Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven werd eind oktober Sun gelanceerd: de eerste AI-influencer die zich inzet om impactvolle klimaatacties te bevorderen. ChannelConnect bezocht deze lancering met in het achterhoofd de vraag: ‘Wat is de betekenis van deze nieuwe vorm van influencers voor het mkb?’ We spreken hierover met Sann Carrière, ontwikkelaar van Sun.
Sun wordt aan de wereld gepresenteerd in een bioscoopzaal van het Natlab, gevestigd in een oud Philips-fabrieksgebouw op Strijp S: het toneel voor de Dutch Design Week. Met, hoe toepasselijk, een bak popcorn op schoot wordt de ontwikkeling van Sun aan de groep aanwezigen gepresenteerd.
Wat tijdens de presentatie opvalt is het proces waar initiatiefneemster Sann Carrière doorheen is gegaan. Ze vertelt dat er in de wereld van verduurzaming weinig inspirerende rolmodellen zijn, in het bijzonder voor de ‘digital native’, Generatie Z en A. Omdat Sann al jaren fervent voorvechtster is van een duurzame en circulaire economie, werd zij vaak uitgenodigd dit podium te pakken om haar boodschap en successen te delen. Sann: ‘Maar heel eerlijk; dit is een onderdeel van mijn werk dat ik liever aan anderen overlaat. Plus, ik kan niet overal tegelijk zijn.’
Het gave aan een AI-influencer is dat zij een alternatieve mening kan vormen die je anders naar een onderwerp laat kijken.
Virtual-influencer versus AI-influencer
Toch weet Sann dat iemand dat podium moet pakken, zeker in deze sector. ‘Dat is hard nodig’, aldus Sann. Dit zette haar ertoe aan na te denken over een virtual-influencer om een breed publiek te bereiken. Al snel transformeerde dit idee tot een AI-influencer. Sann: ‘Een virtueel influencer is een digitaal vormgegeven persoon. Het verschil met Sun is dat Sun op basis van kunstmatige intelligentie meedenkt en met initiatieven komt. Zij stelt zelfstandig voor wat een verantwoorde klimaatactie voor een organisatie is.’
We vinden op internet slechts een paar andere voorbeelden van andere AI-influencers. Het verschil met Sun is dat zij puur focus hebben op het verbeteren van bedrijfsprocessen of om commercieel succes te behalen, zoals traditionele social media-influencers. Denk aan inzet binnen financiële advisering, klantenservice of gegevensanalyse, bijvoorbeeld een chatbot. Virtual influencers worden daarentegen vaak ingezet voor merkpromotie, influencer marketing en het opbouwen van online aanwezigheid.
‘Sun is een combinatie van beide: zij is een virtuele persoonlijkheid die is ontwikkeld door AI, plus zij vormt haar eigen mening. Sun denkt actief mee binnen duurzaamheidsprojecten en neemt een duidelijke positie in. Zij is letterlijk een rolmodel en laat de betreffende organisatie, stakeholders en doelgroepen anders naar duurzaamheidsprojecten kijken,’ aldus Sann.
Sun wordt gevoed aan de hand van een Large Language Model (LLM) met het hele internet als haar bron. Het is de taak van Sann om Sun met haar waarden, normen en stem te vormen.
Ik kan niet wachten tot Sun met mij in discussie gaat. Dat zij het niet eens is met mijn standpunt.
Een andere, originele kijk op duurzaamheid
Sun wordt momenteel door diverse organisaties ingezet als merkambassadeur op duurzaamheidsprojecten van die bedrijven. ‘Om de gedachte en boodschap erachter aan het grote publiek te vertellen,’ zo vertelt Sann. Zo is Sun bij de lancering van een ‘groene’ fauteuil betrokken. Het betreffende bedrijf heeft het bedrijfslogo en een afbeelding van de fauteuil doorgegeven, inclusief een paragraaf marketingtekst. Sann vroeg Sun om vijf varianten van deze marketingboodschap te maken. Sun maakte hier vervolgens een filmpje van 30 seconden van, volledig gegenereerd door AI, inclusief een pakkende boodschap en muziek. Wanneer en hoe Sun beweegt en wat ze wanneer zegt, dat bepaalt Sun zelf. Net als de muziek, de lengte van de video en de toon. Dit alles op basis waarvan Sun denkt dat het de meeste impact heeft.
