In onze rubriek ‘Het meest opvallende nieuws’ volgt een prominent in de markt een week lang intensief de berichtgeving op ChannelConnect.nl. Hij of zij selecteert een bericht dat opviel en geeft er een korte reactie op.

Erik Vink, Senior Manager Alliance & Channels Benelux bij ServiceNow, las met veel interesse het bericht dat Google de inruiloptie voor zijn Chromebooks in Nederland zal gaan aanbieden. “We hebben met zijn allen in de IT-sector de verantwoordelijkheid te kijken wat de impact van onze producten en diensten is op het milieu,” legt Vink uit. “Het feit dat ook een bedrijf als Google hieraan vormgeeft, door de levensduur van de producten te verlengen, vind ik een mooi gegeven. Op die manier lever je als vendor niet alleen producten, maar heb je ook oog voor de impact op de omgeving.”

Eigen invulling aan ESG-beleid

Vink plaatst het bericht graag in een breder kader, door de link te leggen met ESG, de afkorting voor Environmental, Social & Governance. “Iedereen geeft hier op dit moment nog een eigen invulling aan, en ook ServiceNow is er nadrukkelijk mee bezig.”

Het is duidelijk dat de ‘E’ van Environmental in ESG voor een leverancier van SaaS-diensten een andere lading heeft dan voor een fabrikant van hardware. “Onze technologie komt samen op de platforms van de clouddiensten,” legt Vink uit, die eraan toevoegt dat environment ook tot uitdrukking komt in de kijken naar de risico’s voor een organisatie en hoe je die kunt minimaliseren.

Inclusieve onderneming

Vink gaat uitgebreid in op de sociale dimensie van ESG. “Een belangrijk aspect voor ons is daarbij het sturen op inclusiviteit.” ServiceNow is ervan overtuigd dat inclusieve teams beter functioneren. “We willen die inclusiviteit ook nadrukkelijk als organisatie uitstralen. Net als het gedachtengoed dat eraan ten grondslag ligt. Ons personeelsbeleid is er ook op gefundeerd.”

Dit geldt overigens voor functies op elk niveau van de organisatie tot en met de board of directors, geeft Vink aan. “En daar rapporteren we ook over, dus daarmee maken we ook de link met de Governance in het begrip ESG.”

ESG-rapportage publiceren

Ook de manier waarop ServiceNow met de belastingafdrachten omgaat valt daaronder. “Daar communiceren we open over, in onze ESG-rapportage.” Een dergelijk openbaar document wordt overigens steeds vaker door klanten verlangd. “In die rapportages maken we duidelijk hoe we ESG een gezicht geven.”

Trust stelt Jeroen Hoogland aan als nieuwe CEO van het bedrijf vanaf 1 december. Samen met Allard Boer (CFO), Martijn Lutgerink (CCO) en Dorothee de Backer (Head of Product) maakt hij nu als CEO de raad van bestuur compleet.

Hoogland bekleedde eerder functies bij bedrijven als Philips en GP Industries en brengt daardoor meer dan 25 jaar ervaring in de consumentenelektronica met zich mee in zijn nieuwe functie bij Trust. Hoogland werkte in Hong Kong en Stockholm, zowel in de premium als value-for-money markt, waardoor de nieuwe CEO internationaal commercieel perspectief biedt voor Trust.

“Ik kijk ernaar uit te bouwen aan één Trust-teamgeest en nieuwe mogelijkheden te definiëren om Trust te laten groeien”, aldus Hoogland. “Trust heeft een rijke geschiedenis waar we trots op kunnen zijn, en ik kijk ernaar uit om samen met het Trust-team te werken aan een geweldige toekomst voor het bedrijf.”

Een kans voor Managed Service Providers (MSP’s) biedt de overgang van het monitoren van IT-omgevingen naar het bieden van echte ‘waarneembaarheid’. Gartner voorziet een sterke groei in de vraag naar deze diensten.

