Evolve IP komt uit een periode waarbij de onderneming producten direct aan klanten leverde. “Maar we richten nu ook een partnerkanaal op,” zegt Joran Klarenbeek, Business Development Manager bij Evolve IP. “Zodat partners onze diensten kunnen verkopen onder hun eigen label.”
De onderneming gaat bij deze nieuwe marktbenadering niet over een nacht ijs. “We hebben natuurlijk onderzoek laten doen, om te ontdekken wat de beste go-to-market voor ons is.” Uit dat onderzoek bleek dat Evolve IP vooral sterk is bij grote partijen, aan de bovenkant van de markt. “Wij kunnen dus vanuit ons netwerk en expertise partners helpen toegang te krijgen tot dit marktsegment. Wij snappen hoe het met deze klanten werkt.”
Zijn collega Eric Fronik, sales director bij Evolve IP beaamt dit en voegt eraan toe dat juist in het hogere segment, van 50 werkplekken en meer, de komende jaren veel groei te realiseren is.”
Fronik vertelt dat Evolve IP die bevindingen uiteraard heeft getoetst in gesprekken met potentiële partners. “We krijgen dan van hen terug dat ze inderdaad graag een hoger marktsegment zouden willen benaderen, mits ze die klanten een platform kunnen aanbieden dat zich bewezen heeft. En daar voldoen onze oplossingen aan.” In de praktijk zullen partners de white label business (dus verkopen onder eigen naam) kunnen oppakken, met ondersteuning vanuit Evolve IP. Klarenbeek: “We helpen hen met trainingen met onze expertise en gaan mee naar prospects met onze partners. Ze krijgen zo volledige ondersteuning op alle vlakken, zowel technische hulp, als ondersteuning op het gebied van sales.”
Fronik legt uit waarom Evolve IP de stap zet naar een indirect channelmodel. “Nederland is een distributieland en we denken dat we sneller kunnen groeien door met partners de markt te benaderen dan in plaats van alleen.”
Ogen, oren en handen in de markt
Hoe meer goede en gekwalificeerde partners je hebt, stelt Fronik, “hoe meer ogen, oren en handen je in de markt kunt inzetten, met name als het gaat om sales en het spotten van nieuwe opportunity’s.” Maar kansen zijn er ook bij de partners die al actief zijn in dit segment en ontdekken dat de oplossingen van Evolve IP interessant zijn qua omzet of qua services die ze eraan kunnen koppelen.
We hebben een onderscheidend portfolio
Klarenbeek: “We hebben scherpe tarieven. We hebben een onderscheidend portfolio. En het is voor partners en eindgebruikers heel eenvoudig om met onze oplossingen te werken, het onboarden van nieuwe klanten of het monitoren van de klant kan heel eenvoudig via een portal.” Maar het belangrijkste is volgens hem dat het portfolio van Evolve IP heel breed is. “Dus een partner kan eigenlijk alles invullen wat een eindklant wil op het gebied van UC.”
Fronik gaat daar verder op in. “Wij leveren integratie met Microsoft Teams, maar bieden ook een breed scala aan oplossingen voor contactcenters. We zijn dan heel sterk in het integreren van juist die oplossingen met applicaties die in een contactcenter belangrijk zijn, zoals CRM- en ERP- en financiële systemen.”
Fronik geeft aan dat een oplossing goed moet aansluiten bij de bedrijfsprocessen. “Dat wordt weleens onderschat. Maar met onze oplossingen kun je processen echt efficiënter inrichten volgens een slimme call flow. Het scheelt een hoop tijd en frustratie, als calls daar landen waar ze moeten zijn in de organisatie. Dat geldt zowel bij de gebruiker van onze oplossing, als bij hun eindklant die een servicenummer belt.”
Met onze oplossingen kun je processen echt efficiënter inrichten
Twintig jaar historie
De opbouw van een partnernetwerk mag dan in Nederland nieuw zijn voor Evolve IP, in het Verenigd Koninkrijk werkt het bedrijf al veel langer indirect. In dat land levert de onderneming oplossingen via ongeveer tachtig partners. Klarenbeek: “We zijn dus niet nieuw op dit vlak, er is de afgelopen twintig jaar veel kennis over het kanaal opgebouwd.”
