ICT is op kantoor een eerste levensbehoefte. Als het internet niet werkt of de printer vastloopt, heeft dat direct invloed op de productiviteit. Maar er zijn ook sluimerende ICT-problemen die uiteindelijk minstens zo vervelend zijn. Wat zijn de meest voorkomende ICT-problemen en wat kun je als msp doen om je klanten weer up & running te krijgen?
1. Internet werkt niet
Iedereen kent de frustratie van een uitvallende internetverbinding. Plotseling kunnen medewerkers een groot deel van hun werk niet meer doen en het resetten van de apparatuur biedt geen soelaas. Dit probleem kent allerlei varianten: van een signaal dat compleet wegvalt tot langzaam of labiel internet. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het wegvallen van de verbinding. Soms is er een externe oorzaak, zoals graafwerkzaamheden, maar meestal is er een probleem met wifi-accesspoints, firewalls, switches of andere netwerkapparatuur. Je kunt je klant helpen door het complete bedrijfspand in kaart te brengen en de wifi-sterkte op iedere locatie te meten en de dekking in het hele bedrijfspand te verbeteren. Help je klant daarnaast met het up-to-date houden van de hardware en vervang deze op tijd.
2. De computer of printer werkt niet naar behoren
Computers die vastlopen of steeds trager functioneren of een printer die het plotseling niet doet, vroeger was het een van de meest voorkomende ICT-problemen. Het komt nu minder vaak voor dan jaren geleden maar evengoed gebeurt het nog wel eens, met alle frustratie van dien. Vaak kan de interne ICT-beheerder het oplossen, maar externe support kan een bedrijf tijd – en uiteindelijk geld – besparen. Als msp kun je net die support bieden die intern niet beschikbaar is, inclusief analyse van het probleem en de oplossing of vervanging van apparatuur als dat echt nodig is.
3. De helpdesk is onbereikbaar
Dat mensen vaak liever uren van hun tijd besteden om een probleem zelf op te lossen dan de helpdesk te bellen, zegt genoeg. Helpdesks hebben niet bepaald de reputatie dat ze zaken snel en adequaat oplossen. Een professionele servicedesk die altijd bereikbaar is, is dan ook hard nodig. Bij voorkeur hebben bedrijven bij zo’n servicedesk een vaste contactpersoon of een eigen team met kennis van ICT én van de klant.
4. Niemand weet hoe het met de security is gesteld
Iedereen is zich inmiddels bewust van de risico’s op ransomware, malware, phishing en andere vormen van cyberaanvallen. Toch hebben veel mkb-bedrijven hun security nog niet goed op orde of, nog erger, weten ze niet precies hoe de zaken ervoor staan. Goede security begint met het regelmatig updaten van alle software, netwerkapparatuur en mobiele devices. Daarnaast is het cruciaal om alle endpoints te beveiligen, antivirus- en antimalware-software te gebruiken en te updaten en meerfactor-authenticatie verplicht te stellen. Ook bewustwording van medewerkers op het gebied van security is een taak waar je als msp je klanten bij kunt helpen.
5. ICT-afdeling loopt achter de feiten aan
Cloud, security, data, wet- en regelgeving… Met de enorme snelheid waarmee het ICT-landschap zich ontwikkelt, kan het lastig zijn om alles bij te houden, en dat geldt zeker voor de (vaak enige) ICT-beheerder van een mkb-bedrijf. Als msp heb je actuele ICT-kennis die je klant mist en kun je zorgen dat je klant ook up-to-date blijft. Bijvoorbeeld door orde te scheppen in het grote aanbod van certificaten en trainingen en door zelf trainingen aan te bieden.
6. We hebben geen back-up gedraaid en zijn gegevens kwijt
Een van de meest voorkomende ICT-problemen is het kwijtraken van data en documenten. Een adequaat back-up en herstelproces is voor iedere mkb-onderneming bittere noodzaak. Dat is de enige manier om het verlies van gegevens te voorkomen en de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Als msp kun je je klanten helpen bij het opzetten van een back-up- en herstelplan dat past bij de specifieke behoeften van je klant. Het testen van het herstelproces is daar een niet te verwaarlozen onderdeel van. Het is essentieel om de data op verschillende fysieke locaties op te slaan in goed beveiligde en gecertificeerde datacenters.
7. We zijn te veel tijd kwijt aan onze ICT
Een msp is de ideale oplossing voor mkb-bedrijven die hun ICT-beheer niet meer in eigen hand willen of kunnen houden. Zo houden de bedrijven hun handen vrij voor het dagelijkse werk. Als ze alsnog te veel tijd kwijt zijn met hun ICT-taken, zul je als msp een tandje bij moeten zetten. Je biedt echt toegevoegde waarde door goede afspraken te maken en die ook na te komen, maar ook door zo veel mogelijk ICT-taken te automatiseren, bijvoorbeeld het instellen van een nieuwe werkplek inclusief de juiste toegang tot bestanden, data en randapparatuur.