De moderne IT-infrastructuur maakt het lastig voor MSP’s om monitoring en systeembewaking op te zetten.  Monitoring is het bekende proces van gegevens verzamelen over de actuele werking van de stack. Denk daarbij aan sensorgegevens, data over het energiegebruik en de prestaties van een omgeving en  foutmeldingen. MSP’s vergelijken die informatie vergeleken met drempelwaarden: als, bijvoorbeeld, de verwerkingssnelheid onder een bepaalde grens komt, moet de MSP ingrijpen.

Nieuwe observatietechnieken

Monitoring is effectief in een stabiele omgeving. Daar zijn de belangrijkste prestatiegegevens van de systemen eenvoudig vast te stellen en kan abnormaal gedrag eenvoudig worden geconstateerd. Toen ondernemingen nog voornamelijk gebruik maakten van hun eigen hardware was monitoring een geschikt voor het beheer.
De komst van cloud-omgevingen en de enorme groei aan data als gevolg van digitale transformatie en IoT leidde tot een situatie waarin monitoring niet langer een effectieve aanpak is. Er is een andere strategie nodig om de prestaties van de IT-omgeving op niveau te houden. Gartner verwacht dat in 2024 30% van de bedrijven met cloud-gebaseerde architecturen gebruik zullen maken van nieuwe observatietechnieken.

Blinke vlekken zonder waarneembaarheid

Daarmee geeft het onderzoeksinstituut aan dat bekende praktijken niet langer volstaan. Sterker nog: wanneer het IT-beheer uitsluitend vertrouwt op traditionele monitoringtools, kan een gebrek aan zichtbaarheid voor problemen zorgen. De huidige complexe omgevingen leiden dan tot blinde vlekken. Daarom raadt Gartner aan  monitoring te vervangen door ‘observability’. In goed Nederlands: waarneembaarheid.

Waarneembaarheid bestaat al langer in de meet- en regeltechniek. Het gaat erom de interne toestanden van één systeem af te leiden uit kennis van de prestaties van systemen in de directe omgeving. Je leidt wat je niet weet, af uit wat je wel weet. Vergelijk het met astronomen die een zwart gat ontdekken. Het zwarte gat is zelf niet zichtbaar, maar af te leiden uit gegevens van sterren in de buurt.

Data verzamelen

In de prakijtk moeten beheerders om tot waarneembaarheid te komen data uit alle systemen verzamelen in één opslag- en analysesysteem, dat werkt met AI om tot heldere interpretaties te komen. Voor MSP’s komt dit neer op een uitbreiding van de traditionele monitoringtaken.
De uitdaging bij het implementeren van waarneembaarheid ligt in het enorme volume aan data. Dit naast de snelheid waarmee die gegenereerd worden. Het vereist veel rekenkracht om de data realtime te analyseren en te begrijpen.

Platforms op de markt

De gemiddelde MSP heeft al ervaring met het beheren van IT-omgevingen. De reseller kan Oberservability-diensten opzetten op basis van platforms die nu op de markt komen. MSP’s hebben deze omgevingen nodig om de enorme hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen te verwerken en die gegevens te onderwerpen aan analyse.

Hoe meer gegevens een observatieplatform waarvan de MSP gebruik maakt, verzamelt, hoe nauwkeuriger de inzichten worden. Omgevingen zullen op termijn alleen maar complexer worden, zeker nu organisaties steeds vaker kiezen voor multicloud-omgevingen, en dat voorlopig nog willen combineren met on-premise diensten en hardware. Dit biedt MSP’s een prachtige positie om zich in deze nieuwe vorm van systeembewaking te specialiseren.

De vorig jaar gefuseerde SAP-partners Anrova Solutions en Domani Business Solutions nemen de in Dordrecht gevestigde SAP-specialist Zeibur over.

De nieuw ontstane organisatie telt een 100-tal medewerkers en heeft vestigingen in Lier, Harelbeke, Braine-l’Alleud, Venlo en Dordrecht.

