Sinds kort heeft Kaseya een opmerkelijke rol in het leven geroepen: die van Voice of the Customer. De allereerste persoon die deze titel draagt, is Bart Spel. Met ruim dertig jaar ervaring aan de kant van de IT-dienstverlener kent hij de praktijk als geen ander. Nu is het zijn taak om wereldwijd de stem van de partner hoorbaar te maken binnen Kaseya’s productontwikkeling.
“Mijn rol is ontstaan vanuit de wens om de klant écht te vertegenwoordigen in alles wat we ontwikkelen,” zegt Spel. “Ik ben geen salespersoon en ook geen productspecialist. Ik ben de brug tussen de praktijk van de msp en de roadmap van Kaseya.”
Van msp naar leverancier
Spel is afkomstig van Avantage, een bekende Nederlandse msp die inmiddels deel uitmaakt van Ricoh. “Ik heb daar 31 jaar gewerkt, waarvan jaren als COO/CTO. Ik ben die wereld dus niet alleen gewend, ik begrijp haar ook door en door,” vertelt hij. “Bovendien zat ik al jaren in het CEO Council van Kaseya. Dat gaf mij een goed beeld van de organisatie, maar dan van buitenaf.” Nu hij intern actief is bij Kaseya, valt hij direct onder de Chief Product Officer. “Zo houd ik directe invloed op wat er op de roadmap komt – en vooral: waarom.”
Wensen van partners vertalen
Als Voice of the Customer heeft Spel een duidelijk doel: voorkomen dat Kaseya producten ontwikkelt waar niemand op zit te wachten. “We willen geen functionaliteit bouwen waar partners niks mee kunnen. Dat is zonde van tijd én geld. Daarom wil ik de echte klantbehoeften binnenbrengen in de besluitvorming.”
Hij verzamelt zijn input wereldwijd, onder andere via ‘pulse checks’: gesprekken met partners waarin wensen, knelpunten en ideeën worden besproken. “De bedoeling is dat mijn team wereldwijd uitbreidt. We zoeken mensen die – net als ik – uit de praktijk komen. Alleen dan kun je het jargon spreken van de partner en weet je wat er echt speelt.”
Geen commerciële agenda
Opvallend is dat Spel geen commerciële targets heeft. “Ik rapporteer rechtstreeks aan de productorganisatie, niet aan sales. Dat is bewust, want ik moet neutraal zijn. Partners moeten zich vrij voelen om alles met me te delen, zonder dat ze bang zijn dat er een verkoopgesprek uit volgt.”
Volgens Spel is dat ook waarom de msp’s hem nu al waarderen. “Ze krijgen iemand die hun taal spreekt, zonder bijbedoelingen. En binnen Kaseya krijgen de productteams waardevolle feedback – ook als het minder leuk is om te horen dat een nieuwe feature toch niet goed aansluit.”
Wereldwijde impact
De rol van Spel is wereldwijd. Hij werkt vanuit Amsterdam, maar reist veel: Zuid-Afrika, Miami, Dublin. “De wereld van een msp in Nederland is echt anders dan die in Zuid-Afrika. Denk aan internetkwaliteit, stroomvoorziening, of de rol van cloud. Dat betekent dat je per regio andere keuzes moet maken, maar wel binnen één productstrategie.”
Hoewel Spel nog maar net is begonnen, is hij realistisch over het effect op korte termijn. “De eerste roadmap-cyclus waarin ik invloed heb, moet nog komen. Maar de basis ligt er: een structurele stem voor de partner. Het is nu aan ons om dat waar te maken – wereldwijd.”