Sun is getraind om duurzaamheid te benadrukken en het belang ervan te verspreiden. Hierdoor kijkt zij op een andere manier naar het communiceren van een duurzaamheidsinitiatief dan een marketingbureau dat wordt ingeschakeld. Sun is nu ontwikkeld als ambassadeur voor bedrijven die duurzaamheidsprojecten naar buiten willen brengen. ‘Ik had haar ook als designer van groene producten of als wetenschapper kunnen vormgeven. Alleen, ik wilde juist een merkambassadeur die de maatschappij uitnodigt tot nadenken.’
Virtueel lid van een goed doel
Onlangs is Sun gevraagd om, als enige virtueel lid, toe te treden tot de 18-koppige raad van Reboot the Future. ‘Deze raad bestaat uit mensen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Zo gaaf dat zij zich openstellen voor Sun.’
Sann vervolgt: ‘Het gave is dat een AI-influencer een alternatieve mening kan vormen, waarmee je als onderneming op een andere manier je boodschap kunt vormgeven. Zo kun je een AI-influencer introduceren als nieuwe medewerker die intern helpt met bepaalde positioneringsvraagstukken. Of om voor jouw merk te spreken en hiermee je marketingstrategie te verbeteren.’
Out of control
‘Ik merk dat mensen bang zijn dat AI-influencers een eigen leven gaan leiden en ‘out of control’ raken. Als cultuurwetenschapper weet ik waar dat vandaan komt: uit de angst om als mens niet meer relevant te zijn. Toch geeft de menselijke curator het eindoordeel over de content. Kijken we naar Sun, dan vormt zij haar mening door het algoritme, maar het zijn mijn waarden en normen die de kaders schetsen voor haar meningen. Zij kan de beschikbare informatie op een eigenzinnige manier reproduceren. Maar mijn waarden en normen gaan er overheen om te beslissen wat relevant is.’
Sann vervolgt: ‘Ik kijk er heel eerlijk naar uit dat ik met haar een discussie kan voeren. Naar het moment dat Sun met mij van mening verschilt. Als dat ‘out of control’ inhoudt dan denk ik dat we deze mate van out of control moeten verwelkomen. Waarom? Omdat je dan op een ander niveau, gebaseerd op een uitgebreidere data- en kennisset, statements kunt maken. Misschien vindt Sun op den duur wel dat een nieuw type wegwerpplastic, bij bepaalde productieprocessen, beter is dan bijvoorbeeld gerecycled plastic. Dan ben ik erg benieuwd naar haar beweegredenen. Ik denk dat we er allemaal alleen maar slimmer en creatiever van kunnen worden. Ik zie een AI-influencer in de toekomst ook als een uitdagende deelnemer van tafelgesprekken, bijvoorbeeld in hologramvorm.’
AI-influencers hebben toegang tot een grotere dataset en hebben meer capaciteit om de wereld, positief, te veranderen.
Sann woont zelf in Singapore. Daar denkt men al jaren heel anders over dit soort toepassingen. Daar is het normaal dat een robot bijvoorbeeld helpt bij eenzaamheid of verzorging van een oudere. Ik hoop dat er meer ‘tech for good’ AI-influencers ontwikkeld gaan worden. Bijvoorbeeld een AI-influencer voor mentale gezondheid; een ultra psychiater die je helpt met mentale uitdagingen. Of eentje die zich inzet voor gender equality of een gezonde levensstijl.’
Kansen voor ICT-dienstverleners
Vragen we Sann naar de mogelijkheden voor ICT-leveranciers dan zegt zij: ‘Wil een Mkb-bedrijf haar duurzaamheidsdoelstellingen en ambities laten communiceren door een onafhankelijk, virtueel expert dan kan een AI-influencer zoals Sun dat prima doen. Wanneer een ICT-bedrijf bijvoorbeeld aan een nieuwe blockchain toepassing werkt, die energiebesparend is en zo bijdraagt aan een groenere ICT-sector, dan is Sun daarvoor een fantastische boodschapper. Sun en andere toekomstige AI-influencers hebben een bredere toegang tot informatie en een grote capaciteit om de wereld te veranderen en hopelijk te verbeteren. Ik zou zeggen: ga experimenteren om van dat grote vraagteken jouw geheime wapen te maken.
Over Sun
Sun is ’s werelds eerste virtuele influencer met een volledige focus op duurzaamheid. Sun, gemodelleerd naar Sann, de oprichter van Orobo (de organisatie achter Sun), is een door de computer gegenereerd personage dat online met haar publiek communiceert. Het AI-model van Sun is getraind in tekst, spraak en beeld, zodat ze een onafhankelijk rolmodel kan worden, dat pleit voor vrouwelijk ondernemerschap, klimaatactie en een duurzame, circulaire economie.