Beheer saai en weinig uitdagend? Niet voor IT Synergy. Door letterlijk frustraties te voorkomen gaan klanten en medewerkers echt van IT-houden, is de missie van oprichter Thijs Mos.
Kun je iets vertellen over het ontstaan van IT Synergy?
“Zolang ik me kan herinneren ben ik al met computers bezig. Toen we vroeger nog vuilnisbakken in de straat hadden, stonden er wel eens computers naast en die nam ik mee naar huis om ze te repareren. Op mijn 17e had ik al mijn eigen ICT-bedrijfje. Als student begon ik met een groepje een onderneming, die we later hebben verkocht. Daarna ging ik zelfstandig verder, maar ontdekte dat het toch leuker is het samen te doen. Ik vroeg Fabian en Wytse erbij als cofounders van dit bedrijf. We hadden ieder zo’n dertig werkplekken in beheer, dus samen waren dat er honderd. En echt, het bedrijf ontstond met het gedachtegoed: samen strijd je sterker dan alleen. Daar komt ook de naam IT Synergy vandaan. Synergy staat echt voor samen. En fast moving forward: vandaag beheren we zo’n 9000 werkplekken.”
Wanneer ben je precies begonnen?
“In 2012. Wij hebben de cloud gelijk omarmd. Wij hadden niet de hele legacy van servers. Dus toen Microsoft 365 kwam, waren we bij de eerste Microsoft 365 partners van Nederland. En we zijn ook een jaar de snelst groeiende Microsoft 365 partner geweest. We hebben wel een datacentrum gehad, maar we wisten dat de cloud van Microsoft echt groot en sterk zou worden. Dus daar hebben we nu duizenden werkplekken en honderden servers draaien.”
Beheer is iets wat je als student naast je studie kon doen. Maar dat betekent nog niet dat daar je toekomst ligt. Wat is er mooi aan beheer?
“Ik vind het superleuk als ICT-omgevingen goed functioneren. Dat gebruikers geen gedoe hebben met updates, printers of software. Eigenlijk ben ik in hart en nieren gewoon een nerdje. Inmiddels hebben we ruim 70 collega’s bij dit bedrijf en nog een aantal andere bedrijven. Dan doe je niet meer alles zelf. Ik ben nu in de toko verantwoordelijk voor de sales.”
Is het altijd bij beheer gebleven?
“Nou, we doen dus echt het hele spectrum. Van printers, wifi en het beheren van computers, tot het bouwen van serverparken en de cloud. Wij zijn echt een managed service provider. We leveren ook telefonie. We hebben wel uitstapjes gemaakt, maar dat hebben we later afgesplitst. Ik geloof dat je in een bedrijf focus moet aanbrengen.”
Wat is de missie van het bedrijf?
“Wij zeggen altijd: we enable people to love IT. Ik geef een voorbeeld. Veel bedrijven laten jouw wachtwoord verlopen, bijvoorbeeld op een vrijdag. Dus tot maandagochtend kun je dan niet inloggen. Wij doen het anders. Op woensdag, donderdag en vrijdag bellen we proactief medewerkers als we weten dat hun wachtwoord verloopt. Dan leggen we uit waarom een wachtwoord verloopt en hoe ze een nieuw wachtwoord instellen. We vragen wat ze het weekend gaan doen, we geven aandacht. Dat zien we terug in de tevredenheid van onze eigen mensen en van de gebruikers.”
Hoe kom je aan personeel?
“We investeren veel in onze website en dat levert best een grote stroom reacties op. Maar ik denk dat het onze eigen ambassadeurs, de collega’s, zijn die een grote rol spelen. Wij pamperen onze mensen. Dat doen we met leuke uitjes, met opleidingsprogramma’s en met de beste werkplekken. Je kunt hier werken wanneer en waar je wilt, en we kennen onbeperkt verlof. Maar het is hier niet vrijheid blijheid. Het is wel performen. Als je hier terechtkomt, dan kom je op Champions League-level terecht. En ik verwacht dat de mensen die hier werken altijd willen trainen en altijd willen spelen.”
Wat is de gemiddelde leeftijd van het team?
“Ik denk een jaar of 34. Dus dat is jong, maar ook weer niet te jong. Je moet immers wel een gesprekspartner zijn voor de klanten.”
Gaat AI de rol van beheer overnemen?
“Ik denk dat ongeveer 20% van de tijd die mensen besteden aan hun werk geautomatiseerd kan worden met AI. En wel binnen nu en een jaar. Denk aan administratieve ellende of het beantwoorden van saaie e-mails. We zijn er zelf ook mee bezig. Zoals bij het automatisch uitwerken van gesprekken.”
Wat gebeurt er nog meer in de markt?
“Er zijn veel overnames. Daardoor denk ik dat nog veel klanten zullen overstappen van IT-dienstverlener. Er zijn echt maar een paar partijen die die mergers en acquisitions zo goed doen dat het niet leidt tot frustratie…”
…bij zowel de klanten als de medewerkers.
“Precies. En wat dat betreft zie ik onrust in de markt. Wat ik wil meegeven aan ondernemers is daarom: blijf investeren in je eigen mensen en in je eigen innovatie. Want dat is uiteindelijk de lange termijn die je voor ogen moet hebben.” ◾