We zijn niet nieuw op dit vlak
De verwijzing naar de historie van Evolve IP levert de vraag op hoe het bedrijf twintig jaar geleden startte. “We zijn begonnen met IVR’s (Interactive Voice Reponse, red.),” antwoordt hij. “Dat zijn slimme routeringen zoals we die allemaal qua basis kennen met: toets 1 voor dit, toets 2 voor dat. Vanuit Evolve IP gaan wij een aantal stappen verder en kunnen wij bijvoorbeeld routeren op basis van klantherkenning, daarbij kijkt onze oplossing naar het CRM of ERP pakket van de klant en gebruikt een match op basis van telefoonnummer om het gesprek bij de juist persoon of groep af te leveren. Daar waren onze klanten zo enthousiast over dat ze vroegen of we niet veel meer oplossingen voor klantcontactcenters konden leveren. En zo werd Evolve IP een van de eerste partijen die Contact Center as a Service kon bieden.” Zijn collega vult aan: “De volgende vraag was toen, of we niet ook oplossingen voor bedrijfstelefonie naar de markt konden brengen. Zo is ons portfolio ontstaan.”
De vraag naar partners is niet los te zien van de ontwikkeling in de markt: telecom is steeds meer in het IT-domein terecht gekomen. “Het raakt inmiddels echt de werkplek. Dus waar IT-dienstverleners vroeger een zekere afstand tot telecom hielden, zie je nu dat het volkomen logisch is communicatie te koppelen aan oplossingen als Microsoft Teams. En het is heel mooi dat wij hen daarbij ook op technisch vlak kunnen ondersteunen.”
Klarenbeek voegt daar nog een belangrijke onderscheidende factor aan toe. “Wat ons ook bijzonder maakt is het feit dat we in 53 landen actief zijn. Daarmee hebben we dus een brede internationale coverage.” Concreet biedt dat partners de kans klanten met een internationaal kantorennetwerk goed te helpen “We hebben meer dan 500.000 gebruikers wereldwijd.”
Wat ons ook bijzonder maakt is het feit dat we in 53 landen actief zijn
Specifieke verticals
Evolve IP is op zoek naar partners die actief met het portfolio aan de slag gaan. “En die in bepaalde regio’s, in bepaalde marktsegmenten, of in bepaalde verticals actief zijn,” zegt Fronik. “Het liefst natuurlijk in sectoren die aansluiten bij de verticals die we al hebben, zodat we ze ook daar beter kunnen helpen. Dat gaat concreet om zorg, automotive, retail, hospitality en finance.” Klarenbeek ligt dat toe. “In de zorg wordt veel met domotica-oplossingen gedaan die op een gegeven moment ook het telecomstuk raken. Nou, daar hebben we oplossingen voor. Maar dat geldt ook voor onze roosterapplicatie die inmiddels actief is bij tientallen organisaties in de zorg. Je hebt natuurlijk te maken met mensen die in shifts werken. Maar niet elke medewerker is gedurende die shift continu bereikbaar, zeker niet als deze medewerker bijv. intensieve zorg aan het verlenen is. Dit staat allemaal verwerkt in de planningssoftware van de organisatie, waar wij vanuit Evolve IP een koppeling mee hebben gerealiseerd.” En zo heeft Evolve IP ook voor de hospitality- en automotive-branche oplossingen, die steeds integreren met applicaties die specifiek in die branche gebruikt worden. Fronik: “Als we samenwerken met een partner die in een dergelijke vertical actief is, kunnen we wederzijds van elkaars kennis profiteren en de beste oplossing laten uitkristalliseren. En we kunnen specifieke verzoeken die partners krijgen vanuit de markt doorgeven aan onze developers.”
AI en telecom
Aan het eind van het interview vragen we Fronik en Klarenbeek naar de nabije toekomst van telecom. Wat kunnen we verwachten? Generatie Z belt bijvoorbeeld weinig tot nooit. Fronik lacht bij de laatste constatering. “Je moet dus ingericht zijn op meerdere platformen. Bedrijven moeten kunnen communiceren via de kanalen die het best passen bij de doelgroep.”
Je moet ingericht zijn op meerdere platformen
Multichannel wordt daarbij steeds belangrijker. Klarenbeek: “Neem bijvoorbeeld kinderdagverblijven. Die willen WhatsApp en chat integreren, omdat de ouders en verzorgers van de kinderen daarom vragen. Nou, dat kan heel eenvoudig met onze oplossing.” En uiteraard maakt ook Evolve IP al gebruik van artificial intelligence. “Dat kan ervoor zorgen dat een call via welk kanaal dan ook altijd op de juiste plek binnen de organisatie landt. En de ouderwetse belmenu’s gaat vervangen.”
De beller uit zijn wens of zorg, en het Large Language Model maakt de vertaalslag en verbindt door. “Ook voor de callcenter medewerkers verandert er heel veel,” weet Fronik. “Denk aan het samenvatten van gesprekken. Maar AI kan ook de emotie herkennen die wellicht speelde tijdens het gesprek. Dat is echt een verrijking.”