De AI-volwassenheid van organisaties in Europa neemt aanzienlijk toe. Dat schrijft Digital Realty in het rapport “The State of Data and AI in Europe” rapport, onderdeel van de onlangs gelanceerde 2024 Global Data Insights Survey.
Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 2.000 IT-leiders in Europa, toont een aanzienlijke toename in AI-volwassenheid binnen grote organisaties. Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa (85%) implementeert AI-strategieën, en 42 procent (39% in Nederland) behaalt hier al financiële voordelen mee.
Ondanks deze vooruitgang belicht het onderzoek volgens de onderzoekers ook een belangrijke kloof: de inspanningen om financieel voordeel te behalen uit AI(-strategieën) leiden nog niet tot fundamenteel bedrijfssucces. Slechts 27 procent van de respondenten in Europa (23% in Nederland) beschouwt het huidige AI-gebruik van de organisatie als baanbrekend voor de organisatie. Dit benadrukt de noodzaak voor meer investeringen in digitale infrastructuur om het volledige potentieel van AI te benutten.
Bewustzijn
Steeds meer bedrijven in Europa zijn zich echter wel bewust van het belang van een duidelijke datastrategie. Zo vindt twee derde (65%) van de respondenten in Europa datastrategieën essentieel voor het effectief beheren en benutten van data en AI-initiatieven succesvol uit te voeren. Toch zijn er aanzienlijke uitdagingen op dit gebied.
Veel bedrijven hebben nog niet de digitale infrastructuur die nodig is voor succesvol datamanagement en AI-gebruik, zegt Digital Realty. “De belangrijkste uitdaging is dataopslag: 57 procent van de bedrijven in Europa (69% in Nederland) geeft aan over onvoldoende opslagcapaciteit te beschikken om hun datastrategieën succesvol uit te voeren. Daarnaast erkent 57 procent dat hun IT-infrastructuur strategisch gepositioneerd moet zijn voor de effectieve implementatie van een datastrategie. Het fenomeen ‘Data Gravity’, waarbij data zich ophoopt in specifieke delen van de infrastructuur, verergert deze problemen. Hierdoor is de data moeilijker te verplaatsen door onder meer beperkte netwerkbandbreedte, applicatie-afhankelijkheid en prestatieproblemen.”
Uitdagingen in Nederland
Volgens de onderzoekers ondervinden ook bedrijven in Nederland aanzienlijke uitdagingen bij het verkrijgen van inzichten uit data. Bijna de helft van de Nederlandse respondenten (49%) geeft aan dat het gebrek aan interne kennis het grootste obstakel is om technische capaciteit op te bouwen en data te analyseren. De tweede grote belemmering is het ontbreken van een duidelijke vraag of opdracht van het management (47%), gevolgd door de uitdaging om data uit verschillende silo’s en afdelingen samen te voegen (44%).
Bijna driekwart van de respondenten in Europa (72%) deelt de mening dat het prioriteren van de datalocatie van groot belang is voor het aanpakken van uitdagingen met betrekking tot opslag, verwerking, interconnectie, compliance en geschiktheid van infrastructuur.
Tekort aan rekenkracht
Een tekort aan rekenkracht is ook een groeiende zorg, zegt het rapport. “Meer dan de helft (53%) van de bedrijven in Europa (59% in Nederland) beschikt niet over de benodigde rekenkracht om AI-processen uit te voeren waar nodig. Organisatie-gerelateerde obstakels, zoals onvoldoende kennis op managementniveau of onvoldoende ondersteuning voor AI-strategieën op basis van data, vormen een verdere belemmering voor vooruitgang.”
Bedrijfs- en IT-leiders passen budgetten aan om de groeiende datahoeveelheid te beheren en de concurrentievoordelen van AI te benutten. Toch maakt slechts 14 procent (5% van de Nederlandse respondenten) momenteel gebruik van AI om een concurrentievoordeel te creëren. Dit toont aan dat bedrijven dringend hun datastrategieën moeten herzien om significante waarde uit AI-investeringen te behalen.