones, dit in de vorm van Virtual LAN’s. Zo is er bijvoorbeeld een gastennetwerk, gescheiden van het zakelijke netwerk. Ook is het van belang IoT-devices onder te brengen op een separaat Virtual LAN. Al was het maar omdat deze toestellen vaak relatief eenvoudig te hacken zijn en je niet wilt dat criminelen vanuit die IoT-apparaten andere delen van het netwerk bereiken. Tot slot zou je, bijvoorbeeld bij grotere organisaties, nog een VLAN kunnen inrichten voor bepaalde administratieve of financiële processen. Dit maakt een onderneming, van elke omvang, direct een stuk minder kwetsbaar. Uiteraard biedt Netgear zijn partners de mogelijkheid voor remote management van alle locaties en omgevingen met het Netgear Insight-platform. Zo kan de partner nog allerlei extra diensten aanbieden om klanten de ervaring te bieden.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect april 2022]

Lees het artikel hier in PDF