Kris Adriaenssens, CEO Anrova Solutions/Domani Business Solutions: “De schaalvergroting die door deze acquisitie ontstaat, biedt ons de gelegenheid het volledige SAP Intelligent Enterprise aanbod aan te reiken aan ondernemers in het MKB en ons te positioneren als partner gedurende het volledige digitale transformatie traject van een onderneming.”

Maurits Zeinstra en Frank van Burik, general managers van Zeibur: “Deze ontwikkeling komt vooral onze klanten ten goede. Klanten van Zeibur kunnen voortaan rekenen op een partner met brede aanwezigheid in de Benelux.”

26 procent van de Nederlandse IT’ers doet tijdens een werkdag een powernap, tegenover slechts tien procent van hun collega’s op andere afdelingen. Dit blijkt uit een onderzoek van IT consultancybedrijf Devoteam.

In het onderzoek zijn 750 professionals van IT- en andere afdelingen gevraagd naar onderwerpen als fysieke en mentale gezondheid en het bijhouden van hun kennisniveau.

Het onderzoek laat ook zien dat bijna de helft van de Nederlandse IT-professionals (45%) een grote werkdruk ervaart en ruim een kwart (28%) heeft daardoor moeite om werk en privé gescheiden te houden. Een op de vijf zegt zich verplicht te voelen om vrije tijd op te offeren voor werk. Kantoorpersoneel dat niet werkzaam is in de IT ervaart die verplichting bij een gelijke werkdruk een stuk minder. Slechts 13 procent van hen voelt zich genoodzaakt om in privétijd te werken.

Gezondheid is voor Nederlandse IT’ers een belangrijk thema, zo blijkt uit het onderzoek. In vergelijking met andere collega’s, zijn zij opvallend vaker met voeding en hun lichaam bezig. Ruim een kwart (26%) geeft aan diverse diëten te proberen tegenover slechts 16 procent van ander kantoorpersoneel. Daarnaast is een dubbel aantal IT’ers vegetarisch of zelfs volledig veganistisch.

Opvallend is dat 15 procent van de IT’ers aangeeft dat de aard van de werkzaamheden fysiek zwaar voor hen is, waar dat voor ander kantoorpersoneel slechts bij één op de tien het geval. Ook mentaal staan IT’ers sterk: bijna 11 procent van alle IT-specialisten is wel eens op retraite geweest, een afzondering voor spiritueel zelfonderzoek en geestelijke oefening. Dat wijkt flink af van hun collega’s van andere afdelingen waar slechts vijf procent aangeeft dit wel eens gedaan te hebben.

IT-dienstverlener CTS en serviceprovider Sparkle slaan de handen ineen. Met de samenwerking zorgen de partijen voor een versnelde cloudadoptie in de Nederlandse onderzoeks- en onderwijssector, bij onder andere universiteiten, hogescholen en Universitair Medische Centra.

De samenwerking vindt plaats binnen de Open Clouds for Research Environments (OCRE), een initiatief dat de digitalisering van Europese universiteiten en onderzoekscentra en de adoptie van cloudsystemen wil versnellen.

Sparkle zal via SURF, een samenwerkingsverband van Nederlandse universiteiten, hogescholen, UMC’s, onderzoeksinstellingen en mbo-instellingen die gezamenlijk investeren in ICT-innovatie, Google Cloud-diensten aanbieden. CTS levert daarbij de professional services, zoals de migratie en het inrichten van een landing zone, om daarmee de instellingen tijdens hun hele cloudtraject te ondersteunen.

De samenwerking tussen CTS en Sparkle is voor de komende drie jaar verzegeld en de eerste gesprekken met potentiële klanten worden gevoerd. Vanuit beide bedrijven kunnen er klanten worden aangeleverd, waar CTS en Sparkle samen voor aan de slag gaan.

Marcel Stolk, Country Manager Nederland van CTS: “We zijn erg blij met de samenwerking met Sparkle, omdat we onderzoeksinstellingen zo kennis kunnen laten maken met de voordelen van Google Cloud. Van oudsher kiezen zij vaak voor Amazon of Microsoft, maar Google Cloud is bij uitstek geschikt voor deze bedrijven. Deze cloud is namelijk ontzettend sterk in het interpreteren, analyseren, visualiseren en beveiligen van data.”

