28 procent van werkend Nederland ervaart stress door slecht werkende IT-apparatuur en software, en de hierdoor verloren productiviteit. Dit blijkt uit onderzoek van het Tilburgse IT-bedrijf Aces Direct onder meer dan 1.000 werkende Nederlanders, die werkzaam zijn in organisaties met 250 tot 1200 medewerkers.
Ook blijkt dat het veel tijd kost om technische problemen op te lossen. Nederlandse werkenden zijn gemiddeld vijf uur per maand kwijt aan (het oplossen van) technische storingen of problemen bij het gebruik van IT-apparatuur, bedrijfssoftware of -applicaties.
Frustraties om technische problemen
Werkend Nederland komt op de werkvloer regelmatig problemen tegen met betrekking tot IT. Zo zegt een op de vijf (19%) dat zijn of haar werkgever niet beschikt over de beste IT-systemen om werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Ook zegt zeventien procent dat de software binnen hun organisatie vaak storingen of verbindingsproblemen heeft. Voor vijftien procent geldt zelfs dat de software veel frustraties opwekt bij henzelf en hun collega’s. Daarbij komt dat een kwart (26%) regelmatig technische problemen of uitdagingen ervaart tijdens het thuiswerken.
IT-kennis van werkend Nederland
Volgens een kwart (23%) verstrekt hun werkgever geen trainingen of opleidingen om de IT-kennis van medewerkers te vergroten. Voor een op de tien Nederlanders (11%) geldt dat de software binnen zijn of haar organisatie überhaupt nooit aan hen is uitgelegd. Desalniettemin zegt 47 procent dat ze een goede kennis hebben van de IT-systemen waar zij mee werken. Ook geeft 61 procent aan gemakkelijk hulp van IT-ondersteuners te krijgen wanneer zij problemen ondervinden.