ChatGPT heeft laten zien wat er mogelijk is met kunstmatige intelligentie (AI). Het is dan ook niet verrassend dat AI in allerlei applicaties voor productiviteit wordt gebruikt zoals Microsoft Office, Google Workspaces, LinkedIn en Salesforce. Wat kan die nieuwe technologie en wat moet je als msp weten om je klanten te kunnen adviseren?
Nog nooit had een app in zo korte tijd zo veel gebruikers als ChatGPT. De hele wereld heeft de tool kunnen gebruiken, om te testen wat het chatprogramma allemaal kan (en wat niet). Marketingafdelingen, copywriters en andere mensen die regelmatig teksten moeten schrijven, gebruiken ChatGPT inmiddels ook voor serieuze doeleinden: de opzet voor een artikel schrijven, ideeën genereren of helpen bij posts op social media. Hoe handig zou het zijn als je dit soort functionaliteit ook kunt gebruiken in applicaties waar je dagelijks mee werkt? Zo ongeveer alle grote fabrikanten haasten zich nu om hun AI-plannen met de wereld te delen.
Microsoft: Copilot als AI-hulp in Office
Dat Office wordt voorzien van AI-functionaliteit, is geen grote verrassing. Het is voor veel organisaties hét pakket waar medewerkers niet zonder kunnen. Bovendien is Microsoft mede-eigenaar van OpenAI, dat ChatGPT ontwikkelde. Ergens komende zomer moet de virtuele assistent, die vanuit iedere Office-applicatie is aan te roepen, beschikbaar zijn voor het grote publiek. Op dit moment wordt Copilot getest onder een selecte groep gebruikers.
Een paar taken waarmee Copilot het werk eenvoudiger maakt.
- Tekst in Word samenvatten of herschrijven of complete documenten schrijven op basis van input.
- Op basis van spreektaal een PowerPoint-presentatie ontwerpen en aanpassen.
- Bewerkingen in Excel uitvoeren zonder ingewikkelde opdrachten of formules, bijvoorbeeld draaitabellen maken.
- E-mails schrijven in Outlook in de gewenste vorm, tone-of-voice en lengte. De inhoud van e-mails samenvatten.
- De gesprekken in Teams-vergaderingen uitschrijven of samenvatten.
De functionaliteit van Copilot zal ook worden toegepast in het nieuwe Microsoft Loop, een platform voor samenwerking met behulp van verschillende Office-programma’s. Loop is nu al gratis te gebruiken.
Google: AI in Gmail, Docs en meer
Ook Google heeft een aantal AI-functies aangekondigd voor de verschillende Workspace-apps, zoals Gmail, Docs, Sheets en Slides.
Hiermee wordt onder meer het volgende mogelijk.
- Tekst schrijven en samenvatten of helpen bij brainstormen in Docs op dezelfde manier waarop een tool als ChatGPT dat doet.
- Ruwe data omzetten in analyses en formules maken in Sheets.
- Complete e-mails schrijven in Gmail op basis van een korte opsomming van wensen.
- Originele afbeeldingen, audio en video genereren die voor presentaties in Slides te gebruiken zijn.
- Nieuwe achtergronden maken en gesprekken uitschrijven in Meet.
Ook Google test de mogelijkheden met een beperkte groep gebruikers. Het maakt geen gebruik van GPT, maar heeft een eigen taalmodel ontwikkeld. Wanneer de functies beschikbaar komen, is nog onbekend.
LinkedIn: betere profielen en vacatureteksten met AI
Wie een Premium-abonnement heeft bij LinkedIn kan al gebruikmaken van de door AI ondersteunde schrijfhulp. Die kan gebruikers helpen hun profiel aantrekkelijker te maken. De gebruiker typt een aantal highlights van zijn of haar cv, waarna LinkedIn er een vloeiend verhaal van maakt. De hr-afdeling kan het inzetten om vacatureteksten te laten schrijven.
LinkedIn belooft dat de gegenereerde teksten de gebruikers helpen om op te vallen in het grote aanbod van profielen en vacatures. Of de met AI geschreven profielen daarbij een betere positie in het zoekalgoritme krijgen, is onduidelijk. Voor het genereren van de teksten gebruikt LinkedIn GPT. Dat is logisch: LinkedIn is onderdeel van Microsoft.
Salesforce Einstein: AI-hulp voor klantenservice, sales en marketing
Het CRM-platform Salesforce heeft Einstein GPT gelanceerd. Het kan in de verschillende onderdelen van het platform automatisch AI-content genereren. Een aantal opties van Saleforce Einstein.
- Automatisch chatberichten voor de klantenservice genereren en klantcontacten samenvatten.
- Automatisch e-mails schrijven, meetings plannen en nieuwe contactpersonen toevoegen.
- Persoonlijke teksten schrijven om klanten te interesseren.
Een aantal van deze mogelijkheden is ook te gebruiken in Slack, de tool voor online samenwerking die inmiddels onderdeel van Salesforce is.
Adobe Firefly: originele afbeeldingen met AI
Iedereen die afbeeldingen wil genereren op basis van een beschrijving, kan terecht bij tools als DALL.E en Midjourney. De kwaliteit daarvan wordt steeds beter, maar hoe het met het auteursrecht zit op dit soort gegenereerde afbeeldingen, is niet helemaal duidelijk. Deze tools gebruiken beeld van het hele internet als basis, waarbij de meeste makers geen expliciete toestemming hebben gegeven om dat te delen.
Adobe zegt met de AI-tool Firefly dit probleem te hebben opgelost. De tool, die nu in bèta is, is bedoeld voor mensen die content willen maken voor commercieel gebruik. De modellen zijn getraind op afbeeldingen met licenties in Adobe Stock in combinatie met content waarvan het auteursrecht is verlopen. Dat zou betekenen dat de afbeeldingen die Firefly genereert geen inbreuk maken op de rechten van anderen. Firefly kan afbeeldingen in verschillende stijlen genereren.
Klanten adviseren over AI
Als msp zul je de komende tijd ongetwijfeld vragen van klanten krijgen over de mogelijkheden van AI. Dat dit soort tools jou én je klanten de komende jaren het leven makkelijker zullen maken, is wel zeker. Daarbij blijft het belangrijk om te beseffen dat AI vooral een krachtig hulpmiddel is, maar ook risico’s met zich meebrengt.
De lijst van tools wordt iedere dag langer en het is nog te vroeg om een goede vergelijking te kunnen maken – sommige zijn nog niet beschikbaar. Het blijft dan ook belangrijk om de ontwikkelingen rond AI in de gaten te blijven houden om je klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren.
In de komende print-editie van ChannelConnect kun je meer lezen over Business Productivity.