Lexmark stelt Melanie Hudson per 1 december aan als senior vice president en chief commercial officer. Zij wordt lid van Lexmarks directieteam en rapporteert rechtstreeks aan Allen Waugerman, president en CEO van Lexmark. Thomas Valjak volgt Hudson op als Lexmark vice president en general manager EMEA, eveneens per 1 december. 

Hudson zal verantwoordelijk zijn voor de wereldwijde commerciële organisatie van Lexmark. Hudson werkt sinds 1994 bij Lexmark en heeft uitgebreide ervaring opgedaan binnen het bedrijf en over de hele wereld. Meest recent was ze vice president en general manager, Lexmark EMEA, met als standplaats Genève. In eerdere functies was ze onder meer president van Lexmark Canada en vice president van Lexmark Global Services.

Valjak, die Hudson opvolgt, maakt momenteel deel uit van het EMEA-leiderschapsteam als vice president sales voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarvoor was hij vice president voor channel EMEA bij Lexmark. Hij trad in 2019 bij Lexmark in dienst en heeft meer dan 20 jaar ervaring in de printsector.

Hudson volgt Brock Saladin op, die na 25 jaar bij Lexmark met pensioen gaat. In zijn zes jaar als senior vice president en chief commercial officer leidde Saladin de go-to-market strategie van Lexmark.

Sophus heeft nieuwe functies aan de Sophos Firewall toegevoegd gericht op edge computing en gedistribueerde bedrijven. Sophos Firewall heeft optimalisaties voor de inspectie van versleuteld verkeer, dynamische verkeersroutering voor IPv6, load balancing met SD-WAN en integratie met Microsoft Azure Active Directory.

Sophos Firewall is verkrijgbaar via het wereldwijde kanaal van partners en MSP’s van Sophos en wordt beheerd in het cloudplatform Sophos Central.

In onze rubriek ‘Het meest opvallende nieuws’ volgt een prominent in de markt een week lang intensief de berichtgeving op ChannelConnect.nl. Hij of zij selecteert een bericht dat opviel en geeft er een reactie op.

Yvonne Beumer, Chief Technology Officer bij CTS, kiest deze week het artikel over de vermelding van het woord ‘cyberschaamte’ in de nieuwe editie van het Nederlandse cybersecuritywoordenboek.

Cyberschaamte is verkozen tot het Cybersecuritywoord van het Jaar tijdens de Europese Cybersecuritymaand afgelopen oktober. Naar eigen zeggen wil de Cybersecurity Alliantie met deze verkiezingen het gesprek aangaan over de onterechte schaamte die men voelt na een cyberincident. Mensen generen zich vaak en schuiven een cyberaanval onder het tapijt in plaats van hulp te zoeken. Door bewustwording rondom dit fenomeen wil de organisatie problemen zoals ransomware sneller aanpakken.

Lippen stijf op elkaar

Het nieuwsbericht viel Beumer meteen op. Cyberschaamte komt haar namelijk ook bekend voor. Gelukkig niet uit eigen ervaring, maar het is een fenomeen dat zij regelmatig in de markt ziet. Waar het woord in deze verkiezingen gaat over de schaamte die je bijvoorbeeld voelt als je als medewerker op een phishinglink hebt geklikt, ziet Beumer ook regelmatig schaamte bij de bedrijfstop of IT-afdeling van bedrijven die slachtoffer zijn van een cyberaanval.

Die schaamte heeft als gevolg dat iedereen zijn lippen stijf op elkaar houdt. Bedrijven die niet open zijn over wat hen overkomen is of IT-afdelingen die geen uitleg bieden aan de rest van het bedrijf. Allemaal het resultaat van die schaamte. En dat is waar het volgens Beumer misgaat.

