40% van de Nederlandse organisaties weet nog niet hoe ze AI concreet moeten inzetten of stelt de implementatie ervan door angst uit. Dat blijkt uit onderzoek van AI Opener. Samen met de partners Trojan Monkeys, AI Ready, Artific en Een Stukje organiseert het bedrijf de campagne De AI-uitstellers.
“Iedereen zegt: ‘We moeten iets met AI’, maar ondertussen verdwalen bedrijven in commissies, whitepapers en tool-wildgroei,” zegt Radboud Langenhorst, medeoprichter van AI Opener. “De realiteit is: medewerkers zijn allang begonnen met AI – zonder toezicht, zonder beveiliging, vaak met gratis tools van over de grens. Hoog tijd om dat in goede banen te leiden.”
De campagne bestaat uit diverse online video’s die ingaan op waarom bedrijven AI-uitstelgedrag vertonen. Zoals de manager die plechtig voorstelt om “een commissie op te richten”, terwijl zijn team al maanden AI-tools gebruikt. Of de medewerkers die zich te belangrijk vinden om AI te gebruiken. En dan zijn er nog de collega’s die AI afdoen als hype – terwijl ze zuchten over hun overvolle inbox.
De video’s zijn geproduceerd in samenwerking met het contentbureau Trojan Monkeys en de influencers van Een Stukje.
Vorige maand lanceerde AI Opener samen met AI Ready en Artific een onafhankelijk Nederlands AI-platform dat MKB-medewerkers ondersteunt bij de inzet van AI.