Openheid het beste wapen

Want zo lang niemand deelt welke fouten gemaakt zijn, kan men ook niet van elkaar leren, aldus Beumer. Afgelopen decennium heeft het Nederlandse bedrijfsleven door schade en schande kennisgemaakt met de risico’s van IT. Cyberaanvallen in de vorm van phishingmails en ransomware veroorzaakten datalekken en reputatieschade bij tientallen bedrijven. En nog steeds. Het tempo waarop cybercriminelen zich ontwikkelen is niet bij te benen. Daarbij is cybersecurity ook nog eens ontzettend complex: er is flink wat expertise nodig om een gedegen cybersecuritybeleid te hanteren.

Die expertise is er inmiddels bij de meeste IT-professionals, maar nog lang niet bij de rest van de medewerkers van het bedrijf. Veel medewerkers zitten nu in de fase ‘onbewust onbekwaam’. Zij weten niet goed hoe een gedegen cybersecuritybeleid werkt en wat daar het nut van is. Laat staan dat zij weten welk risico zij lopen. Waardoor het risico op een cyberaanval alleen maar groter wordt.

Willen we dat een halt toeroepen, dan hebben we volgens Beumer openheid nodig. Bedrijven zullen openlijk moeten communiceren dat hen iets is overkomen en ze zullen aan hun medewerkers moeten laten zien hoe dit gebeurd is, zodat zij weer zien welk gevaar op de loer ligt en hoe ze dit een volgende keer kunnen voorkomen. Op die manier maken we van openheid het beste wapen tegen cyberaanvallen.

Het kan iedereen overkomen

Beumer kan de verkiezing en de bekroning van het woord ‘cyberschaamte’ tot het Cybersecuritywoord van het Jaar alleen maar toejuichen. Al hoopt ze dat we het woord over een jaar of drie toch wel uit het lijstje kunnen schrappen. Niet omdat het een slecht woord is, maar omdat het hopelijk niet meer nodig is. Er is immers niets om je voor te schamen als je slachtoffer bent van een cyberaanval: het kan iedereen overkomen.

Printerleverancier HP introduceert HP+ en Instant Ink voor het mkb. HP+ is een platform waarmee printers op afstand kunnen worden beheerd en beveiligd. Instant Ink is een abonnement op inkten en toners. HP+ en Instant Ink waren al beschikbaar voor de consument, maar de propositie wordt nu uitgebreid naar het mkb.

Volgens HP vertrouwt nog steeds 8o% van de kleine bedrijven op het printen van hardcopies. Maar een groot deel heeft geen tijd voor goed printerbeheer. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van HP. Een kwart van de werkende Nederlanders heeft thuis de beschikking over een werkprinter voor zakelijk gebruik, daarnaast heeft 54% de beschikking over een eigen printer thuis. Driekwart hecht veel waarde aan het goed updaten van de printer, 60% geeft aan het belangrijk te vinden dat de printer goed beveiligd is. Het automatisch aanvullen van de inktvoorraad (30%) en het aanbieden van een thuisprinter (33%) is voor een derde van de werkende Nederlanders een goede manier om hen beter te ondersteunen op het gebied van thuis printen. Daarnaast worden werknemers die thuis printen graag ondersteund op het gebied van draadloos printen (28%), en automatische updates (19%).

HP+ biedt een dashboard waarmee een bedrijf de printers kan beheren, ook als deze bij medewerkers thuis staan. HP monitort deze printers voor eventuele beveiligingsproblemen en zorgt voor automatische updates. HP+ en Instant Ink werken nauw samen. De inkt-abonnementsdienst levert toners en inkten automatisch wanneer dit nodig is. Alle leveringen komen op een geconsolideerde factuur.

Tegelijk met HP+ introduceert HP twee nieuwe printers, de HP LaserJet Pro 3000 en 4000, met ingebouwde ondersteuning voor het platform. Belangrijk is wel dat deze printers alleen werken met originele toners van HP, dus een Instant Ink-abonnement is niet verplicht, maar levert uiteindelijk wel kostenbesparingen op.